Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 8, 2022

Крачки в бъдещето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-02-2022
в Брой 8, 2022
A A
Новите технологии улесняват учебния процес и повишават интереса на децата в СУ „Д-р П. Берон“ – Червен бряг

Стоян СТОЯНОВ

Дигиталната математика променя методите на преподаване и интереса на децата от начален етап в СУ „Д-р Петър Берон“ в Червен бряг. Това е нововъведението, с което от 2021 г. училището получава статут на иновативно. „Иновацията е на колеги от начален етап, които искаха да променим преподаването на математиката и да превърнем предмета в разбираем и предпочитан от децата. Започнахме с по една паралелка от I до IV клас“, казва пред „Аз-буки“ директорът Антон Шуманов, който е преподавател по информатика и информационни технологии. Специално са закупени и интерактивни дисплеи, които се използват от учителите, за да улеснят тяхната работа и да направят математиката по-интересна за учениците. Съвременните средства, разбира се, се използват и от останалите техни колеги, както и в групите за занимания по интереси.
„Виждаме, че когато колегите използват нетрадиционни методи на преподаване, математиката става по-достъпна и по-желана от децата. Нараства и успеваемостта по предмета, отбелязва събеседникът ми. Добавя, че това проличава от резултатите на децата в състезания, като „Многознайко“ и организираните от Сдружението на българските начални учители. Там вече има не един и двама ученици, които успяват да постигнат максималния брой точки. Затова и доста представители на СУ „Д-р Петър Берон“ – Червен бряг, ще участват на националите кръгове на състезанията. „Имаме идеи да увеличаваме постепенно нововъведенията, но ще се развиваме стъпка по стъпка“, споделя още директорът.
Екипът на училището залага и на осъвременяване на материално-техническата база. Важна стъпка в тази посока е друга реализирана иновация. Както „Аз-буки“ съобщи през миналата година, училището в Червен бряг първо въвежда отопление с водород. Преди две години прилагат напредничавата технология, като сами добиват чрез електролиза водорода, който по-късно се използва като гориво в парната инсталация на едната от двете учебни бази. По думите на събеседника ми това позволява голяма икономия от разходи за отопление, особено предвид силно нарасналите цени на природния газ и на електрическата енергия.
Оказва се, че решението привлича интерес от страна на директори и на други образователни институции и общински админис-
трации в страната, които търсят Шуманов са информация относно необходимите инвестиции и технологии. Дори преди дни чехи, живеещи в страната, се запознават на място с направеното с цел да го реализират в училище в родината си. „С над 40% спада разходът на природен газ при този вариант. А това е важно, тъй като училището ни е архитектурен паметник от местно значение и сградата не може да бъде санирана“, отбелязва Шуманов. Друга предприета мярка също дава ефект. Училищният екип подменя сам старите луминесцентни тела с енергоспестяващо LED осветление, което води до двукратно намаляване разхода на електроенергия.
Спестените от нововъведенията средства влагаме в подобряване
на училищната база – купуваме техника, нови чинове и пособия, за да могат децата да се чувстват комфортно“, продължава директорът. Класните стаи се променят и благодарение участието в редица национални програми. Всичко това прави училището все по-желано от родители и ученици.
„Мисля, че родителите виждат ефекта от нашите усилия. Може би сме единственото училище в Плевенска област, което увеличава учениците си при тези демографски процеси в страната. За последните три години ръстът е от 640 на 755“, отбелязва събеседникът ми. Над 75 са първокласниците. Паралелките след VII клас в профил „Софтуерни и хардуерни науки“ са пълни на максималния брой ученици. Дори е искано разрешение от МОН за увеличение над този брой в XI и XII клас. Другата паралелка след VII клас е с хуманитарна насоченост. В училището се изучават четири езика – английски, немски, френски и руски, като на този етап няма проблеми с осигуряването на преподаватели.
В средищното СУ „Д-р Петър Берон“ – Червен бряг, образование получават деца от 8 – 9 населени места. За пътуващите е осигурен транспорт. Гимназията може да заяви само две паралелки след VII клас, като мнозина от учениците предпочитат да продължат в родното школо. Останалите се насочват към професионалните гимназии в града.
„Резултатите ни са много добри – на последния държавен зрелостен изпит по БЕЛ учениците ни постигнаха среден успех от 5,04, с което училището ни е на 57-о място в страната и на второ в Плевенска област. Резултатите на четвъртокласниците ни на НВО са над средните за страната. В VII клас резултатите по БЕЛ са над средните за страната, а по математика имаше малко по-нисък резултат през миналата година. Но от сегашните випуски очакваме по-добри постижения“, отбелязва още директорът Шуманов. Екипът на училището очаква с времето и прилагането на дигиталната математика да се отрази в положителна посока на резултатите от НВО.
Разказва, че възпитаниците на училището участват и в редица състезания и конкурси, като постигат много добри резултати. Сред тях е Светослав Тодоров, който през септември 2021 г. заема престижното четвърто място на езиково състезание в Гърция по линия на Асоциацията на Кеймбридж училищата. Преди това печели първо място на националното състезание.
Екипът се справя добре и с онлайн обучението според директора.
Осигуряват допълнително 80 лаптопа и при преминаване
към онлайн обучение предоставят техника на ученици, които не разполагат с такава.
„Успяхме да организираме добре комуникацията с родителите относно тестването и още от първите дни в клас се върнаха близо 97% от учениците. Но през януари вирусът връхлетя при колегите и имахме моменти с по 12 учители в болнични. Почивката между двата срока ни помогна много и към днешна дата всички колеги са на линия“, казва Шуманов.
Събеседникът ми споделя, че за децата от уязвими групи са разработени планове за допълнителна обща подкрепа, като с тях се работи и извън часовете. В I и II клас се въвежда смесен блок за работа през деня, като децата имат часове и сутрин, и следобед. А по време на заниманията по интереси нуждаещите се са включени в групи за допълнителна работа по български език.
„И се вижда напредък. При нас, още когато родителите идват да питат за постъпване в I клас, им казвам, че тук се държи на дисциплина, редовно присъствие и на учене. Много разговори водим с тях, за да ги убедим, че е важно децата им да продължат образованието си след VII клас и да развият талантите си.
И много се радваме, когато с наша подкрепа деца от уязвими групи извървяват пътя до края на средното образование“, продължава разказа си Шуманов.
В училището има и 11 деца със специални образователни потребности, с които се работи съвместно с екип на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Плевен. Създадени са необходимите кабинети, а директорът Шуманов специално отбелязва прекрасната работа и отзивчивост на специалисти от Центъра. През настоящата учебна година в училището има 16 групи за занимания по интереси. Три от тях са по народни танци, работят и групи по пеене и творчество. Останалите основно са насочени към занимания по български език и математика.
Екипът е от 66 педагогически специалисти, като в него протичат процеси на обновление. „Трета година съм директор и на мястото на всеки пенсионирал се колега назначаваме млад педагог. Има наплив за учители при нас и сериозна конкуренция за учителските места. Колегите постоянно преминават през различни квалификации. В края на миналата година още няколко от тях защитиха II ПКС. Наблягаме на квалификацията, за да можем да поддържаме високо равнище на преподаване и на учебния процес“, казва директорът.
По думите му, сред последния випуск има доста ученици, избрали педагогически специалности. И те още отсега питат дали когато завършат, ще има място за тях като педагози в родното школо. „Казах им, ще бъда горд да видя наши възпитаници да се върнат като учители на следващите поколения“, завършва Шуманов.

