Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 6, 2022

Залогът е емоционалната интелигентност

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-02-2022
в Брой 6, 2022
A A
Учебно-производственият сервиз позволява на учениците да придобият практически умения

Зина СОКОЛОВА

Професионалната гимназия по транспорт и лека промишленост в Омуртаг е единственото професионално училище в града.
В него учат много деца от уязвими групи, което е едно от основните предизвикателства пред педагогическия екип. Затова и усилията на всички са насочени към задържане на децата в училище, подчертава директорката Райна Панайотова.
„От миналата учебна година сме иновативно училище – наб-
лягаме основно на иновативни методи на преподаване и на индивидуалната работа с всеки ученик – казва тя. – Това наистина е голямо предизвикателство, защото в някои от паралелките има по 26 ученици и на колегите им е доста трудно да отделят внимание на всяко дете поотделно. Но въпреки всичко се справят, понякога с цената на допълнителна работа извън учебно време. Мисля, че по този начин успяваме да задържим децата в училище. С всяка година все по-малко деца отпадат.“
Много от децата пътуват с училищния автобус от съседни населени места в община Омуртаг, община Антоново, община Котел. Това също е предизвикателство, защото те трябва да идват рано на училище и да си тръгват по-късно следобед. На голяма част от децата екипът успява да осигури безплатна храна по различни проекти, учебници. Гимназията работи много добре с асоциация „Интегро“ от Разград. Всяка година те подпомагат образователния процес с учебници.
В гимназията в момента се обучават 250 деца в дневна форма на обучение от VIII до XII клас. Те изучават шест професии. Три от тях са насочени главно към момчетата – „Техник по транспортна техника“, която е с очакван недостиг на пазара на труда; „Електромонтьор“, също с очакван недостиг на пазара на труда; „Машинен монтьор“, която е в дуална форма на обучение и е защитена професия. Другите три професии са насочени предимно към момичетата. Първата e „Помощник-възпитател“ – също с очакван недостиг на пазара на труда; „Моден дизайн“ и „Фризьор“.
„Преподаваните професии дават възможност за добра реализация на пазара на труда и затова успяваме да изпълним план-приема – подчертава Райна Панайотова. – Последните години правим по три паралелки, а от миналата и тази година имаме и ученици в дуална форма на обучение, което също е много добре за нашето училище. Предстои да открием и паралелка по мехатроника – имаме сключен договор с една фирма, също за дуална форма на обучение.“
Училището ежегодно се ремонтира със собствени средства. Гимназията разполага и с учебно-производствен сервиз, където учениците от XI и XII клас провеждат учебна практика по автотранспортна техника.
В него има работилници по общи професионални умения. В направление дизайн също има две работилници, в които учениците проектират и сами изработват моделите.
Има и фризьорски салон, който се посещава основно от ученици,
но и преподаватели ползват неговите услуги.
Обзавеждането и оборудването на работилниците се осъществява основно по проекти. От миналата година училището работи по проект „Подкрепа за дуална система на обучение“ и едната работилница е изцяло оборудвана по него. Миналата година е купен и нов учебен автомобил за часовете по управление на МПС, защото дванайсетокласните имат такава учебна практика. Купен е и нов софтуер с 3D визуализация. Той позволява на децата да проследяват отделните етапи от работата на двигателя, които иначе няма как да видят.
„Софтуерът е много полезен – казва директорката. – Видяхме такъв миналата година, когато по Националната програма „Иновации в действие“ бяхме в Професионалната гимназия по транспорт в Бургас. Нашите ученици бяха много впечатлени и затова решихме да купим такъв софтуер. Той помага да се види чрез визуализация как може да се отстрани даден проблем в автомобила.“
В гимназията са организирани и различни занимания по интереси – тази година има 10 групи. Две от тях са по спорт, четири са към общообразователните предмети, останалите са по професионална подготовка. Една група е създадена от училищния психолог, който работи тук от четири години. Заниманията в нея са фокусирани върху емоционалната интелигентност. Интересът към тях е много голям, затова са много и желаещите да се запишат в групата.
„С родителите работим на терен. Ходим по селата, разговаряме, те нямат възможност да дойдат до Омуртаг – казва Райна Панайотова. – Хубаво е, че като гимназия по транспорт, имаме автомобили и можем да посещаваме по-лесно семействата на нашите ученици, 85% от които пътуват от други населени места. Родителите са добре дошли в нашето училище и да участват в учебните часове – така могат да проследят развитието на своето дете. Провеждаме Ден на отворените врати, когато могат да се обменят умения и знания между бивши и настоящи възпитаници на гимназията.
Голямо съдействие получаваме и от Агенцията за закрила на детето – винаги са се отзовавали, когато сме имали нужда. Това също помага да задържаме децата в училище. Добре е, че тази година не се наложи да провеждаме обучение от разстояние в електронна среда и децата са си на училище. Но въпреки това класните ръководители, аз и психологът редовно посещаваме родителите и се опитваме да поддържаме постоянна връзка с тях.“
Миналата учебна година почти цялата преминава в дистанционно обучение. Училището осигурява таблети на учениците, закупени са и предплатени карти за интернет.
Материали на хартиен носител не са раздавани.
Учебните занятия се провеждат във виртуалните класни стаи на „Школо“.
„Най-трудно се наваксват часовете по практика и всъщност тях все още ги наваксваме с групите за занимания по интереси – казва Райна Панайотова. – Особено
важно е това за учениците XI и XII клас, които трябва да навлязат в същността на професията. Да не говорим за XII клас, когато учениците ще се дипломират по Закона за предучилищното и училищното образование с втора задължителна матура по теория и практика.“

Your Image Description

Свързани статии:

В Морската гимназия държат здраво руля Как да учим висше с подкрепата на ОПНОИР Имена и събития от два века насам Ученици изградиха соларна станция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как да учим висше с подкрепата на ОПНОИР

Следваща статия

Имена и събития от два века насам

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Имена и събития от два века насам

Между историята и дигиталната творческа среда

Между историята и дигиталната творческа среда

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

1,7 млрд. евро в подкрепа на новаторите

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"