Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 44, 2022

Предлагат адаптирани програми по литература зад граница

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-11-2022
в Брой 44, 2022
A A

Как да се преосмислят моделите и политиките за изучаване на български език и литература зад граница и да се предложат нови учебни стандарти, програми и методики за обучение на децата, които посещават българските неделни училища в чужбина. Това обсъдиха над 80 представители на училища от Европа и САЩ по време на практико-приложната конференция „Българските училища в чужбина – лаборатории за създаване на стандарти по български език като втори/чужд за деца и младежи“, която се проведе в края на октомври в Италия.
Участници в нея са представители от МОН, Изпълнителната агенция за българите в чужбина, БАН, пет български университета и други. Форумът се организира от културната асоциация „Паралел 43“ и Българското неделно училище „Асен и Илия Пейкови“ в Рим, както и от Българската културна асоциация „Будител“ и БНУ „Родолюбие“ в Неапол. Асоциацията на българските училища в чужбина е съорганизатор.

 

В работилницата по четене участват ученици от БНУ „Родолюбие“ и поетесата Петя Кокудева

Антоанета Найденова
Рим – Неапол – София

Откриването на конференцията уважи българският посланик в Италия Н.Пр. Тодор Стоянов. Благодарение на него събитието в Рим се проведе в Българския културен институт, който се помещава в дома на известния оперен певец Борис Христов. „Един от най-здравите и силни символи на България са нейните неделни училища зад граница. Без вас не бихме били толкова силни и обединени“, заяви посланик Стоянов. Той благодари на МОН за подкрепата за училищата в чужбина, които запалват пламъчето на любовта към българския език и култура.
Директорът на дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“ в МОН Наталия Михалевска поднесе приветствие от името на министъра на образованието и науката проф. Сашо Пенов към участниците в конференцията. Според него българските неделни училища в чужбина са лаборатории за създаване на стандарти, които допринасят за запазването на българския език и култура и националното самосъзнание. Обучението на децата, родени в чужбина, изисква нови учебни стандарти, програми и методи на преподаване. А поставянето на общи цели за българистиката зад граница е гаранция за приемственост.
По време на кръглата маса „Към нов модел на преподаване, учене и оценяване на българския език като втори и като чужд за деца и младежи“ Наталия Михалевска каза, че „целта на МОН е да се съхранява и развива българският език като основа на националната идентичност и култура. При провеждането на тази политика ползваме няколко инструмента – не само финансови, а и методически и организационни, зададени в Закона за предучилищното и училищното образование, в актове на МС, както и в Националната програма „Развитие и утвърждаване на българистиката в чужбина“ и други“. Тя подчерта, че през изминалите години е създаден уникален модел на българските училища в чужбина,
който има изключителен потенциал не само за децата, а и за общностите зад граница и те наистина са огнища на българския език и на българщината.
Наталия Михалевска очерта трите основни принципа, които се следват в работата на МОН. Първият са адаптираните учебни програми към различните езикови равнища и възраст на децата в чужбина, към социокултурните особености, в които се включва всичко – абсорбиращата чужда езикова среда и фактът, че за голяма част от децата в българските неделни училища българският език не е майчин. Вторият водещ принцип е програмите да бъдат достъпни. Това означава, че трябва още да се разнообразяват различните формати и форми на хибридно обучение.
„Достъпността на учебните програми, учебните помагала, различните модели на преподаване и събирането им в библиотека на знанието и включването им в т.нар. „дигитална раница“ на МОН е това, което ни предстои“, категорична е Наталия Михалевска.
И добавя, че за първи път се събират на едно място всички заинтересовани – университетите, които имат отношение към българистиката, както и БАН, защото им трябва опитът на българските неделни училища. Парите от НП „Развитие и утвърждаване на българистиката в чужбина“ трябва да бъдат използвани прагматично и целенасочено за това, от което наистина има нужда, като създаване на силно адаптирани към нуждите на неделните училища програми, които след това да се нуждаят само от подобряване.
Председателят на Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ) Ирина Владикова подчерта, че се използва понятието стандарт, въпреки че няма такъв за изучаването на българския език като чужд. Това е една от големите липси в настоящите учебни програми зад граница. Много от учениците напускат България на различна възраст. Започват да се адаптират към страната в която отиват. Но е важно да се запазят езикът и културата им в по-широк образователен контекст. Председателят на АБУЧ се фокусира основно върху проблема с обучението по литература зад граница. Тя предложи да се създадат нови, адаптирани спрямо условията в чужбина програми за изучаването на литература.
„Сегашната не е съобразена с особеностите на децата в чужбина, които са в билингвална среда. Тя не трябва да е просто съкратена, а различна. Предлагам да включим в нея и нова съвременна литература, която да се изучава по друг начин“, заяви Ирина Владикова.
„Адаптирани издания на литературните произведения са нужни, когато не могат да се осигурят достатъчен брой учебни часове“, обясни проф. Лучия Антонова-Василева – директор на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към БАН. Тя каза, че те трябва да са различни в зависимост от нивото на владеене на езика – до 1200 думи, до 1600 думи, до 2000 думи или до 3000 думи. Но подчерта, че засега създаването им е само на идеен етап.
„При определянето на учебното съдържание по литература първо трябва да си отговорим на въпроса какво искаме да постигнем“, обясни проф. д-р Стилиян Стоянов от ЮЗУ. Според него няма нужда от твърдо учебно съдържание, а от създаване на стандарти. Той каза, че за децата в чужбина е най-подходящо да се преподава литература в различни контексти
– национално-исторически, културно-исторически, личен опит, при който да се пречупи литературното произведение през погледа на ученика, или биографичен контекст. Майсторството на преподаването е комплекс от всички тях.
„Ролята на българските училища в чужбина за консолидиране на българските общности зад граница“ е темата на втората кръгла маса, в която опита си споделят български неделни училища от Италия, Нидерландия и други. В нея участва и председателят на Изпълнителната агенция за българите в чужбина Райна Манджукова. Тя подчерта, че консолидирането на българските училища е изключително важно и всичко постигнато се дължи на факта, че са заедно. Акцентира и върху необходимостта да се преподава по-добре. Но главното си остава да бъдат доведени и задържани децата в българските неделни училища.
„Задачата ни не е само да запазим езика, а учениците да го знаят грамотно. Да възпитаме интелигентно поколение, а това може да се случи само в училище“, заяви Райна Манджукова. Тя изрази желание да помогне в това отношение, като организира екскурзии и други събития в България за учениците от неделните училища по различни празници и поводи – като доброто им представяне в различни конкурси например.

 

И студенти да могат да преподават

Студентите българисти в чужбина могат да преминават през шестмесечно методическо обучение и да работят като учители в българските неделни училища, където има недостиг на педагози. Това е идея на д-р Мая Падешка – български лектор в Неапол, която от три години се занимава и с обучението по БЕЛ, история и география в неаполското неделно училище „Родолюбие“. Тя е редактор и на научното списание „Български език и литература“ на Национално издателство за образование и наука „Аз-буки“. „Студентите знаят български език и са медиатори между две култури. Това е потенциал, който трябва да се използва“, коментира Мая Падешка.
Създаването на Българското неделно училище „Родолюбие“ в Неапол е осъществената мечта на неговия ръководител Валентина Николова. Тя разказа, че началото е поставено с 10 деца през 2017 г., а сега са над 50. „Благодарение на училището успяхме да създадем малка, но много сплотена българска общност в Неапол, водени от любовта към Родината“, сподели Валентина Николова. Тя и доц. д-р Татяна Лекова – ръководител на Катедрата по български език, българска литература и славянска филология към Университета „Ориентале“ в Неапол, дават началото на Българската културна асоциация „Будител“ в града, а след това и на училището към нея.
В Неапол се проведе творческа работилница за ползите от четенето. Участници бяха ученици от „Родолюбие“ и поетесата Петя Кокудева, която сподели своя опит от срещи с българчета в чужбина. Според нея трябва да се експериментира с различни видове литература – комикси, т.нар. „тихи книги“ без думи и т.н., за да се види кое ще провокира детското въображение. Младата поетеса определи детските книги като „фитнес“ за любопитството, което трябва да се тренира.

Your Image Description

Свързани статии:

30 деца под 5 години на БГ училище в Ню йорк Каузата да пазиш българското На матура по български език в… Ирландия В училищата зад граница се ходи по желание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

По пътя на вълната и млякото

Следваща статия

Нараства делът на висшистите

Следваща статия
Нараства делът на висшистите

Нараства делът на висшистите

Дигиталните близнаци  на реални обекти

Дигиталните близнаци на реални обекти

Археологическият музей стана на 130

Археологическият музей стана на 130

Последни публикации

  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"