Скоро може да започне строежът на нов корпус на ППМГ „Никола Обрешков“ – Казанлък
Стоян СТОЯНОВ
Изграждането на нов учебен корпус на Профилираната природо-математическа гимназия „Никола Обрешков“ – Казанлък, е на етап обществена поръчка. Може би през пролетта, ако няма обжалвания, ще започне и строителството“, казва за „Аз-буки“ директорът на реномираното училище Красимир Дамянов. Изграждането се финансира от бюджета на МОН.
Предвижда се 3-етажният корпус да има топла връзка със съществуващата училищна сграда. В него ще има 12 класни стаи, санитарни възли и помещения за помощния и административния персонал. Ще бъде обособен и паркинг за родители, които превозват ученици със специални потребности.
„В проекта е включено и оборудването на новите класни стаи. Освен необходимите ученически мебели те ще разполагат с компютър и проектор“, отбелязва събеседникът ми. И добавя, че целта на новата придобивка е да се премине към едносменен режим на работа. А напливът от желаещи да се обучават в най-желаното училище в региона, е голям. През настоящата година в гимназията се обучават 675 ученици от V до XII клас.
„Най-силен е интересът към професионалната паралелка „Приложен програмист“ и към тази по природни науки след VII клас, като в тях приемният бал е най-висок. Но и обучението там е най-трудно“, казва директорът Дамянов. Обяснява, че въпреки големия интерес няма как да разширят приема за програмисти, тъй като това би довело да загуба на статута на природо-математическа гимназия. Въпреки това обучението по информатиката и ИТ се поддържа на високо равнище освен в паралелката „Приложен програмист“ и в профилираната „Софтуерни и хардуерни науки“ и в паралелка „Математика“, която е с профилиращи предмети информатика и физика.
„В тези три паралелки учениците, които желаят, получават достатъчно добра подготовка по информатика, ИТ и програмиране. Отделно гимназията развива много партньорства – с Академия „Телерик“, с други обучителни организации и фирми в бранша, както и по Националната програма за ИТ кариера. Това прави училището ни един от двата центъра за обучение на ИТ специалисти в региона. Мисля,
че и в национален мащаб оттук излизат добре подготвени програмисти“, добавя събеседникът ми.
И още една придобивка се очертава да подобри условията в ППМГ – Казанлък. Заедно с общината гимназията кандидатства и е одобрена за финансиране на изграждането на физкултурен салон, с какъвто досега не разполага.
През миналата година гимназията печели и малък проект по програмата за изграждане на училищна STEM среда. Центърът обхваща три кабинета и прилежащи пространства и от септември 2021 г. се използва. Обособени са различни зони за творчество. Изградено е модерно професионално дигитално студио, свързано с обучението по професионална и профилирана подготовка, преди всичко за учениците от профил „Софтуерни и хардуерни науки“. Налична е техника за обработка на видеоматериали, звукозаписи и всякаква цифрова информация, скъпи камери и мултимедийни екрани. „Преди дни имахме видеообмен с японски училища в продължение на седмица. След като японците бяха впечатлени от видяното, значи добре сме се справили“, казва директорът. За да се използва пълноценно придобивката, педагози преминават през специално обучение за работа с видеотехниката, като предстоят още такива.
А как училището поддържа реномето на най-желаното в региона и на едно от най-качествените в страната? „Първо, държим на възпитанието. Второ, държим на дисциплината. Оттам нататък колегите работят за това всеки да реализира в максимална степен своя потенциал“, обяснява Дамянов. Екипът се стреми да стимулира учениците да участват непрекъснато в зависимост от своите интереси в различни регионални, национални и международни олимпиади, състезания и конкурси.
И действително, по брой участници в олимпиади и състезания ППМГ – Казанлък, е сред водещите училища в областта и страната. Негови ученици са редовни участници в националните кръгове на олимпиадите по БЕЛ, английски език, химия, физика, география, ИТ, история, астрономия, философия и биология. През годините не един и двама са и лауреати от тези прояви.
„Миналата година бе изключително успешна в това отношение. В областта сме и училището с най-голям бюджет и в най-много учебни дисциплини по НП „Ученически олимпиади и състезания“. Интересът е силен. Притеснява ме, че може би ще спадне предвид дългото обучение в електронна среда“, споделя Дамянов. Сред последните силни международни прояви е сребърното отличие на дванайсетокласника Александър Проданов от проведената през ноември 2021 г. XIV международна олимпиада по астрономия и астрофизика. През юли миналата година той е част и от тима ни на Международната олимпиада по физика, където също достига до сребърното отличие.