 

Антон Шуманов, директор:

Директор не се изгражда за година-две

Мога да споделя от опит, че директор не се изгражда за година-две. През първата година буквално се учех. И чак към края на втората-третата година започваш да се чувстваш в свои води. Ако бъде приет кратък мандат за директорите, това би означавало, че точно когато някой вече е изградил стратегия за развитие и я следва, ще трябва отново колелото да се завърти. Не може да всеки например 4 години да се стартира нова стратегия за развитието на едно училище. Да, привърженик съм на мандатност, но трябва да има мандат от 6 – 7 години, като в края му директорът да бъде атестиран и да се оцени свършеното. И ако се справя, да получи нов мандат.
Относно броя на учебниците – необходима е промяна.
В момента има изключително много учебници по един предмет. На практика, ако двама колеги са избрали различни учебници, това затруднява работата и на методичните единици. А учениците им в различно време усвояват едни и същи знания. За мен по-добрият вариант е да има до два учебника за избор.

Your Image Description

Свързани статии:

В класа трябва да има хармония Учене на три скорости Започва реформа във висшето образование* За имената на бащите ни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всяко изучено дете е успех

Следваща статия

В класа трябва да има хармония

Следваща статия
В класа трябва  да има хармония

В класа трябва да има хармония

Мерило за професионализъм

Мерило за професионализъм

Стартират първите  11 академии за учители

Стартират първите 11 академии за учители

Последни публикации

  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"