Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 10, 2023

Почит към патрона

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-03-2023
в Брой 10, 2023
A A
В училището функционират клубове по роботика, към които учениците
проявяват силен интерес

Зина СОКОЛОВА

Природо-математическата гимназия „Христо Смирненски“ тържествено отбеляза своя 100-годишен юбилей. Събитието събира много бивши и настоящи ученици и учители.
Празникът започва с изпълнение на откъси от творби на Христо Смирненски, с което възпитаниците на гимназията отдават почит на своя патрон. Един от най-вълнуващите моменти е изпълнението на забравения през годините химн на училището, възроден от бивши и настоящи учители. В архивите е открито и името на автора на химна – Нели Рашекова. Мелодията също е възстановена, като е нап-
равен и нов аранжимент. Кратък филм, създаден от екипа на гимназията, слива в едно спомените от миналото и съвременното битие на училището. Богата мултимедийна презентация представя пред гостите проведените инициативи, съпътстващи годишнината, в областта на науката, изкуството и спорта. Тържественото отбелязване на юбилея завършва със  спектакъл на танцова формация „Майсторите на танца“.
„Гордост е за нас да честваме такъв юбилей на училище с толкова богата история – казва Емилия Грозданова, директор на гимназията. – Вълнуващо е, че наши гости бяха дългогодишни преподаватели, които вече не са част от екипа. Но с удоволствие приеха поканата и се включиха в празника. Гимназията е с традиции, сигурно една трета от жителите на града са минали през нея. През учебната 1921/1922 г. се създава Първа мъжка гимназия и след различни трансформации от 1991 г. е природо-математическа. Имаме дълга история с много постижения, наши възпитаници са успели личности с богати
биографии.“
Повод за гордост е и ръкописното издание на стихосбирката на Христо Смирненски „Да бъде ден“, която прави гимназията.
В нейната подготовка участват 42 ученици от V до XII клас, които се включват със свои преписи и илюстрации. От книжката са издадени 240 броя с активна помощ от родители. Направен е и електронен вариант, който може да се види на сайта на гимназията.
„Към стихосбирката има голям интерес – подчертава директорката. – На нашите гости подарявахме по един екземпляр и това много ги зарадва. Заслугата за начинанието е на Лозка Симеонова – главен учител по български език и литература.“
В гимназията се провежда и конкурс за художествен превод на текст от творчеството на Смирненски. Участие взимат 21 ученици, които демонстрират уменията си по английски, по немски. Комисия от учители избира за превод една от най-известните творби на поета – „Босоногите деца“. В превода на английски език първото място печели Виктория Иванова от XIВ клас, а в превода на немски език на първо място се класира Деян Ботев от XIА клас.
В литературния конкурс за есе на тема „Да бъде ден“ се включват над 60 ученици. Първите места в двете възрастови групи печелят Йордан Георгиев от XIIВ клас и Магдалена Мартинова от ХА клас.
Провежда се и организирано почистване на паметника на Христо Смирненски в градинката до сградата на училището. Учениците събират отпадъците, полагат грижи и за тревните площи около паметника на техния патрон.
По повод годишнината има и много други съпътстващи инициативи в рамките на месец – два преди самото събитие. Провежда се първото отборно математическо състезание „Христо Смирненски“, посветено на юбилея. В надпреварата участват пет отбора с ученици от VIII – XII клас. Първенец става отборът на Х клас.
В интерактивен екопроект се включват ученици от VII клас, които правят сайт „Запознай се с природата“. Те изработват табели, които поставят пред растенията в парковото пространство на училищния двор. Освен името на растенията на всяка табела има QR код, чрез сканирането на който всеки има достъп до информация за вида, природозащитния статус, местообитанието, разпространението и приложението на растението в медицината. И всеки, който има желание, може да научи повече за растенията в училищния двор. Интерактивният екопроект се реализира благодарение на преподавателя по биология Димит-
рина Димитрова.
Ученици и учители от гимназията организират поход от хижа „Славей“ – Перник, до хижа „Орлите“ – Радомир, като част от съпътстващите инициативи по случай 100-годишния юбилей. Ерика Кирилова от ХА клас и Радостина Антова от XIIА клас изработват табели с популярни цитати, посветени на природата. След похода те ще бъдат поставени на специално място в училището.
Съвместно с Държавния архив в Перник е направена и изложба, която проследява историята на училището. Тя е открита седмица преди самото тържество.
„Имахме и много спортни прояви, тъй като нашите ученици са и отлични спортисти освен отлични математици, физици, биолози, химици – казва директорката. –
В училището се проведе турнир по волейбол, по тенис на маса, като най-добрите наградихме на специална церемония.“