През настоящата учебна година в ППМГ – Казанлък, са сформирани 22 групи за работа по интереси. И въпреки ограниченията на пандемията дейности по тях се провеждат и онлайн.
„При определянето на групите за различни занимания дори се наложи да поохладим ентусиазма,
тъй като нашите ученици и учители са много активни. Когато има присъствен процес, се случва и в събота, а и в неделя, училището да е по цял ден отворено“, разказва директорът. По думите му екипът се справя успешно с онлайн обучението още от първите дни на въвеждането му. Но когато то продължи дълго, се натрупва умора у учителите и учениците. Категоричен е, че онлайн обучението трябва да се използва само в крайни случаи и за ограничен период.
Разбира се, за реномето на училището и за постиженията на неговите ученици огромна роля има екипът на гимназията. Той се състои от 51 педагогически специалисти. Директорът определя колегите си като изключителни хора. „Те са добронамерени, но в същото време и взискателни в работата си с учениците“, казва Дамянов. Отбелязва още, че за негова радост и донякъде изненада в последните години екипът се подмладява. Въпреки че трудно се намират учители по математика, информатика и по природните науки. „Много се радваме и на факта, че не един и двама наши възпитаници се връщат в родното училище като преподаватели – казва Дамянов, който също го е завършил. – За настоящата година това са двама колеги. Догодина очакваме още един. Традицията продължава, което говори за общностен дух на преминалите през ППМГ – Казанлък, през последните малко над 50 години.“
Директорът Дамянов споделя още, че в последно време възпитаниците на гимназията се ориентират към информатиката и ИТ. Традиционно голям брой избират медицинските специалности. Други се насочват към право, хуманитарни науки и икономика. Малцина избират чистата математика, макар да се забелязва положителна тенденция. Но за съжаление, казва събеседникът ми, малка част от тях след завършване на висше образование се връщат в Казанлък и региона.
Екипът на гимназията работи и по редица национални програми за развитие на образованието. През 2020/2021 г. се работи и по проект „Подкрепа за дуалната форма на обучение“. Включени са 13 осмокласници от професионалната паралелка „Приложен програмист“. Партньори по проекта са „Арсенал“, „ДАВИД Холдинг“ и „Е-Динамикс“. Учениците участват и в пробно стажуване във компаниите.
„В момента по програма „Еразъм+“ се организира мобилност във връзка с обучението в професионалните ни паралелки. Работим по проект, свързан с обучението на ИТ специалисти, които да решават бързо казуси в непозната среда. Предстои мобилност на 15 ученици и учебна практика на реални работни места във фирми в Римини, Италия“, информира Дамянов. Но пандемията отлага от март-април за юни нейното провеждане. Първи, около пролетната ваканция, до Италия ще пътуват включените в проекта учители. „Кандидатстваме и с друг проект по „Еразъм+“, свързан с профилираната подготовка“, завършва събеседникът ми.
Красимир Дамянов, директор:
Учителят трябва да е свободен
Относно дебатите за мандатност на училищните директори, мога да кажа, че дълги години съм бил учител, работил съм и в регионално управление на образованието и като директор – и най-трудно ми е било да изпълнявам длъжността „директор“. Директор не се създава за две-три години. Нов началник на четири-пет години носи промяна в психологическата атмосфера и напрежение. А и всяко училище си има специфика, в която се изисква време, за да се навлезе. Разбира се, трябва да има оценка на директорите, защото има и колеги, които наистина не се държат по най-подходящия начин на заеманата от тях позиция. Но ми се струва, че мандатността не е най-доброто решение в този случай.
А що се отнася до това по колко учебника на предмет да има, аз съм за свобода на българския учител. Каквото прецени учителят, това следва да ползва, стига да постига целите на обучението и да има резултати. Не трябва да се вторачваме в избора на един или десет учебника по предмет и никой да не гледа качеството на образованието. Какво значение има дали учителят е използвал един или друг учебник или по-различен метод от традиционния, ако учениците накрая са грамотни и се справят с казуси и житейски проблеми. Същественото е усилията да се насочат към резултатите, а не към ограничаването на колегите – и нормативно, и учебникарски, и т.н. Когато са свободни, учителите ще бъдат и много по-отговорни и ще се стремят към резултати. А пък системата се е вторачила в контрола, а не за резултати.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg