Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 19, 2022

Как се създава автосимулатор

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-05-2022
в Брой 19, 2022
A A
Възпитаниците
на ПГЕЕ „Капитан Петко войвода“ –
Кърджали, показват
завидни умения
в сглобяването
и програмирането
на различни механизми

Зина СОКОЛОВА

С виртуални очила на компютърния екран се вижда в триизмерен обем автомобилен двигател. В зелено или жълто се осветяват места, където е правилно или погрешно да се замени някаква част. Като в компютърна игра, само че много по-интересно, казват ученици от ПГ по електротехника и електроника „Кап. Петко войвода“ в Кърджали. Те демонстрират и две колички с дистанционно управление, дело на осмокласници, като едната от тях реагира на прегради и се ориентира накъде да продължи; роботизирана ръка с приложение в производството; ключодържатели, направени с 3D принтер. Всичко това децата ползват или изработват в творческата работилница за дигитални технологии. Тя се намира в току-що открития STEM център и е плод на усилията на целия екип да модернизира базата.
„При нас STEM центърът е с професионална насоченост – казва директорката инж. Антоанета Сендова, чиято специалност е електроника и автоматика. – Работи се със zSpace технология с виртуална и добавена реалност. Тя позволява с очила за виртуално виждане и с насочващ лъч учениците да виждат обекта триизмерен. Те могат да добият представа за двигателя, да го разглобят и сглобят виртуално, да научат за какво е всеки инструмент. И после да прилагат наученото в нашите работилници.
Другата част от работата в STEM центъра е свързана с роботиката и 3D принтирането. Имаме професионален плотер за принтиране на големи табла. Децата се занимават с дизайн и могат да отпечатат това, което правят. STEM центърът е от тази учебна година, на учениците много им харесва. Ще го ползват и колегите по природни науки. Изработваме график, за да може максимално да се оползотворява апаратурата в него. Тук може да се провеждат практически занимания по роботика и програмиране, учениците да се подготвят и за състезания, в каквито редовно участваме. Наши възпитаници за втора поредна година се класират за националния кръг на състезанието по приложна електроника „Мога и зная как“, в който допускат само шест отбора от страната.“
Специалността „Електрообзавеждане на производството“ е с дуална паралелка – гимназията е пионер в дуалното образование в областта и до миналата година е единствената. От 4 години училището е в партньорски отношения с „EVN България“, откъдето оборудват класна стая. Сега за първа година ученици от XI клас работят във фирмата по два дни в седмицата. Сключват трудов договор и ако от предприятието харесат някого, след като завърши, го назначават.
Гимназията има договори и с други големи фирми в региона, като „Електроенергиен системен оператор“, „Кяшиф“, „Серта България“, „Теклас България“ и „Имерис минералс България“. Те отпускат на учениците допълнителни стипендии, отделно дават стипендии и на отличници.
Усилията на педагозите да осигурят най-доброто за учениците, дават резултати. А гимназията увеличава броя на учениците. Инж. Сендова е учител тук от 20 години, а е директор от три. Когато заема поста, децата са 198, сега са 300. През последните три години гимназията е подкрепена сериозно от бизнеса – сдобива се с две нови класни стаи, дарения от фирми – едната е за дуалната паралелка, с нова електролаборатория и STEM център.
„Когато се преместихме в тази сграда преди години, в нея имаше леярна, отдавна превърната в склад – разказва директорката. – Започнахме по малко да я ремонтираме и превръщаме в работилница по електротранспорт. Спечелихме проект за 100 000 лв. за ремонт и апаратура по НП „Професионално образование и обучение“. Привлякохме 10 000 лв. съфинансиране от транспортни фирми, работещи в област Кърджали. Откриването на работилницата предстои. Непрекъснато се модернизираме и това прив-
лича децата.“
Екипът особено много се гордее с автосимулатора, изработен изцяло от ученици, обучаващи се по три специалности – „Електрообзавеждане на производството“, „Електрообзавеждане на транспортната техника“ и „Компютърна техника и технологии“. С него гимназията се представи на националния конкурс-изложение „Младежко техническо творчество“ в Горна Оряховица и завоюва първа награда.
От тази учебна година втората задължителна матура в професионалните гимназии е по специалността и ще бъде защита на дипломна работа.
В нея освен теоретична част има и практическо задание.
„Нашите деца са техничари – казва директорката. – По-лесно им е да програмират и да сглобят нещо, отколкото да пишат по дадена тема или да правят тест. Всички практически задания за
дипломни работи са свързани с обучителни единици и после остават в училището. Идеята е да могат да се използват в обучението на следващите випуски и децата да видят какво са правили другите преди тях.“
Всяка година от гимназията проследяват как се реализират техните възпитаници. Около 1/3 продължават да учат
висше образование, друга 1/3 започват работа по специалността, останалите отиват в чужбина, където са техните родители. Някои и там работят по специалността, защото освен диплома взимат и свидетелство за професионална квалификация, което се признава в цяла Европа.
„Привличаме и млади хора инженери да работят като учители в училището – двама от тях са наши възпитаници – казва директорката. – Добър колектив сме, отгледали сме тези младежи. Караха при нас държавните си практики. Единият сега учи магистратура по автоматизирани системи и му помагаме.“
Според инж. Сендова най-голямото предизвикателство за един директор на професионална гимназия е модернизацията на материалната база. Това задължително изисква и допълнителна квалификация на учителите, тъй като базата е много специализирана. „Квалификацията трябва да е обвързана и с учебните програми, да не бъде самоцел. Колекционирането на сертификати е безпредметно“, категорична е директорката Антоанета Сендова.

Your Image Description

Свързани статии:

STEAM център заработи в детска градина Пъзел с над 1500 елемента Среща на студентската поезия и проза Сърцето на училището

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. д-р Лучия Антонова, директор на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН: Езикът е огромен жив организъм

Следваща статия

STEAM център заработи в детска градина

Следваща статия
STEAM център заработи в детска градина

STEAM център заработи в детска градина

Между STEM лабораторията и библиотечния кът

Между STEM лабораторията и библиотечния кът

Едновременно училище и дом

Едновременно училище и дом

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"