Екипът на гимназията може да се похвали и с втория защитен проект за включване в Списъка на иновативните училища в България за учебната 2022/2023 година. Училището е включено за първи път в този списък за учебната 2018/2019 година с проекта „С наука и технологии към бъдещето“. В продължение на четиригодишен период до учебната 2021/2022 година паралелките с профил „Природни науки“ от І гимназиален етап изучават интегративен предмет „Наука и технологии“. Постигнатите резултати, позитивното отношение на ученици и родители към въведената иновация мотивират решението тя да бъде продължена. Новият проект мултиплицира предходния, като го разширява и обогатява чрез включване на обучение по чужд език и разширяване на целевата група – внедряване на интегративния предмет в VІІІ клас и продължаване на изучаването му в ІХ и Х клас.
Основната цел на проекта
„С наука и технологии към бъдещето 2022/2026 година“ е изучаването на иновативен предмет „Наука и технологии“ като част от разширената подготовка на учениците за усъвършенстване на ключови компетентности за учене през целия живот и развитие на критично и технологично мислене у учениците от І гимназиален етап чрез налагане на нова урочна концептуална схема, включваща творческа активност и между-
предметен интегритет.
Предметът „Наука и технологии“ се изучава с 36 часа годишно, съответно в VІІІГ, ІХГ И ХГ клас. Учебните занятия се провеждат в два последователни часа, всяка паралелка се дели на две групи, като заниманията с всяка от групите се провеждат през седмица.
В основата на иновацията е разработването на нови учебни програми в съответствие с държавния образователен стандарт за допълнителна подготовка. Те имат за основна цел развитие на специфични и универсални практически умения за усъвършенстване на ключови компетентности. Създадени са четири иновативни области на компетентност: Език и креативност, Научна лаборатория, Конструиране и моделиране и Равновесие.
Учебното съдържание включва теми по научни, здравни и екологични проблеми, които интегрират различни предметни области – природни науки, математика и информационни технологии, БЕЛ, английски език и изобразително изкуство.
В учебната дейност по интегративния предмет „Наука и технологии“ се прилага приоритетно учене чрез правене (експеримент, лабораторни занятия, създаване на материални и електронни продукти – модели на структура и процеси, електронни презентации, постери) с цел самостоятелно достигане до знание и стимулиране на креативност.
Учебният предмет „Наука и технологии“ се води от екип от 7 преподаватели в малки групи от по 13 ученици с акцент върху между-
предметните връзки. Осъществяването на обучението се основава на компетентностния подход и „учене чрез преживяване“. Образователната среда включва и дигитална класна стая в приложението Google Classroom в споделеното облачно пространство в Google Workspace for Еducation. Резултатите от обучението се отразяват в електронно портфолио на всеки ученик.
Основният фокус на иновацията е насочен към формиране на умения за учене през целия живот, което допринася за позитивна промяна на местната и глобалната общност. Формиране на междуличностните отношения на толерантност, умения за взаимопомощ при учене и взаимно развитие на творческите способности. Усъвършенстването на ключовите компетентности на учениците, повишаването на мотивацията за учене и постигането на по-високи образователни резултати дават чувство на удовлетвореност не само на ученици и учители, но и на родители.
Привличането на родителите като активна страна в организацията на живота на училището води до подобряване и развитие на образователната среда.
В основата на иновацията е разработването на нова учебна програма, подкрепяща усъвършенстване на ключовите компетентности, развитие на практически умения за разрешаване на проблематиката в учебното съдържание, развитие на умения за самооценка на собствените пос-
тижения и тяхното презентиране.
STEM кабинет „Класна стая за креативни дигитални създатели“, открит през 2021 г. и финансиран от НП на МОН „Изграждане на училищна STEM среда“ е поредната крачка, която ПМГ „Христо Смирненски“ – Перник, прави в изпълнение на една от основните си цели – да се развива като съвременно и модерно училище, ориентирано към бъдещето, отворено за творчество и иновации.
В училището функционират клубове по роботика, в които учениците усвояват знания и развиват умения за вградени системи, роботика, изкуствен интелект, симулации на робот в 3D сцена, моделиране на обекти и отпечатване на 3D принтер.
За изключителен принос в образованието по природни науки, за значими постижения в процеса на формиране на иновативното образование в България и по повод 100-годишния юбилей гимназията е удостоена с Почетния знак на държавния глава Румен Радев, Почетния знак на МОН и с Наг-
радата на Областния управител на Перник.

Your Image Description

Свързани статии:

Да променяш средата и другите Образованието – провокация и мотивация 2 златни медала от европейското по кикбокс От София към звездите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Желаното школо

Следваща статия

Над 14 000 са начинаещите учители у нас

Следваща статия
Над 14 000 са начинаещите учители у нас

Над 14 000 са начинаещите учители у нас

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Красивите стари имена на месеците

Бъдещи авиотехници  на практика във ВВВУ

Бъдещи авиотехници на практика във ВВВУ

Последни публикации

  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"