Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 1, 2023

Когато улицата танцува

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-01-2023
в Брой 1, 2023
A A
Магията на танца
носи радост

Петя НИКОЛОВА

Може би едно от тези деца някой ден ще бъде звезда в мюзикъл. Ще танцува в бъдеща „Уестсайдска история“. Защо не! Децата, казват техните учители, обичат изявата. И могат да бъдат отговорни. Потвърждава го и хореографката Радостина Точева.
Ради заедно със своята колежка Олга ръководят групи за танци „РиО крю“ – част от център за стрийт култура. Названието „РиО“ идва от първите букви на техните имена, а „крю“-та се наричат самите групи по танци. Тази година празнуват 20-годишен юбилей. Радват се в София, Варна, Пловдив, Велико Търново и Русе. Във всеки от тези градове центърът разполага със зали и хореографи, които обучават деца на различна възраст. „РиО крю“ обединява няколко групи в София и Варна. Най-малките са от 4 до 7 години, следват деца от 8 до 12 години и тийнейджъри от 12 до 17.
Улични танци в различни стилове, като брейк, хип-хоп, модерен балет, но вече и джаз, класически танц – всичко обхваща стрийт културата, която не се е зародила в България, но има сериозни традиции вече и у нас. И това не е случайно. Освен свободата на себеизразяване, движение и емоция, които съдържат, танците поддържат здравословния начин на живот. Родителите на възпитаници на „РиО крю“
често споделят удовлетворението си в социалните мрежи, защото децата им всъщност инвестират свободното време в себе си.
„Танцът им носи радост – казва Радостина Точева, – виждам, че са щастливи. Същевременно в залата изграждат много полезни навици. Учат се на дисциплина, на отговорност и ред. Приятно ми е да си мисля, че им предоставяме по-чиста среда и ги предпазваме от вредните влияния, под които могат да попаднат, обикаляйки безцелно навън.“
Събития като Празника на розата в Казанлък или запалването на коледната елха във Варна не минават без танцьорите на „РиО крю“.
Едно от събитията, получили широк отзвук, в което се включват с голямо удоволствие, е инициативата на УНИЦЕФ България „Големите малки“. Като част от мисията на благотворителната кампания, децата от групата на Радостина Точева обучават на хип-хоп танци олимпийските шампионки от ансамбъла по художествена гимнастика Симона, Ерика, Мадлен, Стефани и Лаура за участие в спектакъл, излъчен по Нова телевизия в началото на 2022 година.
„РиО крю“ участват в почти всички сезони на „България търси талант“, представят се и във финала на „Гласът на България“. Като хореограф на „Гласът на България“, Радостина споделя, че до участие в телевизионни прог-
рами и големи състезания се стига след дълги години отдаденост на танците. Но в България вече има сериозни професионалисти, чиито ученици могат да предизвикат с танца си истински възторг не само от улицата, но и от сцената на международни състезания, телевизионни формати и артфоруми.
„Състезанията са различни – разказва Радостина. – Част от тях са международни формати, за които имаме лиценз, други са само български, като „Юнити джем“, „Елит денс“. Последната победа на нашите деца е в международното състезание World of Dance
на 26 ноември, когато отборът в най-оспорваната възрастова група – 12 – 17 години, спечели квота да представи страната ни на финалите в Съединените щати. Досега две такива състезания са провеждани в България, и двете сме ги печелили. През 2012 и 2013 година отново представяхме страната на финалите, които тогава се проведоха в Лас Вегас. Беше много трудно. За да си позволим пътуването и участието, изнасях-
ме улични представления.“
Да възпитаваш у децата желание да се трудят, е естествено за Ради. Самата тя работи от 12-годишна, а на 17 започва да преподава. „Тогава откривахме първата си зала, нямахме хореографи и заедно с моята колежка Оли започнахме да преподаваме. Бяхме деца, които преподават на деца. Но този опит се оказа важен за мен и до днес най-много обичам да работя с деца“, споделя Радостина и допълва, че и сега прилагат успешно практиката „деца преподават на деца“. Прави го тийнейджърският отбор състезатели във Варна, които сами провеждат редовните тренировки на по-малките във времето, в което Радостина е ангажирана с подготовката на финала на „Гласът на България“. Успяват да се справят сами и с организацията по участието в програмата, свързана със запалването на елхата в морския град. „Освен това сами почистиха залата – уточнява хореографката. – А най-много ме радва, че когато печелят състезания с награден фонд, парите използват за отбора. От последното състезание си купиха еднакви кецове.“
От позицията на хореограф с над 10-годишен преподавателски опит Радостина Точева е убедена, че залите са пълни с доволни деца, заобиколени от разумни и обичащи музиката хора. От 2018 година, когато за първи път родители ѝ поверяват 8-годишната си дъщеря да я придружи на международен лагер в Италия, Ради се стреми по-често да осигурява достъп на учениците си до обучения в чужбина. Да се учат от световни звезди в танцовата област, е важно за тях. Някои от децата се записват в групите на Радостина и Олга, след като са посещавали балетни училища или са изучавали класически и съвременни танцови техники, други постъпват съвсем малки. Понякога „РиО крю“ не успяват да отговорят на поканите за участия, но не връщат никого, пожелал да се научи да танцува. „Имаме дете, което започна при нас на 6 години, а в момента преподава в една от залите в страната. Ние сме едно голямо семейство“, с доволство отбелязва Радостина.
С мултивизуалния и мултижанров пърформанс „Twenter – историята на една модерна култура“ на 4 октомври във Варна най-големият център за стрийт култура в България отпразнува 20-годишния си юбилей. Неговият създател Георги Енчев – Gosh се грижи танците да бъдат обвързани с обществено полезни инициативи и проекти, насочени срещу употребата на цигари, алкохол и психотропни вещества, срещу насилието в училищата, масовото затлъстяване и др.
В последните години танцьорите се включват със спектакли в събирането на средства за построяването в Пловдив на център за деца, болни от аутизъм.

Your Image Description

Свързани статии:

Предприемачи в клас Виртуални наставници От залата до класната стая Кюстендилски ученици изрисуваха шедьоври на Майстора

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Виртуални наставници

Следваща статия

Изоставаме в уме нията в областта на цифровите тех нологии

Следваща статия
Изоставаме в уме нията в областта  на цифровите тех нологии

Изоставаме в уме нията в областта на цифровите тех нологии

Карстът – дар  за поколенията

Карстът – дар за поколенията

Загадките на космическата лаборат ория

Загадките на космическата лаборат ория

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"