Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 19, 2022

Как се създава автосимулатор

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-05-2022
в Брой 19, 2022
A A
Възпитаниците
на ПГЕЕ „Капитан Петко войвода“ –
Кърджали, показват
завидни умения
в сглобяването
и програмирането
на различни механизми

Зина СОКОЛОВА

С виртуални очила на компютърния екран се вижда в триизмерен обем автомобилен двигател. В зелено или жълто се осветяват места, където е правилно или погрешно да се замени някаква част. Като в компютърна игра, само че много по-интересно, казват ученици от ПГ по електротехника и електроника „Кап. Петко войвода“ в Кърджали. Те демонстрират и две колички с дистанционно управление, дело на осмокласници, като едната от тях реагира на прегради и се ориентира накъде да продължи; роботизирана ръка с приложение в производството; ключодържатели, направени с 3D принтер. Всичко това децата ползват или изработват в творческата работилница за дигитални технологии. Тя се намира в току-що открития STEM център и е плод на усилията на целия екип да модернизира базата.
„При нас STEM центърът е с професионална насоченост – казва директорката инж. Антоанета Сендова, чиято специалност е електроника и автоматика. – Работи се със zSpace технология с виртуална и добавена реалност. Тя позволява с очила за виртуално виждане и с насочващ лъч учениците да виждат обекта триизмерен. Те могат да добият представа за двигателя, да го разглобят и сглобят виртуално, да научат за какво е всеки инструмент. И после да прилагат наученото в нашите работилници.
Другата част от работата в STEM центъра е свързана с роботиката и 3D принтирането. Имаме професионален плотер за принтиране на големи табла. Децата се занимават с дизайн и могат да отпечатат това, което правят. STEM центърът е от тази учебна година, на учениците много им харесва. Ще го ползват и колегите по природни науки. Изработваме график, за да може максимално да се оползотворява апаратурата в него. Тук може да се провеждат практически занимания по роботика и програмиране, учениците да се подготвят и за състезания, в каквито редовно участваме. Наши възпитаници за втора поредна година се класират за националния кръг на състезанието по приложна електроника „Мога и зная как“, в който допускат само шест отбора от страната.“
Специалността „Електрообзавеждане на производството“ е с дуална паралелка – гимназията е пионер в дуалното образование в областта и до миналата година е единствената. От 4 години училището е в партньорски отношения с „EVN България“, откъдето оборудват класна стая. Сега за първа година ученици от XI клас работят във фирмата по два дни в седмицата. Сключват трудов договор и ако от предприятието харесат някого, след като завърши, го назначават.
Гимназията има договори и с други големи фирми в региона, като „Електроенергиен системен оператор“, „Кяшиф“, „Серта България“, „Теклас България“ и „Имерис минералс България“. Те отпускат на учениците допълнителни стипендии, отделно дават стипендии и на отличници.
Усилията на педагозите да осигурят най-доброто за учениците, дават резултати. А гимназията увеличава броя на учениците. Инж. Сендова е учител тук от 20 години, а е директор от три. Когато заема поста, децата са 198, сега са 300. През последните три години гимназията е подкрепена сериозно от бизнеса – сдобива се с две нови класни стаи, дарения от фирми – едната е за дуалната паралелка, с нова електролаборатория и STEM център.
„Когато се преместихме в тази сграда преди години, в нея имаше леярна, отдавна превърната в склад – разказва директорката. – Започнахме по малко да я ремонтираме и превръщаме в работилница по електротранспорт. Спечелихме проект за 100 000 лв. за ремонт и апаратура по НП „Професионално образование и обучение“. Привлякохме 10 000 лв. съфинансиране от транспортни фирми, работещи в област Кърджали. Откриването на работилницата предстои. Непрекъснато се модернизираме и това прив-
лича децата.“
Екипът особено много се гордее с автосимулатора, изработен изцяло от ученици, обучаващи се по три специалности – „Електрообзавеждане на производството“, „Електрообзавеждане на транспортната техника“ и „Компютърна техника и технологии“. С него гимназията се представи на националния конкурс-изложение „Младежко техническо творчество“ в Горна Оряховица и завоюва първа награда.
От тази учебна година втората задължителна матура в професионалните гимназии е по специалността и ще бъде защита на дипломна работа.
В нея освен теоретична част има и практическо задание.
„Нашите деца са техничари – казва директорката. – По-лесно им е да програмират и да сглобят нещо, отколкото да пишат по дадена тема или да правят тест. Всички практически задания за
дипломни работи са свързани с обучителни единици и после остават в училището. Идеята е да могат да се използват в обучението на следващите випуски и децата да видят какво са правили другите преди тях.“
Всяка година от гимназията проследяват как се реализират техните възпитаници. Около 1/3 продължават да учат
висше образование, друга 1/3 започват работа по специалността, останалите отиват в чужбина, където са техните родители. Някои и там работят по специалността, защото освен диплома взимат и свидетелство за професионална квалификация, което се признава в цяла Европа.
„Привличаме и млади хора инженери да работят като учители в училището – двама от тях са наши възпитаници – казва директорката. – Добър колектив сме, отгледали сме тези младежи. Караха при нас държавните си практики. Единият сега учи магистратура по автоматизирани системи и му помагаме.“
Според инж. Сендова най-голямото предизвикателство за един директор на професионална гимназия е модернизацията на материалната база. Това задължително изисква и допълнителна квалификация на учителите, тъй като базата е много специализирана. „Квалификацията трябва да е обвързана и с учебните програми, да не бъде самоцел. Колекционирането на сертификати е безпредметно“, категорична е директорката Антоанета Сендова.

Your Image Description

Свързани статии:

STEAM център заработи в детска градина Пъзел с над 1500 елемента Среща на студентската поезия и проза Сърцето на училището

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. д-р Лучия Антонова, директор на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН: Езикът е огромен жив организъм

Следваща статия

STEAM център заработи в детска градина

Следваща статия
STEAM център заработи в детска градина

STEAM център заработи в детска градина

Между STEM лабораторията и библиотечния кът

Между STEM лабораторията и библиотечния кът

Едновременно училище и дом

Едновременно училище и дом

Последни публикации

  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"