Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 1, 2023

Карстът – дар за поколенията

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-01-2023
в Брой 1, 2023
A A
„Пещерите на мистичната Странджа планина“

Петър СТЕФАНОВ
Експериментална лаборатория по карстология – НИГГГ – БАН

Петото издание на международния конкурс „Карст под защита – дар за поколенията“ завърши успешно. Конкурсът е българска инициатива от 2005 г. и се организира от Експерименталната лаборатория по карстология в Националния институт по геофизика, геодезия и география – БАН, в партньорство с фондация „Център по карстология „Владимир Попов“.
Конкурсът е отворен за всички, които проявяват интерес към уникалния природен феномен карст. Участниците се разпределят в 5 категории: А. ученици до 12 г. възраст; Б. ученици над 12 г. възраст; В. учители; Г. студенти; Д. природолюбители (без възрастови ограничения). Чрез обявените 18 тематични рубрики петото издание на Конкурса предлага широко поле за изява на умения и иновации. Със свои оригинални творби се включват 252 автори от 9 държави (България, Германия, Гърция, Индонезия, Литва, Словакия, Черна гора, Чешка република, Япония). Най-много са участниците от Германия (126) и от България (87). От получените общо 145 конкурсни работи 104 са на ученици (45 на ученици до 12 г. възраст и 59 на ученици над 12 г. възраст), 6 – на учители, 19 – на студенти, и 16 – на природолюбители. С най-голям дял са рисунките (43 броя), следвани от мултимедийните презентации (27 броя) и творбите с природни материали (20 броя). В петото издание на Конкурса вече има активно българско участие – 77 творби, разпределени във всички конкурсни категории. Сред техните автори доминират учениците, които се обучават в 27 училища от 21 населени места.
В петото издание конкурсните творби са оценени от престижно 7-членно международно жури (България, Германия, Полша, Чешка република) с председател доц. д-р Диляна Стефанова от НИГГГ – БАН. За негови членове са поканени изтъкнати карстолози, творци на изкуството и преподаватели, обединени от идеята за по-активно включване на карста в образованието. Оценяването се извърши по 6 утвърдени за Конкурса критерия: оригиналност на реализираната идея, познания за карста, художествена стойност, емоционално внушение, технически умения, творческа самостоятелност.
Международното жури присъжда 33 награди: 4 първи, 15 втори и 14 трети. Техни носители са общо 56 участници в Конкурса. Други 18 творби на 22 автори са отличени с поощрение. Българските участници са удостоени с общо 13 награди (1 първа, 7 втори и 5 трети) и 6 поощрения.
Наградените участници получават дипломи и оригинални пластики със скални образци от карстови райони в България, предоставени от Експерименталната лаборатория по карстология. Дипломи получават и участниците, отличени с поощрение. Спомоществовател на наградния фонд на Конкурса за трети пореден път е „Титан – Златна Панега цимент“ АД.
Наградените творби са представени на сайта на Конкурса (http://prokarstterra.bas.bg/competition/bg/awards.html). Освен тях високи оценки от членове на журито получиха и други 49 конкурсни работи, които също са представени на сайта на Конкурса.
В досега проведените 5 издания на Конкурса (2005, 2012, 2015, 2019, 2022 г.) са получени 640 конкурсни творби на над 800 участници от 22 държави. Присъдени са общо 102 награди и 59 поощрения. Това доказва интереса към карста и неговия образователен потенциал. Поради това Конкурсът е включен в оригиналната образователна стратегия ProKARSTerra-Edu, разработена от Експерименталната лаборатория по карстология в международно сътрудничество под егидата на ЮНЕСКО и имаща за цел иновативно обучение и образование за и чрез карста (вж. бр. 48/2021 на „Аз-буки“). Петото издание на Конкурса е включено и в програмата от събития на Международната година на пещерите и карста (http://iyck2021.org/index.php/event-results-august/) – широкомащабна световна акция на Международния съюз по спелеология под мотото „Изследвай, разбери и съхрани“.

 

Наградените

А. Ученици до 12 години
Второ място:
– рисунка: „Деветашката пещера“ – Теодора Георгиева, ОУ „Йордан Йовков“, Варна;
– творба с природни материали – макет: „Деветашката пещера“ – Павла Григорова,
ЧСУ „Мечтатели“, Варна;
– творба с природни материали – макет: „Красив карст – скаличките, Русе“ – Петя
Димитрова, Русе.
Трето място:
– рисунка: „Пещерен пазител“ – Виктория Колева, СУ „Св. Климент Охридски“, Аксаково;
– творба с природни материали – макет: „Пещера Венеца“ – Ралица Чавдарова и Теодора Георгиева, ОУ „Йордан Йовков“, Варна;
– мултимедийна презентация: „Пещерни бисери“ – Елеонора Кирилова, СУ „Николай
Катранов“, Свищов.
Поощрение:
– творба с природни материали – макет: „Тюленовата пещера“ – Недко Янев, ЧСУ „Мечтатели“, Варна ;
– мултимедийна презентация: „Карлуковски карстов район“ – Елеонора Кирилова, СУ „Николай Катранов“, Свищов.

Б. Ученици над 12 години
Първо място:
– брошура: Вестник „Спелеолог“ – Калина Гюлсевер, Александра Георгиева и Анджела
Димитрова, ВТГ „Г. Ст. Раковски“, Варна.
Второ място:
– рисунка: „Пещера Проходна – Очите на Бога“ – Илияна Петкова, СУ „Хр. Смирненски“’, Хисаря;
– рисунка: „Магическият свят на българския карст“ – Божидара Проданова, НГПИ „Св. Лука“, София;
– уебсайт „Карстови води“ – Василена Мазнева, Яница Йотина и Божидар Петров,
ПМГ „Проф. Емануил Иванов“, Кюстендил.
Трето място:
– рисунка: „Самотна пещера“ – Габриел Ангелов, НУИ „Проф. Веселин Стоянов“, Русе.
Поощрение:
– рисунка: „Лъч светлина върху изваяната от водата пещерна фигура“ – Александра Александрова, НУИ „Проф. Веселин Стоянов“, Русе;
– мултимедийна презентация: Дейност на екоклуба – екип на екоклуба към ОУ „Христо Ботев“, с. Румянцево, общ. Луковит;
– видеоклип: „Свят от форми, магнетизъм и мистика“ – Ясен Цветанов, СУ „Иван Вазов“, Мездра;
– модел: „Съева дупка“ – Стоян Тетевенски, НПГГСД „Сава Младенов“, Тетевен.

В. Учители
Трето място:
– моят необикновен урок: „Карстовата система и нейното влияние върху живота – урок „екшън“ в Музея на родопския карст в гр. Чепеларе“ – Калинка Атанасова, ЕГ „Иван Вазов“, Смолян.
Д. Природолюбители
Второ място:
– фотокомпозиция: „Пещерите на мистичната Странджа планина“ – Ангел Белорешки, Бургас.

Your Image Description

Свързани статии:

Загадките на космическата лаборат ория Нов ектопаразит по прилепи Феноменът стъклени жаби Ковид променя и мозъка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изоставаме в уме нията в областта на цифровите тех нологии

Следваща статия

Загадките на космическата лаборат ория

Следваща статия
Загадките на космическата лаборат ория

Загадките на космическата лаборат ория

От залата до класната стая

От залата до класната стая

Знанието сбъдва мечтите

Знанието сбъдва мечтите

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"