Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 48, 2022

Артбригада възражда Старо Железаре

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-11-2022
в Брой 48, 2022
A A
През летните месеци Старо Железаре се превръща в ателие, а през останалото време е галерия на открито

Петя НИКОЛОВА

Изправени до изрисуваните дувари на село Старо Железаре, художниците Венцислав и Катаржина Пирянкови изглеждат малки. Погледнати през очите на децата и студентите, с които ги създават, Венци и Каша стават огромни. Изкуството им обединява Полша и България, младежите и възрастните хора от селото, а като картини върху стените на къщите – политици, артисти, обикновени хора и дори анимационни герои с изначалната идея, че по-важен е въпросът, отколкото отговорът му.
Дори на фона на артистичната атмосфера в Пловдив семейство Пирянкови се забелязва отдалеч, защото излъчването е онова, върху което спираме погледа си. Току-що пристигнали от Полша, където ръководят собствена школа за подготовка на млади хора по изобразително изкуство, Венцислав и Катаржина с удоволствие разказват пред „Аз-буки“ за своя проект, прославил малкото и почти безлюдно село Старо Железаре и създал незабравими спомени у всяко момче или момиче, с което са рисували. „Без учениците и студентите нищо нямаше да направим – започва Венцислав Пирянков. – Проектът е наш, авторски, но реализацията се случва благодарение на младите хора.“
В продължение на няколко години заедно с тях от Полша пристигат техни възпитаници – групи от около 20 души. На място се присъединяват и български ученици и така се ражда своеобразна артбригада, която работи по зададената от двамата художници тема. „Всяка година темата е различна – казва Катаржина. – Дори първоначално да я замислим, светът се променя, възниква нещо по-важно, по-актуално и затова работим спонтанно и реагираме интуитивно. Войната в Украйна например създаде последната ни тема, озаглавена We are the heroes („Ние сме героите“).“ Пирянков допълва, че актуалността е заложена като идея в уличното изкуство. Техните произведения, наричани в съвременния свят „мурали“, са обществено ангажирани и както се оказва – обществено ангажиращи.
Старо Железаре през три от сезоните е свободно достъпна галерия, а през лятото – живо ателие. Не само Путин и Зеленски са в големи размери там. Български президенти и царе, популярни актьори, политици, но и световно известни артисти и хора от деня са вплетени в сюжети, които не изпращат послания, а поставят въпроси.

Стените на къщите се превръщат в платна, на които се появяват образите на артисти, политици и обикновени хора

„Никога не заемаме позиция – казва Венцислав Пирянков. – Не сме пропагандни художници, а творци, които имат съмнения и въпроси. На децата предоставяме забавление, а на възрастните – интелектуално предизвикателство. И дали нашите мурали са обществено значими, ще каже публиката.“
Катаржина е полякиня, но говори прекрасно български език. Разказва с въодушевление за идеите, които са осъществили през годините: „Винаги мислим как да реализираме идеята си цялостно и отделните картини да бъдат обвързани от общия замисъл. Веднъж превърнахме една от уличките в музей на съвременното изкуство, по вдъхновение на Музея на модерното изкуство в Ню Йорк (МоМА).
И по дуварите с учениците и студентите рисувахме авангардните произведения на съвременното изкуство от Климт, Шагал, Пикасо… Една година успяхме да съберем много хора в селото с пърформанс под мотото „Истинското изкуство се ражда на село!“. С трактор преминахме по уличките до площада. Желанието ни беше да обърнем внимание на обезлюдяващите се села, за да се възродят.“
Понякога идеите на Венцислав и Катаржина Пирянкови са на границата на абсурда и абстракцията. Или имат утопичен характер – съдържат нещо, което може да не се случи в действителност, но нищо не пречи да бъде измислено. Често предизвикват усмивки заради шегата, която съдържат, и финото чувство за хумор. Тази комбинативност и изненадата, която предизвикват, привличат все повече ученици да участват в ателието им в Старо Железаре. Валя е една от тях. Преди години посещава уроци при семейство Пирянкови, сега вече учи сценография в Софийската художествена академия. Но през лятото пристига в пловдивското село и заедно с майка си добавят и своя почерк върху стените на къщите.
„Учениците ни пишат, свързват се с нас и чрез социалните мрежи – казва Катаржина. – Уговаряме се за колко време и кога ще имат възможност да дойдат. Някои училища организират извънкласни дейности с нас. Наскоро ни посетиха от училището в село Красново. Дойдоха с жълтия училищен автобус. Показахме им как да рисуват, как да правят щрих, форма, да създават перспектива, а накрая дори танцуваха и пяха.“
Едновременно преподаватели и работещи художници, Венцислав и Катаржина вярват, че учителят е важен заради своята харизма и личния пример за вдъхновение, амбиция и желание, който дава на децата. В Полша семейство Пирянкови подготвят ученици за кандидатстване в специализирани гимназии и академии по изкуства и архитектура, като някои от тях впоследствие постъпват на работа в школата им и сами преподават. За младежите Пирянкови са създали освен истинско работещо ателие и отделна галерия, в която да правят изложби, но и да се срещат с писатели, поети, фотографи, скулптори. В Старо Железаре също се обучават ученици в ателието им. Онова, което е най-важно за двамата художници, е, че рисувайки заедно със своите ученици, с четка и молив пред тях, ги зареждат със собствената си страст. Предават им своето вдъхновение и ги въвличат в света на изкуството.
„Не само в Старо Железаре, а навсякъде по света може да се случи този проект – казва Венцислав Пирянков. – Войните ги правят политиците. На младите хора нищо не им пречи да се обединят. Достатъчно е да се влюбят и любовта ще ги обедини.“

Your Image Description

Свързани статии:

Родни школа’ със силни екопослания Търси се най-красивото писмо до Дядо Коледа 30 години сътрудничество с Аржентина в Антарктида И нека силата бъде с теб…

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Търси се най-красивото писмо до Дядо Коледа

Следваща статия

Българското школо по изкуства зад граница

Следваща статия
Българското школо по изкуства зад граница

Българското школо по изкуства зад граница

Доц. Пенка Ватова, директор на Института за литература  при Българската академия на науките: От хуманитаристиката не се печели, тя се измерва в духовни стойности

Доц. Пенка Ватова, директор на Института за литература при Българската академия на науките: От хуманитаристиката не се печели, тя се измерва в духовни стойности

Бъдещи будители

Бъдещи будители

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"