Преживяното в STEAM центъра на „Майкрософт“ се пренася в класната стая
Петя НИКОЛОВА
Ако учениците се съмняват, че притежават суперсили, или изобщо не подозират за тях, иновативното пространство Dream Space на „Майкрософт“ ще промени това. „Всички идват с уникални суперсили, а част от тях – и със съмнения, че ще могат да създадат решения на глобалните проблеми, които поставяме пред тях. Но си тръгват с изненада, че са изпълнили поставените мисии, макар в началото да им е изглеждало невъзможно“, казва Албена Спасова – мениджър „Образование“ в „Майкрософт“ за Централна и Източна Европа.
Dream Space е STEAM център, създаден от „Майкрософт България“ и „Телелинк Бизнес Сървисис“ за всички български ученици и учители. Центърът отваря врати в София в началото на ноември и е вторият в света след този в Ирландия. Вече над 500 ученици са преминали през неговата обучителна лаборатория. Министерството на образованието и науката подкрепя целта на инициативата да се подпомогнат училищата за ефективно използване на собствените им STEM центрове. Сериозното технологично оборудване на класни стаи и кабинети за развиване на дигитални и STEM умения се нуждае от адекватни в подготовката и мотивацията учители.
„Това, което откроява Dream Space, е нашият подход към ученето – пояснява Албена Спасова. – Създаваме обучителни преживявания за ученици, учители и общности и ги предизвикваме да търсят решения на реални проблеми. Демонстрираме как може да изглежда ефективното STEAM учене и преподаване“.
С помощта на дигиталните технологии на „Майкрософт“ и STEAM инструменти учениците имат възможност да изпробват създадените решения в реално време и да работят върху своите компетентности и изключително важните умения, като емпатия, креативност, етично вземане на решения и сътрудничество. От своя страна, учителите си тръгват с готови уроци и ресурси, с които да пресъздадат преживяването в Dream Space и в своята класна стая – по време на час или в извънкласните дейности.
Dream Space предлага на ученици и учители от цялата страна безплатни обучения и преживявания след предварителна заявка с регистрация. Албена Спасова разказва, че учителите регистрират за посещение цели класове. Те споделят на екипа в Dream Space учебни цели по поне два предмета, за които желаят да видят демонстрация как тези цели могат да бъдат постигнати за всяко дете. „От обратната връзка с децата разбираме, че си тръгват с по-ясна представа как и защо да работят в екип“, казва Спасова.
Каква ще бъде мисията и какви цели ще постигат учениците, се уточнява с учителите след направената регистрация, а училището получава видео за подготовка. За да бъде максимално полезно посещението, Dream Space организира заниманията в три възрастови групи – за начален, за прогимназиален и за гимназиален етап. Учениците буквално навлизат в света на бъдещето с използваните иновативни технологии, като роботи, Micro:bit, Maker Code Arcade и Minecraft for Education.
Сред първите, посетили обучителната лаборатория на Dream Space са ученици от Средното училище „Отец Паисий“ в Самоков. Третокласниците успяват сами да създадат програма с Microsoft Micro:bit и свой собствен стъпкомер. Учениците от СУ „Отец Паисий“ впечатляват със смелостта и готовността си да се впуснат в изследването на поставения пред тях проблем. А учителите и директорът участват в работилницата наравно с децата, включително и в състезанието. За екипа на Dream Space този факт потвърждава посланието, че дори когато не си добър в нещо, а искаш да бъдеш, е важно да започнеш и да опиташ. STEM фокусираното образование работи точно в тази насока – всеки може да развие нови умения и да използва силата на технологиите.
Тъй като изкуствата са включени в идеята на Dream Space центъра, който е STEAM, а не само STEM, създателите му предвиждат в бъдеще преживяванията на учениците, свързани с тази предметна област, да бъдат по-сериозно застъпени. Засега не се поставят целенасочено учебни цели по изкус-
тва. Но във всяка организирана работилница има елемент от изкус-твото. Децата са стимулирани да използват креативността си и да творят с ръцете си. Планът на „Майкрософт България“ предвижда за тази учебна година през обучителния център да преминат 10 000 ученици и 600 учители. Планираната инвестиция от над 1 милион лева през следващите 5 години ще подпомогне развитието на Dream Space дейностите и ресурсите, от които имат нужда учители и ученици, за да пренесат метода на работа в своята класна стая.
„Избрахме да реализираме тази инвестиция с „Телелинк Бизнес Сървисис“, за да подкрепим усилията на нашия партньор – Министерството на образованието и науката, да въведе STEM начина на учене във всяка класна стая. Стъпваме на глобалния опит на „Майкрософт“ с образователни програми и инструменти и на опита ни с Dream Space Ирландия, чиито независими външни оценки обективно посочват значимостта на въздействието, което Центърът има върху ирландската образователна система. Надяваме се, че независимите оценки за въздействието на Dream Space в България ще получат също толкова позитивни заключения“, обобщава Албена Спасова.
Глобалните проблеми, за които се търсят иновативни решения чрез STEM образованието, са свързани с преодоляването на проблемите с глада и климата, за чиста вода и достъпна енергия, сигурна работа и икономически растеж, устойчиви градове и общности, добро здраве, отговорно потребление. Светът непрекъснато се променя, а с него – и уменията, от които децата ни се нуждаят, за да градят своето бъдеще. От възрастните се изисква само да отключат техните стремежи и да подкрепят желанието им за развитие.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg