Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 47, 2022

Да даваш на учениците и късче от сърцето си

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-11-2022
в Брой 47, 2022
A A

Петя НИКОЛОВА

Няма по-интересна наука от географията. Всяко пътешествие, дори най-краткото, ти дава много – казва Елена Бързанова, учител по география в ОУ „Димчо Дебелянов“ в село Говедарци. И добавя: – Ако мога да си позволя, бих обиколила целия свят.“
Елена Бързанова „пътува“ със своите ученици в часовете по география и им показва трите пътя, които според Конфуций водят към знанието. Пътят на размишлението е най-благородният път, пътят на подражанието – това е най-лекият път, и пътят на опита – това е най-горчивият път. Точно с убеждението, че знанието е факторът, който движи живота, през 2020 г. кандидатства в основното училище в Говедарци без предишен опит като учител. „Работих като координатор във фирма, която организираше семинари за междуинституционално сътрудничество при случаи на деца – жертва или в риск от насилие. И всъщност тази работа ме мотивира да придобия учителска правоспособност и да се отдам на образованието“, споделя Елена.
Макар училището да е единствено в селото, хората от Говедарци с нотка на гордост споменават винаги и неговата забележителност – часовниковата кула. В училището с часовниковата кула работят 10 професионални педагози. Всички си помагат взаимно и се подкрепят, поради което Елена Бързанова придобива самочувствие. Не закъсняват и постиженията на нейните ученици. На тазгодишното издание на конкурса „Куба – далечна и близка“ преподавателката по география е наградена, а нейните възпитаници печелят призови места в няколко раздела: „Мултимедийни формати“, „Проза“ и „Поезия“. Учениците са от I до VII клас и това съвсем не е единственото състезание, на което са мерили сили със свои връстници и са се завръщали отличени.
„Като все още нов учител в село Говедарци, първият и най-важен успех на мой ученик беше отличието, което получи през 2021 г. от Българското географско дружество шестокласникът Александър Шуманов за цялостното си добро представяне на олимпиади и състезания по география – разказва Бързанова. – След това сме печелили награди и от други конкурси и състезания“.
Учителската професия се оказва успешна за Елена, която по-скоро не иска да си спомня за първия ден в училище, когато влиза при петокласниците, а те я гледат с недоверие и страх. Въпреки че получава непрестанна подкрепа и кураж от директора Бойко Пейчев и от педагогическия екип, първите дни са изпълнени с предизвикателства. Оттогава обаче са минали две учебни години и днес е много по-уверена в себе си и в преподавателските си умения.
„Разбира се, че си имам мой начин на преподаване и общуване с децата – казва Бързанова. – Проява на педагогическо майсторство е да обвържем мотивацията за учене с доминиращите за конкретната възраст потребности на децата.
За учениците е много по-привлекателно сами да достигнат до същността на природните и социалните феномени.
А интересът им се засилва, ако учебната дейност има изследователски характер. Винаги са важни и методите, чрез които се осъществява учебният процес, а не само учебното съдържание.“
Елена Бързанова разбира, че за ученика е от значение да открие за себе си смисъл за овладяване на знания и умения. И ако педагогът не успее да го подпомогне в този процес, да го убеди, че знанията и уменията ще са му полезни, има голям риск у ученика да се появи нихилистично отношение не само към отделни учебни предмети, но и към целия образователен процес.
„Страхът от неуспех и желанието за положителна оценка, влияят върху мотивацията за учене на децата – обяснява Елена Бързанова. – Добрият педагог трябва да окаже подкрепа на учениците, защото по този начин ще допринесе за тяхното самоутвърждаване. Силните емоционални реакции, провокирани от неуспех или от отрицателно отношение спрямо постигнатите резултати на ученика, почти винаги формират негативна реакция към ученето.“
Двете учебни години, които Елена вече има зад гърба си в училището в Говедарци, създават у нея категоричното мнение, че децата уважават онези учители, които са уверени в себе си и в своите действия. „За да мога да повишавам мотивацията на учениците, самата аз трябва да се чувствам удовлетворена от това, което правя“, споделя Бързанова. Участието в конкурси, олимпиади и състезания се оказва подходяща форма за получаване на удовлетворение както от учениците, така и от техния ръководител. Затова Бързанова не спира да насърчава своите възпитаници да се включват в различни надпревари и да мерят сили. За нея подготовката е важен етап преди всеки конкурс или състезание. Но както самата казва: „Винаги се насочваме към нещо ново и нетрадиционно. Преди това обаче задължително обмисляме кое дете в каква област е най-добро – дали може да пише, да рисува, да презентира, при това така, че да изпъкне пред останалите.“
За един географ, който държи света в ръцете си, както описва глобуса Елена Бързанова, не е достатъчно само учителят да изпълнява професионално задълженията си, за да бъде определен като добър. Необходимо е да обича децата, но със строгост, нужна за тяхното израстване като добри хора. „Смятам, че учителската професия не се придобива с дипломи – казва Елена Бързанова. – Трябва да я носиш в сърцето си. И моята мечта е именно такива – да бъда в училище, за да дам на учениците и късче от сърцето си.“

Your Image Description

Свързани статии:

Старо, но модерно Златаровската гимназия в Ботевград сбъдва мечти Default ThumbnailВ Родопите знаят най-добре български Детските градини стават безплатни наесен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Край на уверенията за студенти и докторанти

Следваща статия

Старо, но модерно

Следваща статия
Старо, но модерно

Старо, но модерно

В ход е дигиталното обучение

Златаровската гимназия в Ботевград сбъдва мечти

Училището  с планетариум

Училището с планетариум

Последни публикации

  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • Motion and control of surface-shaping mechatronic neural network
  • Integrating STEMM principles in laparoscopic surgery training
  • Synthesis, training and analyzing the performance of an artificial neural network (ANN) for controlling the longitudinal motion of an unmanned aerial vehicle
  • Surface-shaping mechatronic neural network
  • Multi-criteria optimization of the structure of an automated assembly system
  • On modelling robotic manufacturing systems
  • Designing robotic cells in the environment ROBOGUIDE
  • Design of an automatic machine for simultaneous parallel processing of prismatic parts
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Classification of 3D print technologies
  • Importance of sheet metal processing technologies in the process of development of feeding systems
  • Optimizing assembly cost estimation using 3C: focus on welding and mechanical fasteners
  • Enhancing cost efficiency in manufacturing through 3C: an excel-based solution
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели
  • 10 удивителни срещи в Трявна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"