Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 48, 2022

Доц. Пенка Ватова, директор на Института за литература при Българската академия на науките: От хуманитаристиката не се печели, тя се измерва в духовни стойности

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-11-2022
в Брой 48, 2022
A A
Пенка Ватова е доктор по филология и доцент в секция „Нова и съвременна българска литература“. Научните Ӝ интереси са в областта на историята на българската литература след Освобождението. Дългогодишен изследовател е на българския литературен периодичен печат, на проблематиката на българския пътепис и на съвременната българска поезия, на културната идентичност на българите в диаспора. Участва и ръководи редица научноизследователски проекти.
От 2020 г. е директор
на Института за литература.

Интервюто взе
Зина СОКОЛОВА

Доц. Ватова, кои са основните задачи, които стоят пред Института за литература, чийто празник отбелязахте тези дни?
– Дейността на Института за литература може да се щрихира в две посоки. Едната е екипната работа по научни проекти. Другата е индивидуалната, творческата научноизследователска дейност на всеки от учените. Моята лична амбиция е да ги балансираме. Това беше заложено и в мандатната ми програма преди две години, когато се явих на конкурса за директор. Защото няма екипна работа без лично професионално развитие и индивидуални научноизследователски търсения на отделните учени. Всъщност екипната работа успява да съчетае тези индивидуални посоки на научно изследване в по-мащабни проекти. А резултатите от тях се осланят до голяма степен на личните интереси на колегите.
Имаме и съпътстващи дейности, каквато е образователната.
В Института обучаваме докторанти, приемаме студенти на практика в научноизследователските ни звена. Предлагаме различни обучения, свързани с научните ни проекти, които адресираме към учители в гимназиален курс, към млади учени, докторанти и постдокторанти. Става дума за семинари и колоквиуми, които помагат за повишаване на тяхната квалификация.
Последната, но много важна посока, е нашата дейност в опазване на литературното наследство, в издаването на текстове на класици на българската литература в академични издания със справочен апарат – т.нар. критически издания.
В Института за литература има три секции, в които се изследва българската художествена словесност – за стара българска литература, литература на Българското възраждане и за нова и съвременна литература от Освобождението до наши дни. Имаме и секция по сравнително литературознание, която включва малка група русисти и една нарастваща в момента група специалисти по западноевропейски и славянски литератури.
Последната секция е по теория на литературата. Нейният ръководител е най-младият на тази позиция в Института. Изключително млад и амбициозен е и съставът на секцията. За мен като директор това обновление е голяма радост. Дойдоха добре образовани, мотивирани млади хора. Виждам с каква енергия отстояват хуманитаристиката като едно базисно знание за съвременния човек.

– Какви според Вас са основните предизвикателства пред хуманитаристиката, като цяло?
– Хуманитаристиката днес е натикана в ъгъла, изместена е от издигнали се на гребена на вълната сфери като информационните технологии, икономическите науки и други. Всъщност към нея никога не е имало многолюден изследователски интерес. И предизвикателствата са в това да мотивираме младите да погледнат с други очи на възможностите за научна кариера. От друга страна, те се стремят не само да се реализират професионално, но и да създават семейства, а работата да им дава добри средства за съществуване. Затова не може да се пренебрегне и финансовата страна на въпроса. А от хуманитаристика никой нищо не печели, тя не връща никакъв материален продукт. Но това, което дава на учените, избрали да се занимават с нея, и на обществото, не се измерва в материални параметри, а в духовни и морални стойности.
И се оказва, че има млади хора, готови да работят в сферата на хуманитаристиката. Тази година приехме доста начинаещи колеги с конкурс. От събеседванията с тях стигнах до извода, че не за всички са важни материалното благополучие и бързото кариерно израстване. Наскоро събеседвахме с млада колега, която започна работа при нас. Тя беше работила в Брюксел, знае много езици. Но открива, че практическата лингвистика не е нейният път. Напуска Белгия и се връща в България, за да се занимава с наука. Предполагам, че в очите на своите връстници такива хора са неразбираеми. Но лично аз се изпълвам с надежда, че може да преодолеем и това предизвикателство.

– Тоест оптимист сте, че младите хора ще се завърнат в науката?
– Да. Стремим се да разширяваме полето на интересите им. Предлагаме им това, което зависи от нас, като менторска подкрепа. Наскоро във връзка с кандидатстването по програмите за млади учени на МОН имахме заявка от млад колега от Софийския университет, който искаше да кандидатства при нас с тема върху класическа Античност. А ние нямаме такива специалисти. За нас това беше сигнал, че може да разширим полето точно в тази посока. На колегата му предложихме конкурс за главен асистент. Така, ако утре някой дойде и се интересува от класическа Античност, ще има към кого да го насочим. В миналото имаше много специалисти по чужди литератури, но с годините ги загубихме. Тогава времената бяха трудни, а финансирането на Академията беше силно ограничено. Но сега има раздвижване, вероятно защото в държавата през последните години се положиха усилия да се финансират малко по-добре висшето образование и науката.

