Съчетаването на традиционни и иновативни методи на обучение осигурява високо ниво на творческо и критично мислене у учениците, убедени са в ОУ „Братя Миладинови“
Донка ТЪНКОШИЕВА
В края на миналата година бургаското ОУ „Братя Миладинови“ отбеляза 97 години от създаването си, реализирайки нова учебна среда на иновации по модел на Харвард. Това е един от многото спечелени и реализирани проекти. Учителите, които са работили по него, са Светлана Костадинова, Маруся Ханджиева и Тихомира Илчева. Трансформацията на училищното пространство обединява кабинетите по химия, биология и физика в отделно пространство с площ 315 кв. метра. Коридорът към центъра е превърнат в зона за социализация, срещи и почивка. Обособени са различни зони за активност, позволяващи гъвкава учебна програма и организация за деня – за изследователска дейност, за взаимодействие, за развитие, за създаване на решение, за обмяна и за презентиране.
„Едно от основните предимства на STEM обучението е интеграцията на отделните предмети в учебната програма, което позволява на учениците да разберат връзките между тях. Постигането на свързаност е осъществено чрез обединяване на три класни стаи и хранилище в STEM „Център по природни науки, изследвания и иновации“. Технологичната среда е обезпечена с иновативни решения по природни науки – регистратори на данни (сензори), които правят научните експерименти прости, лесно осъществими и възприемани в реално време. Заедно със софтуера за анализ регистраторите на данни осигуряват мултимедийно обучение за проекти.
Компютърните лаборатории позволяват на учителите и учениците да онагледят учебния материал в ключови области като биология, химия, физика и екология. Labdisc заменя повече от 12 традиционни инструмента и може да превърне всяка класна стая в научна лаборатория. Предвидената лаборатория е с методически указания за работа, а преподавателите преминаха сертифицирана програма за обучение, одобрена от МОН“, обяснява с гордост директорът на училището Бочко Бочев, който 24 години е начело на това голямо бургаско училище.
Днес децата учат най-добре чрез гледане и правене. Интер-
активната симулация допринася много повече за изграждане на знанията им, отколкото текстът и формулите от учебника. Новият дизайн се налага и във връзка с идеята, че в Центъра не е учителят, а групата/екипът.
Финансирането за новия център идва от НП „Изграждане на училищна STEM среда“. Но освен модерната архитектурна среда, създаването на центъра включва и нова организация на учебните процеси – подкрепящи дейности, създаване на условия за екипно планиране и преподаване между учителите, взаимни посещения и мултиплициране на опита, обратна връзка между педагогическите специалисти, създаване на нови партньорства за изнесено в реалната практика учене на учениците.
ОУ „Братя Миладинови“ е включено
в Списъка на иновативните училища и работи по три различни проекта.
Най-масовият е „Детска академия“, в който участват около 650 ученици и 40 учители. В него се използва проектно базираното обучение в дигитална и недигитална среда. През годината учениците работят по проекти в различни области, съобразени с учебната програма и държавните образователни изисквания, а в края ги представят в проектна седмица.
„Съчетаването на традиционни и иновативни методи на обучение допринася за осигуряване на високо ниво на творческо и критично мислене у учениците и активното им участие в учебния процес. Широко приложение намират информационните и комуникационните технологии, интерактивните методи, обърната класна стая, ученето чрез правене, разработването на проекти в различни области, изнесеното обучение и други. При избора на методи за работа се ръководим от принципа за равен достъп, партньорство и взаимопомощ, иновации и ефективност, ориентирани към личностното развитие на всеки ученик – обобщава директорът на бургаското школо. – Работните места в реалния свят са интердисциплинарни. Рядко една професия изисква само един набор от знания и умения. Оттук и необходимостта да научим децата как различните научни дисциплини се интегрират и работят заедно. Крайната цел е да комбинираме нова среда с иновативно учебно съдържание.“
В момента в STEM центъра се обучават ученици от прогимназиален етап, като учебният процес продължава да се реорганизира. Идеята е няколко класа да бъдат разделени на групи или учебните часове по природни науки да бъдат организирани в блокове. „Докато едната група има биология, другата – химия или физика. При ядрата от учебното съдържание, които присъстват едновременно в няколко от учебните предмети, ще се реализират бинарни уроци. Организацията и управлението на училищните процеси ще включва екипи по учебно съдържание и по технологии“, дава пример Бочев.
Целта е повишаване мотивацията на учениците за изучаване на природни науки, ръст на образователните резултати, придобиване на система от компетентности, трайни и цялостни знания, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката. Не на последно място е и кариерното ориентиране след VII клас и насочването на децата към технологични професии. Промяната се налага, тъй като в бургаското училище са констатирали, че при сегашния модел на обучение има тревожна тенденция учениците да не могат да пренасят уменията си в различни ситуации, както и да решават житейски проблеми, като използват наученото в училище.
