Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 6, 2022

6,408 млрд. лв. за образование и наука

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-02-2022
в Брой 6, 2022
A A

742,2 млн. лв. е ръстът на разходите за образование и наука в проектобюджета за настоящата година в сравнение с 2021 г.
От тях 515 млн. лв. са за сметка на националния бюджет и 222,2 млн. лв. – средства от ЕС. Общият размер на разчетените разходи е 6,408 млрд. лв., което представлява 4,5% от БВП. Това обяви при представянето на проектобюджета за 2022 г. в частта му за образование и наука пред Ресорната парламентарна комисия министърът на образованието и науката акад. Николай Денков.
„Трябва да се отбележи увеличението на възнагражденията на педагогическите специалисти до 125% от средното за страната от 1 април 2022 г. Това изисква 239 млн. лв. допълнително. Предвиждат се и 84,4 млн. лв. за осигуряване на безплатни ясли и детски градини чрез компенсиране разходите за издръжка и отпадането на таксите, заплащани от родителите, от
1 април 2022 г.“, заяви министър Денков.
С 16 млн. лв. се увеличават и средствата за подпомагане храненето на децата от задължителната предучилищна възраст и на учениците от начален етап. Още 6,5 млн. лв.
се осигуряват за безплатния транспорт на децата и учениците, включително за тези от професионалните гимназии, които пътуват всекидневно. За закупуване на училищни автобуси са разписани 10 млн. лв. В изграждане на нови спортни площадки в училищата и ремонт на съществуващи ще бъдат инвестирани 15 млн. лв. По Програмата за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища са разчетени 70 млн. лв. За дофинансиране на ремонти на училищата по ОП „Региони в растеж“ са записани още 10 млн. лв.
За нова програма за допълнителна подкрепа за спорт, отдих и култура са разписани 100 млн. лв. С тях общата сума от предвидени средства за изпълнение на национални програми за развитие на образованието достига 252,6 млн. лв.

С 10 млн. лв. ще разполага и нова национална програма за осигуряване на образователни медиатори и социални работници за институциите, в които се обучават деца от уязвими групи.
Продължава и изпълнението на Националната програма „Отново заедно“, като за нея са определени 22,6 млн. лв. Разчетени допълнително са и 6,5 млн. лв. за осигуряване на безопасно присъствено обучение на учениците.
Предвидени са 18 млн. лв. за поетап-
ното въвеждане на мярката за задължително предучилищно образование за децата от 4-годишна възраст.
С 13 млн.лв. ще бъдат компенсирани разходите на родителите за отглеждане и обучение на деца, които не са приети поради липса на места в държавни и общински детски градини и училища с предучилищни групи.
Освен това с 12,8 млн. лв. допълнително ще бъдат финансирани професионални гимназии, обучаващи ученици по защитени професии и такива с бъдещ недостиг на специалисти. За стипендии за ученици в дуална система на обучение в класовете от първи гимназиален етап или в паралелка по защитена специалност от професия или специалност от професия с очакван недостиг на пазара на труда са предвидени 7,4 млн. лв.
За ученически стипендии са определени 27,1 млн. лв., в това число
3 млн. лв. за стипендии за постигнати образователни резултати от училищата. Други 32,5 млн. лв. са за ученически общежития. За приобщаващо образование на деца и ученици със специални образователни потребности са определени 114,5 млн. лв. За неделните училища в чужбина са разчетени 12,5 млн. лв.
„По отношение на висшето образование допълнително са включени 43,5 млн. лв., които са за издръжка на обучението“, информира още просветният министър. Общо трансферите за държавните висши училища са в размер на 642,4 млн. лв., от които 606,1 млн. лв. за държавните висши училища към МОН и 36,3 млн. лв. за висшите военни училища към Министерството на отбраната.
Осигурява се и 10-процентен ръст на средствата за стипендии на студентите, за което са предвидени 5 млн. лв. „Бих искал да отбележа, че ръстът на средствата за стипендиите ги прави устойчиви в следващите години, тоест тези 10% ще бъдат постоянни. И това е ръст от над 50 на сто в сравнение със сумата от последните години, която е била 8 млн. лв., а сега става 13 млн. лв.“, заяви министър Денков. За 2022 г. с 5 млн. лв. растат и средствата от държавния бюджет за присъщата на висшите училища научна или художествено-творческа дейност и за издаване на учебници и научни трудове, като те стават 13 млн. лв.
„Има и някои особености. Една от тях е, че има включена сума, която не е анонсирана, като е предвидено с Постановление на Министерския съвет стипендията за докторанти да се увеличи от 500 на 750 лв. Но това ще стане под условия, защото виждаме, че процентът на завършващи докторанти е изключително нисък и е около 20%“, коментира министър Денков. По думите му МОН смята да предложи система за контрол над тях. Просветният министър добави, че той е за по-висока стипендия за докторантите, като за това ще се търсят още резерви.
Министър Денков обяви още, че вече е започнала процедура, с която да се възстановят на студентите в общежитията всички средства за електроенергия, които са над тези, които плащат битовите потребители.
За БАН са планирани 119,860 млн.лв.
От Министерството на околната среда и водите по бюджета на Академията ще бъдат насочени допълнително 675 хил. лв. За Селскостопанската академия са предвидени 32,31
млн. лв.
По повод планирания ръст на средствата за БАН с 2 млн. лв. председателят на Академията акад. Юлиан Ревалски коментира, че „увеличението ще стигне само за компенсиране ръста на минималната работна заплата. Ние сме дълбоко обезпокоени, че думата наука я няма сред приоритетите в този бюджет. Няма страна, в която образованието да е на добро ниво и науката да е заметена под масата. Готови сме да поемем допълнителни ангажименти. Но на първо време, искаме да ни третират като нашите колеги от висшите училища“, заяви той.
„По отношение на БАН през целия период на подготовка на бюджета има интензивен диалог с финансовия министър и с министър-председателя. Това, което обсъждаме, е, че има основания да се повишат средствата за наука по отношение на БАН, но това трябва да върви заедно с поемане на определени ангажименти. Тази дискусия още не е завършила, като се надявам това да стане в най-кратък срок с участието и на колегите от БАН и да намерим позитивно решение и на този въпрос“, отбеляза, от своя страна, министър Денков.
В доклада на МОН относно проектобюджета се посочва, че в хода на бюджетната процедура Министерството е заявило потребността от осигуряване на допълнителни
20,4 млн. лв. в подкрепа на искането на БАН за ръст на средствата за персонал. Осигуряването на допълнителни средства за БАН ще даде възможност за уеднаквяване подхода, приложен в областта на висшето образование, за увеличение на началните заплати за академичния състав, така че средната работна заплата за тази категория персонал в БАН да не изостава от тази в държавните висши училища. Предложен е и вариант допълнителните средства да се предоставят по бюджета на МОН и да бъдат предоставяни на БАН по реда и съобразно критериите на нова национална програма за развитие на иновационния и научния капацитет на Академията, обвързана с конкретни индикатори за изпълнение.
„За БАН това, което сме говорили с колегите, е да се интензифицира, доколкото е възможно, работата по европейски проекти и с фирми, да се увеличи и процентът на младите учени. Те са направили изключително важни крачки в тази посока. За съжаление, трябва все още да убеждаваме Министерството на финансите, че тези средства ще са изключително добра инвестиция“, допълни министър Денков.
Мнозина от изказалите се се обявиха и за увеличаване на средствата за висшите училища. Според председателя на Съвета на ректорите и ректор на СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Анастас Герджиков са необходими 4 неща – увеличаване на средствата за субсидията за издръжка на държавните висши училища, средства за увеличение на докторантските стипендии, увеличаване на средствата за наука, за да се изпълни Законът за висшето образование, и поне компенсации за повишаването на електроенергията.
В становището на Съвета на ректорите относно бюджета се посочва, че за тези мерки са необходими допълнително 115,4 млн. лв.

Your Image Description

Свързани статии:

Допълнителни стипендии за най-добрите докторанти Признание за дарования Нови учебни програми – до ноември 2024 г. Подкрепа за медийната грамотност у нас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ваксинационното покритие в България е най-ниско в Европа

Следваща статия

Избор

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Избор

Рефлексивният подход при формиране на личностни и социални компетентности чрез учебно съдържание в контекста на бежанската проблематика

Heuristic Potential Of Transformative Learning Ideas

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"