Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 10, 2023

Ефектът на НПМГ

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-03-2023
в Брой 10, 2023
A A

Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“ отбеляза на 20 февруари 137 години от рождението на своя патрон. Кулминацията на празничния ден е тържественият спектакъл „Българщината през вековете“, на който ученици от клубовете по дейности по интереси и по Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“ представят своята дейност чрез песни, танци, презентации и постановки. Единайсетокласници с профилиращ предмет философия и учител Красимира Иванова също се включват в празника със своята авторска пиеса „Тракийски симптом“. Как решават да създадат спектакъла и какви са стъпките за реализацията му, споделя пред „Аз-буки“ Мина Разбойникова от XIЕ клас.

Кадри от пиесата
„Тракийски симптом“
на ученици от НПМГ

Стела МАРИНОВА

В екипа са общо 27 ученици. Когато научават, че от тях се изисква да направят нещо за профила си, стъпвайки на темата за траките и тяхната философия, първоначално се хващат за главата.
„Не бяхме сигурни каква философия са имали траките, без да имат писменост, чудехме се какво ще правим. След доста мислене и креативни предложения стигнахме до идеята, че много ни харесва структурата, по която е направен „Балкански синдром“, и оттам идва и нашето заглавие „Тракийски симптом“, обяснява Мина. Тя разкрива, че по подобен начин „публиката“, в лицето на част от актьорския състав, се включва в пиесата и изказва мнението си, докато Евридика оплаква убития Орфей.
При подготовката на постановката учениците са разделени на шест отбора: търсене на информация, актьори, костюми и дизайн, сценаристи, техника, реклама. Мина и нейният отбор трябва да открият информацията. „Лека полека намирахме информация за третирането на жените по времето на траките и решихме, че това е важно за нас. Искахме да включим колко са били малтретирани и как им е било забранено да философстват по какъвто и да е било начин. Това е доста главна тема в нашата пиеса, защото Орфей е бил убит от гроздоберачки, след като ги скастря, че те философстват“, обяснява единайсетокласничката. Учениците искат да засегнат и темата за изкуството и любовта, да представят Евридика и нейната безкрайна любов към Орфей и идеите на публиката за изкуството, базирайки се възможно най-много на истински факти. „Има и някои артистични интерпретации, за да изглежда пиесата по-добре на сцената, но опитахме всичко да е възможно най-точно към малкото информация, която успяхме да намерим за облеклото на траките и техните философски идеи“, допълва Мина.
Екипът ѝ се събира през зимната ваканция, за да оформи документ от 15 страници с всичко, което намира. А след като се връщат на училище, дооформят идеята и стигат до това, което наистина искат да представят на публиката. „Темата за философията на траките е доста сложна за представяне в пиеса от 7 минути. Същевременно искахме да я свържем с днешното време. Да говориш за философските идеи на траките, е едно, а да говориш за тях, съчетани с философските идеи и идеите за изкуството сега, е много по-различно. И публиката ще се въвлече много повече, ако виждат нещо, което могат да разпознаят. Опитали сме възможно най-добре да съчетаем съвременното и миналото“, разказва още Мина. Учениците решават да разчупят малко постановката, включвайки и забавни моменти, показани с езика на тялото.
Участващите ученици са от различни класове, затова организацията на репетициите е сложна, но успяват да се справят. След като сценарият на пиесата е готов, гимназистите провеждат непрестанни репетиции – във всяка празна класна стая, в коридора, по време на неофициалните репетиции за патронния празник. „Репетициите ни сплотиха по интересен начин, защото не сме от един клас“, споделя ученичката.
Не минава и без проблеми. В един момент две от главните актриси са болни и се налага друг да чете репликите им. В неделята преди празника пък се провежда олимпиадата по биология, поради което много от учениците отсъстват, за да могат да се подготвят.
„Последните ни репетиции бяха с три от актрисите и всички други реплики се четяха от един и същи човек, включително и репликите на Орфей. Това беше изключително комична гледка – да гледаш едно момче как играе женска роля, след това със същия дъх изиграва следващата женска роля, която е напълно несъгласна с предходната“, издава Мина. Всичко обаче се нарежда и на 20 февруари учениците поставят пиесата. За да пренесат публиката във времето на траките, екипът за костюми и дизайн обмисля цветовете на костюмите до всеки детайл, правят дори и лира на ръка, вземат колони назаем от друга гимназия. Рекламата прави флаери, които закачват в училище, и видео, което се публикува в „Инстаграм“.
През цялото време екипът получава подкрепа от своите преподаватели. „Работим с прекрасен учител. Госпожа Иванова се интересува и от театрално изкуство и беше от огромна помощ през цялото време. Преди това сме учили философия и с д-р Шанова, която в момента е в майчинство, но с нея също поддържахме контакт и имаше идеи в самото начало“, казва Мина. Самият профил, който избира да изучава задълбочено в XI и XII, също оказва влияние. „Има го този ефект на НПМГ, ако мога да го нарека така. Когато си в толкова научна среда, понякога стигаш до другата крайност и се интересуваш много повече от изкуство. И мнозина от нас, които сме записали профил „Философия“, сме в това положение – интересуваме се много от изкуство освен от наука“, допълва ученичката.
Това е първият випуск в НПМГ, който изучава засилено философия по 5 часа седмично. Предметът не се изучава като модулен само в две от деветте паралелки в XI. „Щастлива съм, че записах философия. При нас тя се води по много разчупен начин благодарение на госпожа Иванова. Има много игри, много групови проекти и дискусии“, споделя ученичката за модулните си часове. Харесва ѝ, че всеки има право да изрази мнение.

Your Image Description

Свързани статии:

2 златни медала от европейското по кикбокс Конфликтите за вода са стотици 5 топки, които правят 5 пъти по-щастливи децата Иновативно: „Набери сам“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Музикален маратон за 3 март

Следваща статия

2 златни медала от европейското по кикбокс

Следваща статия
2 златни медала от европейското по кикбокс

2 златни медала от европейското по кикбокс

Хранители на културното наследство

Хранители на културното наследство

Всичко за България

Всичко за България

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"