Държавите членки на ЕС приемат мерки за осигуряване на по-добри образователни резултати за всички деца
Антоанета НАЙДЕНОВА
Държавите членки на ЕС приемат мерките, които се съдържат в препоръката на Съвета на ЕС „Пътища към успеха в училище“ за осигуряване на по-добри образователни резултати за всички деца. Предложението за тази препоръка е дело на екипа на българския еврокомисар Мария Габриел.
Препоръката възприема холистичен поглед върху училищния успех, като разглежда както образователните резултати (т.е. развитите компетенции и умения), така и постиженията (дипломи или сертификати), получени след успешно завършване на определено ниво на образование, а също и благосъстоянието в училище. Документът призовава държавите от ЕС да разработят или допълнително да подсилят интегрирана, всеобхватна стратегия за успех в училище до 2025 г.
„Искаме да подпомогнем младите хора да реализират пълния си потенциал – заяви Мария Габриел. – Препоръката включва мерки за справяне с преждевременното напускане на училище и ниските резултати по отношение на основните умения (четене, математика и точни науки) на 15-годишните, и по-специално на учениците от уязвимите групи. Мерките са насочени към нуждите на учащите и преподавателите. Предложението ни акцентира и върху благосъстоянието в училище, оказващо силно въздействие върху образователните резултати.“
Препоръката „Пътища към успеха в училище“ призовава държавите членки на ЕС да работят по укрепване на системите за събиране на данни и наблюдение, както и да комбинират широк набор от мерки, които акцентират върху нуждите на обучаемия. Част от това е и подпомагането на лидери, учители, обучители и друг персонал за работа с всички учащи, включително тези, които са изложени на риск от изключване, недостатъчен успех и преждевременно напускане на образователната система. Както и подкрепа на училищата за разработване на „цялостни училищни подходи“, основани на сътрудничество във и около училищата, включително въвеждането на действия на системно ниво, за да направят образованието и обучението по-приобщаващи. Не на последно място се препоръчва оптимизиране на начина, по който националните и европейските ресурси се използват за инвестиране в инфраструктура и обучение според нуждите на съответната държава.
Ключовите фактори в Препоръката се базират на това, че ниските постижения и ранното напускане на образованието и обучението не могат да бъдат адресирани, без да има ясна визия и силен политически ангажимент. За целта трябва да има изчерпателна и интегрирана стратегия на съответното ниво (национално/регионално), която да се основава на вертикално сътрудничество между различните нива на управление и хоризонтално – между различни области на политиката, като образование, здравеопазване, социални услуги, заетост, жилищно настаняване.
Препоръката предлага нова политическа рамка, описваща системен подход за подобряване на успеха в училище. Тази рамка ще служи като справочен инструмент за национални, регионални и местни политици и практици в образованието и обучението в техните действия за успех в училище. Тя очертава условия за ефективни мерки и конкретни действия в подкрепа на училищни ръководители, учители и детайлизира условията за успех на обучаемите.
ЕК ще подкрепя държавите членки за прилагане на Препоръката с насоки, ресурси и инструменти за финансиране, включително чрез проекти по „Еразъм+“, академиите за учители „Еразъм+“, еTwinning.
В началото на 2023 г. ЕК ще създаде експертна група по стратегии за създаване на подкрепяща учебна среда за изложените на риск от слаби постижения и за подпомагане на благосъстоянието в училище, която ще се съсредоточи и върху психичното здраве в училище.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg