Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 1, 2023

Кодът на бъдещето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-01-2023
в Брой 1, 2023
A A
Прилагането на дигитални технологии прави часовете увлекателни и запомнящи се
за учениците на столичното 55. СУ „Петко Каравелов“

Петя НИКОЛОВА

Ако сложим очилата за виртуална реалност, както правят всекидневно учениците от STEM центъра на 55. СУ „Петко Каравелов“ в София, ще видим напред, в бъдещето. Там днешните петокласници са реализирали прототипа на мечтата, зародила се в залите на тяхното квартално училище. 55. СУ е сред онези, които изграждат съвременния модел на българското училище. Той се усъвършенства във времето, но образователни институции като средното училище в столичния кв. „Дървеница“ създават представата за него.
„Всички избори, които правим заедно с моите колеги – казва директорката на школото Таня Панчева, – са в името на това училището да бъде място, където децата откриват света и себе си, търсят отговори и смело мечтаят.“ Наследник на създаденото през 1879 г. начално школо, 55. СУ носи не само името, но и будния дух на Петко Каравелов. Затова и според Панчева в продължение на 143 години, следвайки най-доброто от просветителския завет на предтечите, учебното заведение търси модерните тенденции на времето.
В зоната за роботика на иновативния STEM център днес петокласници кодират лабиринт, в който топче преминава през препятствия, за да достигне до определена точка. Изучават платформи и програмни блокове за управление на робот. Зоната по роботика е едно от петте пространства на открития през 2022-ра STEM център. „Роботиката е привлекателна и интересна дисциплина за нашите ученици – разказва Таня Панчева. – Днес разчитаме на машините. Роботите вече участват във всички сфери на живота, очаква се още по-бурно развитие в тази сфера и затова обособихме едната зона в тази област.“
В зоната по роботика провеждат извънкласни дейности ученици от V, VIII и XI клас. Това са едни от най-вълнуващите и интересни занимания за тях. Решавайки реални проблеми, те се подготвят за реализация в тази сфера. Системата включва визуално програмиране с блокове (за начален и прогимназиален курс) и програмиране с Python (за гимназиален етап). Роботът Fable има вградени сензори, може да изразява емоции, да ходи, да хвърля, да взима и поставя дадени обекти, да говори, да свири (пее) по ноти, да различава цветове и близки обекти. С него учениците изявяват своята креативност и иновативност, като изграждат проекти, отговарящи на реалния свят. В часовете по роботика прилагат знанията си по математика, физика, програмиране, природни науки. „Това е целта на образованието – казва директорът, – да ги подготвим за предизвикателствата на XXI век“.
STEM центърът предлага и VR зона, място за работа с учебен комплект по електроника и програмиране Arduino, зона за проектни дейности и зона за отдих.
Ако 55. СУ е търсено и предпочитано, това се дължи не само на възможностите за обучение, които предлага, но и на екипа, който се грижи за учениците. Над 1500 деца преминават през двете сгради, плувния басейн, двата физкултурни салона, но и през сърцето и душата на всеки учител. Както уточнява Таня Панчева:
„Възприемаме училищната общност като голямо семейство – учители, ученици и родители.
Споделяме тревоги, радости и идеи за бъдещето си, за бъдещето на нашите деца“.
Преди два месеца една от националните телевизии излъчва репортаж за подмладения състав на
55. СУ, озаглавен „30 млади учители под 30 години“. „По този повод ме попитаха дали можем да кажем, че младите учители са новите будители – разказва директорката. – Тогава отговорих с категорично „Да“ и мисля, че те са тези, които създават бъдещето на България. Те са изключително амбициозни, отдадени на професията колеги. За мен е голяма радост да бъдат част от екипа и да виждам как тяхната креативност и мотивация заразяват учениците и правят процеса на обучение по-достъпен.“
Местоположението на дадено училище има значение и фактът, че 55. СУ се намира в столичния кв. „Дървеница“, вероятно помага. Но ако липсват воля, умение и желание да се търсят нови и интересни методи и подходи при работата с учениците, да се взимат иновативни решения, резултатите няма да са удовлетворяващи. Важното за ръководеното от Таня Панчева училище е, че всички полагат усилия да не се загуби традиционният дух и същевременно да не се изостава от изискванията на времето.
В името на традицията например и заради това, че учителката по музика Светла Дукатева има зад гърба си опит в организирането на занимания, свързани с фолклора, наскоро се провежда урок по родопски фолклор с участието на майстор на каба гайда. Мотивацията на учителката идва не само от корените ѝ, свързани с Родопите, но и от това, че децата са много любознателни. „Както българската история, език и култура, така традициите и фолклорът ни отличават като народ и това трябва да се знае и помни – казва Таня Панчева. – Учениците, присъствали на открития урок по родопски фолклор, още на следващия ден попитаха кога ще има отново подобно занимание. А това означава, че поставената задача е изпълнена. Фолклорът е жив и ще пребъде.“
На училищната интернет страница хубавите новини следват една след друга. Сред тях се откроява числото 162. Толкова са медалите, спечелени от учениците на 55. СУ в есенния кръг на националното състезание „Математика без граници“. Успехът не е случаен, защото математиката е водещ предмет в начален и прогимназиален етап и децата са изключително амбицирани за участие в математически състезания. Специално за „Математика без граници“ всяка година се записват голям брой деца, а медалите стимулират малките ученици. Има съвревнование между тях, стремят се да се докажат кой е по-добър, и това води до повишаване на знанията им. Училището предлага две математически паралелки, обучението в които започва от V клас. Опитът показва, че децата са мотивирани да изучават и по-задълбочено информационни технологии, както се вижда в заниманията по роботика. „Ако са заинтригувани – казва Таня Панчева, – след VII клас кандидатстват при нас в профил „Софтуерни и хардуерни науки – информационна сигурност“, към който има търсене на пазара на труда.“
Възпитаниците от СУ „Петко Каравелов“ всяка година се включват и в Европейската седмица
на програмирането.
Ученици от III до XII клас участват в инициативата с различни дейности в часовете по компютърно моделиране, информационни технологии и информатика. По-малките рисуват любими герои, истории и представят своя бъдеща игра. Част от учениците от прогимназиалния етап пък програмират във визуална среда, използвайки т.нар. блоково програмиране. По-големите работят по създаване на мобилно приложение, използвайки езика JavaScript, програмират роботи, разшифроват секретни кодове. „Защото умението да програмират, да разчитат код – казва директорката, – е водещо умение в цифровия свят на XXI век. Бъдещето е код.“
Убеден, че бъдещето е поле и за изява на всеки талант, екипът на столичното СУ обявява през декември 2022 г. вътрешноучилищен проект „Талантът на 55. СУ“. Целта е да стимулират творческите нагласи и таланта на учениците, да ги мотивират и подкрепят за изява пред публика. Крайният срок за записване е 5 януари 2023 г., а на 23 март се предвижда заключителен концерт на най-добрите, един от които ще получи званието „Талантът на 55. СУ“. Таня Панчева споделя, че проектът си поставя конкретни задачи. Част от тях са да се разнообразят извънкласните дейности и да се изгради по-силна връзка между различните звена на училищната общност от ученици, учители и родители.
„Очакваме създаването на традиции, изграждането на умения за работа в екип у учениците в името на единни цели и интереси – споделя директорката. – Много често в своите изяви пред публика нашите възпитаници се явяват пред журито със солови изяви и в процеса на подбор в различните кръгове на проекта на финала се представят със страхотни дуети, квартети, отбори. Процесът на подбор е много емоционален и в последните кръгове решаваща роля има гласът на публиката, която може да даде своя вот онлайн.“
За преодоляване на пасивното поведение и липсата на социализация сред учениците в 55. СУ използват спорта и всекидневната двигателна активност. Освен двата физкултурни салона изцяло е реновиран и плувният басейн. На разположение е и балетна зала. Желаещите имат възможност да се включат в отбори по баскетбол, волейбол, плуване, лека атлетика, футбол, шах, бадминтон, гимнастика. За малките ученици се организират игри, излети, училищни състезания и спортни празници. Една от най-съществените възпитателни и педагогически инициативи на учителите по ФВС в 55. СУ са т.нар. Юнашки игри. За тях директорката Панчева обяснява, че запознавайки децата с юнашката идея, учителите имат за цел да ги възпитат в любов към Родината и уважение към личностите от българската история. На „Юнашки игри 2022“ гости са президентът Румен Радев и кметът на София Йорданка Фандъкова.
И още една новост – лекари от „Пирогов“ и УМБАЛ „Света Анна“ ще оказват медицинска помощ на учениците на 55. СУ от разстояние чрез специална техника за онлайн прегледи – метод, присъщ за НАСА в САЩ. Това става възможно чрез проекта „Училищна мрежа за телемедицина“, представен пилотно в училището в присъствието на министрите на образованието и науката и на здравеопазването – проф. Сашо Пенов и д-р Асен Меджидиев
За коледните и новогодишните празници Таня Панчева и екипът на 55. СУ си пожелават една тяхна мечта да стане реалност. Дълги години цялата училищна общност мечтае за изграждане на топла връзка между двете сгради. Това би позволило на учениците безпрепятствено да посещават училищния стол, плувния басейн и STEM центъра. Ръководството изготвя и съгласува архитектурен проект, с който Столичната община да кандидатства за финансиране по Плана за възстановяване и развитие. В проекта освен топлата връзка е включено и изграждане на актова зала за творчески изяви, както и допълнителни помещения за занимания по интереси.
„Амбициозен директор? По-скоро бих се определила като човек, който винаги търси развитието, новото и предизвикателството – казва Таня Панчева. – Но във всяка инициатива – от идеята до нейната реализация, до мен е подкрепата на колегите, родителите, общността. Малко неща обединяват хората в нашето съвремие, а 55-о училище е духовното средище, където трите стълба на образованието – ученици, учители и родители, сме заедно.
И защото сме заедно, се развиваме и се справяме успешно с предизвикателствата на нашето съвремие.“

Your Image Description

Свързани статии:

В света на любопитковците Виртуални наставници Книгите ни учат на човечност Конкурс за Апостола в община Смолян

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Шест стипендии за видинската Езикова гимназия

Следваща статия

Книгите ни учат на човечност

Следваща статия
Книгите ни учат  на човечност

Книгите ни учат на човечност

„Госпожо, много си хубава! Обичам те!“

„Госпожо, много си хубава! Обичам те!“

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Пътища към успеха в училище

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"