– А от проектите, които се реализират в Института, кои са най-интересни?
– Бих откроила проекта на доц. Маргарита Серафимова с наслов „Литература и природа“. В него се прави опит да се свърже екологичната тема с нейните рефлекси в художествената литература.
Друг проект – „На острова на неблажените“ – изследва автори от втората половина на XX век, останали в периферните зони на литературата по идеологически или други причини.
Освен по проекти работим и по национални научни програми. Едната е в рамките на Центъра за върхови постижения „Наследство БГ“
и е свързана с инфраструктурен проект. На 29 ноември открихме при нас лабораторията „Виртуална история на българската литература (XIX – XXI в.)“. Тя включва учебна и компютърна зала, зала за дигитализация, архивохранилище и книгохранилище с над 20 технически оборудвани работни места и представлява модерна материална и техническа база.
Работим и по Националната научна програма за подкрепа на българистиката в чужбина. Ще се направят различни пособия, ще предложим обучителни курсове за чуждестранни българисти, стипендии за техни докторанти, различни видеоуроци и презентации, с които да подпомогнем академичната им дейност.

– С кои успехи и постижения може да се похвалите?
– При нас миналата година беше невероятен бум – пет проекта едновременно спечелиха финансиране от Фонд „Научни изследвания“, което наистина трябва да се отбележи. Създадоха се пет екипа, които работят много здраво.
Другото са успехите на младите учени, с които много се гордеем. Тази година бяха отличени двама колеги. Андриана Спасова стана носител на наградата „Питагор“ за млад учен в областта на социалните и хуманитарните науки. Елена Борисова получи наградата за млад учен на БАН „Проф. Марин Дринов“. Преди година друг наш млад колега – Александър Фьодоров, беше половин година в САЩ с Фулбрайтова стипендия.
Тази година успяхме да влезем с наши издания в топ 10 на „Български книжици“ и да се задържим там с месеци. Първа в тази класация влезе дългоочакваната литературна анкета на нашия, за жалост, покоен вече колега Вихрен Чернокожев с Радой Ралин. Тя започва преди много години като част от някогашната поредица „Литературни анкети“ на Института за литература, в която има 40 заглавия. Възобновихме проекта „Литературни анкети“ и нашата млада колега Боряна Владимирова направи три анкети – едната с Ани Илков, която също зае едно от първите места в „Български книжици“, втората с Едвин Сугарев, която излезе наскоро. А всеки момент ще се появи от печат и анкетата с Владимир Левчев.

– С какви дигитални ресурси разполага Институтът, които се ползват със свободен достъп?
– В последните 15 години се осигуряват дигитални ресурси на културно наследство, до които невинаги можем да се докоснем физически – това е огромно улеснение при научни изследвания. Най-напред медиевистите в Института създадоха невероятно ценни дигитални ресурси, вкл. методи за разчитане на средновековни писмени паметници. Аз съм радетел за създаването на такива ресурси и с издания на новата литература. Затова направихме преди години сайта „Българският литературен модернизъм“, където има 25 000 страници периодичен печат – от сп. „Мисъл“ до 30-те години на ХХ век. После направихме друг масив – „Българската литературна класика – знание за всички“, в който в партньорство с колеги от Националния литературен музей и Столичната библиотека включих-
ме архиви на български писатели класици. Създадохме и дигитален речник на българската литература след Освобождението. В него освен документи дигитализирахме и публикувахме аудиозаписи с гласовете на български писатели. Със свободен достъп от тази година са и нашите монографични и сборни издания, които може да се четат на сайта на Издателския център „Боян Пенев“.


Уточнение. В миналия брой в информацията за Деня на Института за литература погрешно е написано името на неговия издателски център като „Иван Пенев“ вместо „Боян Пенев“. Редакцията се извинява за допуснатата неточност.

Your Image Description

Свързани статии:

Детето е личност. Не бива да го неглижираме Магията, наречена радио Да превърнеш паметник на културата в пристан на изкуствата Проф. Пламен Моллов – ректор на Университета по хранителни технологии: Обучението под егидата на OIV е чест за Университета и за България

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Българското школо по изкуства зад граница

Следваща статия

Бъдещи будители

Следваща статия
Бъдещи будители

Бъдещи будители

В ход е дигиталното обучение

105 години медицинско образование у нас

В ход е дигиталното обучение

Варна сред първите технологични долини

Последни публикации

  • Уроци по доброта в училище
  • Важното е децата да бъдат добри хора
  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"