Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 51-52 2022

Тайните на Ченгене скeле’

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-12-2022
в Брой 51-52 2022
A A
Миналото на Бургас вълнува възпитаниците на ПГСАГ „Кольо Фичето“
и те разработват проект на историческа тема

Донка ТЪНКОШИЕВА

В деветата научна сесия на Ученическия институт на Българската академия на науките участват над 50 проекта на ученици от 15 градове в страната.
Темите, които бяха представени, се състезават в няколко научни области: „Хуманитарни и обществени науки“, „Математика“, „Биология, биомедицина; биоразнообразие и екология“, „Информатика и информационни технологии“ и „Изобразително изкуство“ и др.
В раздела „Хуманитарни науки“ сред 10 ученически проекта е и този на учениците от ПГСАГ „Кольо Фичето“ – Бургас. Той е дело на Магдалена Стоянова, Румяна Драгнева и Стоян Добрев от ХІІ клас и Христо Химитлийски от Х клас. А темата „Остров Света Анастасия и Ченгене скеле – минало и настояще“ е интригуваща и интересна. Научни ръководители на младежите са Петя Кудева – старши учител по история и цивилизации, и Яна Иванова – уредник в Регионалния исторически музей в Бургас.
„През февруари, след края на едно занимание по интереси на клуб „Величието на България“ Стоян Добрев, Магдалена Стоянова, Румяна Драгнева ученици от ХІ клас и Христо Химитлийски от ІХ клас останаха и аз им споделих за защитата на проект към Ученическия институт на БАН, който направихме с други ученици през 2018 г. Разказах за часовете, прекарани сред книгите, подбирането на литература, обработването на текстовете и превръщането на всичко това в научна разработка. Те проявиха жив интерес и започнахме да обсъждаме евентуални теми, между които „Архитектурата на Бургас“ – такъв беше първият проект от 2018 г., „Видни личности на Бургас след Освобождението“, „Остров Света Анастасия“, „Ченгене скеле“ и др.“
За острова учениците имат вече достатъчно информация и от заниманията по интереси, и от проведени неформални разговори. След като обсъждат идеята за нов проект, Петя Кудева и Яна Иванова избират темата за острова и я озаглавяват „Остров Света Анастасия и Ченгеле скеле – минало и настояще“.
Проучват литературата и започват да работят по отделните глави. Към юни вече имат основата на проекта и събрани около 70 страници по темата. Критерият за разработката е 50 страници. Наново редактират и успяват да се вместят в посочения обем. Изпращат проекта в срок и чакат около месец за рецензия. Чакането си заслужава: получават много висока оценка и започват подготовка за представянето.
Последното предизвикателство пред екипа е, когато съкращават времето за презентиране и буквално трябва да започнат отначало с промяна на текстовете за защита и преработване на цялата презентация. Но когато екипът е изпълнен с желание да се справи, няма невъзможни неща. Така стигат до първото място в област „Хуманитарни науки“ и научен раздел „Социални отношения“, разказва за свършената работа Петя Кудева.
Бургаският проект е оценен високо от рецензента гл. ас. д-р Симона Самуилова от Института за исторически изследвания – БАН, която отбелязва: „Ученическият проект представя две от значимите в културно и историческо отношение места в района на Бургас, а именно остров Света Анастасия и рибарското селище Ченгене скеле. Темата е актуална, тъй като през последните години има силен интерес към двете забележителности, което ги превръща в основни дестинации за културен туризъм в района на Южното Черноморие. Учениците успешно се справят с поставената от тях цел да съберат и обобщят по-важните моменти от историята на посочените обекти с оглед да се подчертае значимостта им не само в регионален, но и в национален аспект. Коректно посочената цитирана литература показва добра осведоменост по темата, а снимковият материал допълва успешно изложението.“
За разработката и участието си в ІХ сесия на Ученическия институт на Българската академия на науките учениците от ПГСАГ – Бургас, се вдъхновяват от Европейската година на младежта 2022. Те показват, че макар да са ученици в професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия, се интересуват от миналото на Бургас.
Младите хора посвещават своя проект на учебното заведение, което преди две години отбелязва своя 60-годишен юбилей, но поради пандемията инициативите по този повод не се реализират. Ето защо екипът, разработил проекта, се възползва от дадената им възможност и показа, че в Европейската година на младежта младите хора могат да постигнат много и да израснат като достойни българи и европейци.
Друга група ученици от Строителния техникум, както е известна в града професионалната гимназия, пък се сдоби с престижни награди от Националния кръг на ХХХ конкурс на национален клуб „Родолюбие“.
Конкурсът е под наслов „Аз разбирам света единствено като поле за културно съревнование на народите – 150 години от рождението на Гоце Делчев“. В него участват стотици деца от цялата страна и българските училища в чужбина.
Наградите на победителите – ученици и техните преподаватели, връчват д.ик.н. Янка Такева – председател на НК „Родолюбие“ и на СБУ, и Мария Гайдарова – зам.-министър на образованието и науката.
Журито, оценяващо разработките в Конкурса, начело с проф. Красимира Табакова – преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“, отличава работите на учениците от ПГСАГ: Христо Химитлийски – ученик от Х клас, за разработката „Михаил Герджиков и подвигът на тракийци 1903 г.“ с първо място. Георги Балев от Х клас – за разработката „Разорението на тракийските българи – първият геноцид на XX век“ с трето място. Венелина Добрева от Х клас за разработката „Капитан Петко войвода“ печели специалната награда на Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Специална грамота получава Петя Кудева – старши учител по история и цивилизации, като техен ръководител и консултант при разработването на темите и презентациите. За подготвянето на презентациите помага и Иванка Делева – главен уредник на РИМ, Бургас.
И в двете прояви прави впечатление името на Христо Химитлийски, ученик със сериозен афинитет към историята. За него Петя Кудева казва: „Христо е в специалност „Строителство и архитектура“. Интересът му към проектирането и строителството го мотивира да избере елитната специалност в професионалната гимназия, където полага стабилните основи на бъдещата си професия архитект. Наред с изучаването на специалните предмети водещо място за него продължава да заема историята, към която проявява интерес от малък. Приоритетна, разбира се, е темата за българската история и по-конкретно периодът от началото на XX век до наши дни. Именно тази страст е поводът да вземе участие в ХХХ юбилейно издание на конкурса на национален клуб „Родолюбие“, където спечели първо място. Силната му амбиция и желание да задълбочава знанията си по история, ме накараха да включа Христо в екипа за Деветата научна сесия на Ученическия институт на БАН.“
Макар че е превъзхождан по възраст и опит от съотборниците си в проекта, които са в XII клас, амбициозният десетокласник показва, че има потенциал за изяви наравно с тях. Друга значима тема, която го вълнува, е Втората световна война, а хобито му към сглобяване на макети го е превърнало в колекционер на модели на военна техника, използвана тогава. Интересът му към военната техника прави още по-вълнуващо представянето в заключителния етап на ХХХ издание на националния конкурс на НК „Родолюбие“, тъй като мястото на провеждане е Националният военноисторически музей.
„Друга страст за Христо е програмирането на електронни игри, а през свободното си време обича да играе шах, тенис на маса и футбол“, разказва бургас-
ката учителка за своя ученик.
Двете престижни участия на ученици от бургаската професионална гимназия са доказателство, че младите хора имат разностранни интереси, които могат да бъдат пълноценно развити с помощта на опитни педагози.

Your Image Description

Свързани статии:

От тетрис до назначаването на секретарка Отличник от Бургас ще учи авиоинженерство в Манчестър Да избереш България Да запазиш българското в сърцето на Чехия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Доц. Петя Трифонова от Геомагнитната служба на НИГГГ – БАН: Небесни фойерверки по Коледа ще радват жителите на полярните о бласти

Следваща статия

В обувките на директора

Следваща статия
В обувките  на директора

В обувките на директора

Всяко дете тук се чувства обичано и ценено

Всяко дете тук се чувства обичано и ценено

ПРИВЕТСТВИЕ  на министъра на образованието и науката Сашо Пенов по случай Международния ден на учителя

Проф. Сашо Пенов, министър на образованието и науката: Готови са проектите за промяна на учебните програми

Последни публикации

  • Уроци по доброта в училище
  • Важното е децата да бъдат добри хора
  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"