Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 6, 2022

В Морската гимназия държат здраво руля

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-02-2022
в Брой 6, 2022
A A
За родените край морето е съвсем естествено насочването към специалности,
свързани с морската индустрия

Айсехел РУФИ

Варненската морска гимназия „Св. Николай Чудотворец“ е лидер в обучението на кадри за морската индустрия у нас. Бъдещето на сектора всъщност е в ръцете на днешните 460 ученици в 24-те паралелки на училището, утвърдено като „ковачница“ на бъдещи капитани, корабни инженери и корабособственици.
През последните 4 години се забелязва силен интерес към Варненската морска гимназия и все по-сериозен наплив от кандидати. Отливът от професионалното образование, който се наблюдаваше преди това, остава в миналото, коментира пред в. „Аз-буки“ директорът на ВМГ „Св. Николай Чудотворец“ инж. Виолета Шишкова. Според нея този успех до голяма степен се дължи на ангажимента на правителството към професионалните гимназии с изготвянето на списъка за обучение по защитени професии и такива с очакван недостиг на пазара на труда.
„Тази политика много подпомага обучението по специалности и професии, които са търсени и необходими на бизнеса, но не звучат така атрактивно за младите и към които поначало липсва особен интерес от страна на учениците“, категорична е директорката.
Варненската морска гимназия е най-голямото средно учебно заведение за подготовка на морски кадри в страната. „Стараем се да запазим лидерската позиция.
Най-атрактивната специалност традиционно е „Морско корабоводене“, към която винаги е имало много голям интерес. Балът на кандидатите за тази специалност е доста висок. От няколко години предлагаме прием по нова за гимназията специалност – „Компютърна техника и технологии“, където кандидатите са доста“, отбелязва инж. Шишкова.
Под нейно ръководство във ВМГ „Св. Николай Чудотворец“, освен за бъдещи капитани на кораби, учениците изучават още „Корабни машини и механизми“, „Електрообзавеждане на кораби“, „Експлоатация на пристанището и флота“, „Компютърна техника и технологии“ и „Спедиция, транспортна и складова логистика“ за професията на спедитор-логистик. От близо петстотин възпитаници около 1/5 са ученици, които са извън Варна, но са избрали специалностите в Морската гимназия. Сред тях има младежи от най-различни области на страната.
Варненската морска гимназия е правоприемник на две училища. Обединила е през годините Средното професионално техническо училище по корабостроене и Техникума по корабостроене и корабоплаване. Разкриването им подсигурява нуждата от кадри на интензивно развиващата морска индустрия на България. През далечната 1948 г. с основна задача подготовка на работници за корабостроенето и ремонта е създадено Средното професионално техническо училище по корабостроене. През 1962 г. пък е основан Техникумът по корабостроене и корабоплаване заради необходимостта от технически кадри със средно морско образование. Двете училища са обединени през 2000 г. и е създадена професионалната гимназия. Днешната Варненска морска съществува от 2003 г. За тези 18 години училището се е утвърдило като водещо в обучението по морски професии.
„Независимо че България е малка по територия и население, излазът й на Черно море и географското й положение определят нуждата от стабилно морско образование. Изследванията показват, че значителна част от населението, не само на Варна и Бургас, е обвързано с морската индустрия. Тя включва корабостроене, оборудване, кораборемонт, корабно машиностроене, корабособственост, експлоатация на флот на пристанище и много други дейности. Безспорна е необходимостта от развитието на учебни заведения, които да подготвят кадри за този сектор“, казва инж. Виолета Шишкова.
Освен активната държавна политика за развитие на професионалното образование принос за увеличаващата се атрактивност на ВМГ „Св. Николай Чудотворец“ е активното участие на представителите на морския бизнес в подпомагането на много от специалностите в гимназията. Това осигурява с кадри нуждите на морския бизнес, а учениците в търсените от бизнеса паралелки получават стипендии. Бизнесът в Морската столица е взел активно участие и при разработването на националните изпитни програми за корабните специалности.
„Всички ученици провеждат практика на реално работно място в производствени предприятия и на борда на кораби в бордови флот“, разказва още инж. Шишкова.
Гимназията е кандидатствала и е одобрена по Националната програма за изграждане на STEM среда, като е получила държавно финансиране в размер на 300 000 лева.
С парите е изграден STEM център в училището, а със сериозна финансова подкрепа се е включил и бизнес партньор на Морската гимназия.
В резултат STEM центърът във ВМГ е оборудван за практическо обучение с най-съвременни технологии, с мултифункционални компютърни зали. А във всяка зала има и зони за преподаване и презентиране, както и зони за отдих.
Реализиран е и вече действа Център за обучение във виртуална и добавена реалност. Предвидена е и зона за учителите – за подготовка на уроците им. След изграждането на центъра гимназията кандидатства и влиза в списъка на иновативните училища. Така двете нови паралелки – в VIII и IX клас, изучават допълнително роботика, 3D печат и мобилни технологии.
„Целта е да се засили интересът на младите хора към инженерните науки“, допълва директорката на Варненската морска гимназия – училището, което на практика показва какво означава синергия между обучение и практика, между училището, бизнеса и нуждите на пазара на труда.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да учим висше с подкрепата на ОПНОИР Залогът е емоционалната интелигентност Имена и събития от два века насам 130 години любознание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

За пътя от махалата до Биологическия факултет

Следваща статия

Как да учим висше с подкрепата на ОПНОИР

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Как да учим висше с подкрепата на ОПНОИР

Залогът е емоционалната интелигентност

Залогът е емоционалната интелигентност

В ход е дигиталното обучение

Имена и събития от два века насам

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"