„Цялостният подход към ученика, ефективното учене, развитието на критичното мислене, формирането на автономни личности, разнообразяването на базовото учебно съдържание ще спомогнат за ранното професионално ориентиране в областта на технологиите, където страната ни има конкурентно предимство, съчетано с бързо растяща технологична индустрия, поради което са необходими квалифицирани кадри.
Чрез насочване на учениците към перспективни области ще се подкрепи индустрията и ще се помогне за тяхното запазване и растеж в бъдеще, ще подобри професионалната и житейската перспектива на младите хора в България“, развива перспективата директорът.
Педагозите също са доволни от придобивката, защото предизвикателството ще повиши привлекателността и разнообразието на кариерата, а от там и подбора, набирането и оценяването на работата. Дава тласък за подобряване на квалификацията и непрекъснатото професионално развитие. Затова и процесът на „подмладяване“ на екипа е непрекъснат.
„При освобождаване на работно място се стремим да подбираме млади и перспективни учители. Провеждаме събеседване в присъствието на психолозите в училище, които имат последната дума. Подхождаме изключително сериозно, защото приемствеността е водеща при нас. Подготвяме новоназначените учители за достойни заместници, защото заедно пишем историята на нашето училище. Моят житейски опит ми дава правото да кажа, че „учителството“ се носи в сърцето“, отбелязва директорът. На всеки новоназначен учител се определя наставник, който подпомага професионалното му израстване.
И резултатите говорят сами за себе си. Всяка учебна година най-много приети след IV клас в Математическата гимназия – Бургас, са от ОУ „Братя Миладинови“. Около 45% от завършилите седмокласници кандидатстват и са приети в езикови гимназии. Останалите влизат в професионални гимназии.
Пандемията от COVID-19 и свързаните с нея извънредни мерки водят до реорганизация на учебния процес. Положени са усилия за осигуряването на електронни устройства и интернет със средства на училищния бюджет. Преподавателите много по-активно използват технологиите и прилагат иновативни методи на преподаване, за да поддържат интереса на учениците в онлайн обучението.
„Внезапната трансформация предположи и необходимостта от включване на родителите в образователните процеси, като цяло. Тяхната роля е от съществено значение не само заради техническото обезпечаване на учащите у дома, а и поради важността от навременно оказване на помощ и дори контрол и дисциплина по време на онлайн обучението“, обяснява директорът.
Изявени ученици от ОУ „Братя Миладинови“ всяка година получават награди от Община Бургас за постигнати високи успехи в областта на науката, спорта и изкуствата от участията си в международни, национални и общински състезания, олимпиади и конкурси. Призовете се връчват по традиция в навечерието на празника на града – Никулден.
Много са възпитаниците на бургаското училище „Братя Миладинови“, които са успешно реализирани у нас и в чужбина. Сред тях са лекари, политици, хора на изкуството, педагози. Не могат да се споменат имената на всички успели. Но учителите и директорът помнят, че на 15 септември 2021 г. е дошъл цял клас, за да пожелае успешна и здрава учебна година. А възпитаници на училището са вече и в класните стаи като учители. И споделят, че са успели да осъществят мечтите си.
Резултат от изключителния професионализъм е и оценката от атестацията на училището при инспектирането от Националния инспекторат по образование, извършено май – юни 2020 г. Оценка на предоставяното качество на образованието е 3,89 при максимум 4 точки.
Бочко Бочев, директор:
Ние, учителите, сме поставени на пиедестал още в далечния IX век от покръстителя български княз Борис I. При посещение в Охридската школа той отказва да седне на стола на Климент, защото: „Учителският трон е най-високият и на него няма право да седи ни князът, ни цезар, ни никой друг…“. Истинската оценка за труда ни е уважението на учениците, на които си дал всичко от себе си.
Трудно човек би останал в тази професия, ако не е зареден с оптимизъм, добронамереност, желание да споделя опит и знания. Да търси трудните, неутъпкани пътеки към сърцето на всяко дете. Да ги учи сами да поемат отговорност. Да разчитат на себе си. Да знаят, че винаги имат право на избор.
За мен всеки урок, всяка среща с децата е нещо ново и неповторимо. Затова трябва да сме подготвени, да сме в крак с новото. Искат се много труд и себераздаване. Да рискуваш.
Да се съмняваш. Но да печелиш доверие. Да не разочароваш учениците. Да заразяваш с личния си пример и да виждаш себе си с очите на другите.
Аз съм щастлив човек, защото всеки ден се срещам и общувам с бъдещето, с младостта.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg