Колективните занимания по спорт и изкуство са от формите за справяне с проблема, казва министър Сашо Пенов
Мария
АЛЕКСАНДРОВА
Близо 3000 ученици са участвали в дейности по пилотната програма „Стъпки заедно“ за превенция на насилието и тормоза в училище на МОН и УНИЦЕФ. 160 педагогически специалисти са преминали през обучения за водене на работилници по теми като „Как да реагираме на лошото отношение“ и „Нормално ли е да си емоционален“. В тях са взели участие над 2000 ученици. Създадени и са и 4 групи миротворци – деца, които са обучени да насочват връстниците си към по-нататъшна подкрепа. Това сочи статистиката при отчитането на пилотната програма в рамките на кръглата маса „Училище без агресия за сигурна училищна среда“.
Тя е апробирана в 5 училища – 7. СУ в София, СУ „Георги Бенковски“ в Тетевен, СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Завет, СУ „Христо Смирненски“ в гр. Искър и ПМГ „Проф. Е. Иванов“ в Кюстендил. Те споделиха за прилагани добри практики и получиха сертификати за участието си в Програмата от служебния министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов.
По думите му, агресията и езикът на омразата са навлезли твърде много в училищата и се превръщат в една от пречките за изпълняването на задачите, които те имат – за преподаване на знания, създаване на умения и възпитаване на човеци и граждани. Според него превенцията срещу агресията не е достатъчна, затова в часовете на класа, в уроците по предмети или в рамките на родителски срещи би могло да се провеждат разговори за същността и недопустимостта на агресията, за това какво е животът в общност. „Убеден съм, че всеки учител, с подкрепата на специалистите, може да намери подходяща форма за това“, категоричен е министърът. Проф. Пенов отбеляза, че разчита на идеите и опита на педагозите за намаляване на агресията в класната стая.
Той подчерта, че една от формите за справяне с агресията са заниманията с колективни изкуства и спорт, които започнаха тази есен по НП „Заедно в изкуствата и спорта“.
Проф. Пенов постави и въпроса за агресията срещу учителите. Данните за последните три учебни години показват, че във всяка от тях има по над 100 регистрирани случая на насилие срещу педагози. Министърът заяви, че нападенията срещу учители са инкриминирано деяние, но за да се преодолее проб-
лемът, трябват конкретни идеи. „Писаното право не е достатъчно, ако нямаме действаща система от превантивни мерки, които да доведат до уважение към учителската професия, до убеждението, че тя е в полза на учениците и резултатът от ученето е значим за обществото“, категоричен бе той.
Данните на МОН сочат още, че пандемията оказва влияние на регистрираните случаи на агресия и тормоз. Те спадат от 2999 през учебната 2019/2020 на 2539 през 2020/2021 г.,
но за 2021/2022 г. са 3164. Подобна е тенденцията при инцидентите. За трите учебни години броят им се променя от 2729 (2019/2020 г.), 1907 (2020/2021г.) и 3320 (2021/2022 г.).
Повече за ролята на миротворците – в следващ брой на в. „Аз-буки“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg