Катерина КОВАЧЕВА
Наръчник за включване на деца аутисти в училище и в детската градина помага на учители и специалисти да намерят път към децата от спектъра и да почерпят опит и нестандартни, но успешни насоки за работа с тях. Създаден е благодарение на европейски проект IREAMS и дългогодишната работа на професионалисти от различни области от Франция, Белгия, Испания и Италия.
Книгата представя сложностите на аутизма и дава съвети как учителите да се справят с маниите, особеностите и стериотипните поведения на децата аутисти. Как учителите да ги разберат и да ги използват в интересите на обучението и интегрирането им.
„Вместо да се придържаме към разписаните нормативи, трябва да се говори и обяснява на учителите как да стане това включване на практика. Затова в книгата сме дали съвети за насърчаване на специфичните интереси и способности на всяко дете, дори те да са странни или повтарящи се. Така учителят ще може да стане партньор на детето и да го придружи в ученето, като се остави да бъде обучаван от него“, разказа за „Аз-буки“ д-р Весела Банова – председател на „Дете и пространство“, които са участвали в създаването на наръчника. И допълва, че да се оставиш да бъдеш обучаван от детето аутист, означава да се съобразяваш с особеностите му, като любим предмет, без който детето получава кризи, или пък сензорни нарушения – страх от шум и говор, погледи или пък стериотипни движения.
„Вместо да дава строги рецепти или модели, които да бъдат следвани, като неизбежно изискват от децата и учителите да се „вписват“ в правилата, изданието предлага да бъде „пътеводител“, да ориентира съпровождането на децата аутисти в училище“, споделят авторите.
Освен насоки за учителите в Наръчника са описани особеностите в поведението на децата аутисти, връзката с тяхното тяло, с пространството и времето, с емоциите, с погледа и гласа, с езика, с речта и с исканията, с другите и с предметите, които често за тях са много ценни. „Ако всички тези особенос-
ти се вземат под внимание от учителя, е възможно да се намери правилен начин, по който педагогът да успее да подкрепи детето да учи“, споделя д-р Банова.
В книгата ще прочетете и за историята на Марио – италианец, който благодарение на своята начална учителка успява да преодолее страховете си и вече е пораснал 21-годишен младеж с професия. Разказът е за неговата конкретна училищна програма и срещата с учител, който знае как да му помогне в преодоляването на някои от големите му страхове. „Едни от най-често срещаните трудности пред учителите с децата аутисти в клас са стереотипните поведения. Те са изградена бариера между аутиста и заобикалящия го свят и сензорните нарушения, с които е характерно състоянието“, споделя още Банова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg