Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 11, 2023

Как се променя Антарктика

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-03-2023
в Брой 11, 2023
A A

Българският военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ вече плава обратно към България. Преди дни той остави в чилийското пристанище Пунта Аренас последната група български антарктици, които ще се приберат с полети в родината. При първото плаване на наш кораб до българската антарктическа база „Св. Климент Охридски“ на о. Ливингстън, което продължи 50 дни, бяха доставени запаси, консумативи, пречиствателна станция и материали за изграждане на нова научна лаборатория. От нея са изнесени отпадъци и скрап. По време на 31-вата ни антарктическа експедиция са отлети и останалите 17 от всички 32 фундаментни стъпки, върху които ще се разположи новият лабораторен блок. Той ще разполага с три лаборатории, дневна с място за презентации, библиотека, сектор за почивка, работна зона, четири спални с по две легла, две бани, складови и технически помещения.
На 4 март антарктиците ни зазимиха базата, като успяха да изградят преместваема сграда за складиране и поддръжка на горивото за станцията, за превозни средства на полярниците, сред които самоходна товароподемна машина, моторни шейни, лодки и двигателите към тях, както и преса за компактиране на метал.
Българската база бе открита в началото на декември 2022 г. Оттогава протича голяма по обем научна работа – изследване на геологията на скалите и търсене на ценни метали като злато, сребро и мед, изследвания по темата за глобалното затопляне, за антропогенното замърсяване на остров Ливингстън и др. С кораба у нас ще пристигнат и риби и морски звезди, които ще бъдат изложени в Природонаучния музей в Пловдив.
„Сега, с нашия кораб, антарктическата ни програма е изключително търсена и ценена, защото се равняваме в момента с големите нации. Горд съм, че ние, българите, сме неотменна част от онези трийсет държави, които работят сериозно в Антарктида. Антарктида е най-голямата природна научна лаборатория в света на открито. Тя дава открития, които са важни за цялото човечество“, коментира проф. Христо Пимпирев – председател на Българския антарк-
тически институт.
Заедно с екипажа на кораба до Ледения континент пътува и кореспондентът на БТА Константин Карагьозов, благодарение на когото следяхме работата на полярниците ни. В този брой представяме негови разговори с някои от учените в експедицията, които разказват за своите проучвания върху движението на ледниците около базата ни и за околната морска екосистема.

По време на лов на риби за изследвания полярниците ни се натъкват на любопитен морски обитател – морска звезда от вида labidiaster annulatus. Доц. Д-р Петя Орозова обяснява, че тя е типичен представител на антарктическия морски свят и Южния океан. Живее на дълбочини от 30 до 400 м и се храни с амфиподи, дребни риби, планктон, крил и др. Видът labidiaster annulatus е любопитен с това, че не е с пет лъча, както повечето морски звезди, а до края на живота си може да се сдобие с до 50 лъча
и да достигне размери от 60 – 70 см в диаметър

Антарктическата морска екосистема е уязвима и лесно податлива за негативни промени, предизвикани от човешкото влияние. Засилващото се човешко присъствие в Антарктика представлява риск от въвеждане на инвазивни организми и човешки патогенни бактерии“, коментира пред БТА микробиологът доц. Петя Орозова. Тя е ръководител на Националната референтна лаборатория за болести по риби, двучерупчести мекотели и ракообразни на Националния диагностичен научноизследователски ветеринарномедицински институт към Българската агенция по безопасност на храните и участник в 31-вата ни антарктическа експедиция. Проектът ѝ цели да проучи видовото разнообразие на антарктическите риби и бактериалните съобщества във водите край брега на базата ни „Св. Климент Охридски“ на
о. Ливингстън.
„Човешкото присъствие в Антарктика води до пренасянето на ентеропатогени. Те, естествено, не могат да живеят дълго във водите на Антарктика. Но за краткия си престой могат да се акумулират от водни обитатели, като риби и миди, и да предадат на естествената им микрофлора гени за вирулентност и антибиотична резистентност“, отбелязва ученият. Проектът има за цел да провери и видовото разнообразие на психрофилните бактерии от водния стълб, определяйки кои от тях са полезни за човека. Например представители на рода Alteromonas имат неограничени възможности в продукцията си на биоактивни молекули. Бактериите от този род могат да бъдат използвани от човека както в медицината, така и в индустрията.
„Те продуцират биоактивни молекули в отговор на неблагоприятната среда, в която съществуват – интензивна ултравиолетова радиация, ниска температура и висока соленост – обяснява доц. Орозова. – По време на експедицията се улавят риби, проверява се здравният им статус, наличие на външни, вътрешни паразити и на паталогоанатомични изменения на вът-
решни органи. Вземат се проби за микробиологичен анализ. Отделят се и проби за проучване на храненето при антарктическите риби и пълен геномен анализ за определяне на видовата им принадлежност. До този момент е установено, че изследваните риби са силно опаразитени, като паразити се установяват както в черния дроб, така и в червото. Паразитите ще бъдат изследвани и идентифицирани, ще бъде разгледана ролята им в антарктическата биоценоза. За пръв път е установен и външен паразит при антарктическата риба Notothenia rossii – вид пиявица, която предстои да бъде определена и идентифицирана“, казва д-р Петя Орозова.
Работата по проекта ще продължи и в София. Например д-р Искра Томова от НЦЗПБ ще провери за наличие на Legionella pneumophila в питейните източници на българската антарктическа база. Щe определи потенциалната опасност от възникване на легионелоза на борда на кораба „Св. св. Кирил и

Физикът Васил Гурев изследва движението на ледниците около антарктическата ни база

Методий“, на който при плаването са вземани проби вода.
Друг от членовете на експедицията – доц. Тихомир Стефанов от Националния природонаучен музей в София, отбелязва, че рибите в Антарктика могат да послужат като индикатор за глобалните промени в климата и какво отражение имат те върху околната среда. Неговият двугодишен проект изследва хипотезата, че активното топене на ледниците в Антарктика оказва пряко влияние върху поведението на рибите и върху начина им на хранене. Той използва Джонсънс Док – залив от затворен тип близо до българската база, като естествена лаборатория. Мястото е подходящо заради различния състав на водата – над залива има топящ се ледник, докато морска коса го отделя от откритите води. Доц. Стефанов се надява да направи сравнителен анализ между екземпляри, обитаващи Джонсънс Док, и такива от откритото море. „Важно е да знаем по какъв начин топенето на ледниците влияе върху поведението на рибите, ако процесът се задълбочи. Той ще внесе огромно количество сладка вода в Световния океан, но още не знаем как ще се отрази на биоразнообразието там“, подчертава той.
„Актуалните ни измервания показват придвижване на челото на най-близкия до базата ни ледник от порядъка на 20 – 30 м годишно. Интересно е да видим ще има ли изменение на тази скорост през следващите години и в каква посока. Сега имаме големия научен шанс това да се случва по-лесно, защото вече имаме български кораб и логистиката ще е много по-лесна“, коментира физикът Васил Гурев от Софийския университет, дългогодишен член на Българския антарктически институт и участник в експедицията. Той работи по двугодишен проект за комплексни геофизични изследвания на ледници в района на Южния залив и българската антарктическа база. Проектът има за цел да изследва с наземни и сателитни данни движението и динамиката на ледниците, изтичащи в Южния залив на о. Ливингстън. Планираните наземни измервания включват непрекъсната сеизмична регистрация в сеизмична станция LIVV, кратки сеизмични записи от ледниците в района на българската база, измервания на глобалните навигационни сателитни системи (ГНСС), регистрация на срутвания от лед и други.
„Определяме скоростта на движение на определени точки от горната част на ледника и прос-
ледяваме изменението на тези скорости с течение на годините. За целта се изгражда поле от измерителни рейки, а с много точни ГНСС измервания се определят техните координати. Следващата година отново се правят същите измервания. Това позволява да се определят годишните скорости, с които наблюдаваните точки се движат. Изследвания за няколко поредни години помагат за проучване динамиката на процеса и факторите, които я обуславят“, обяснява Гурев.
Проучва се и долната част на ледника в близост до неговото чело, където той навлиза 5 – 10 м навътре в морето, за да се определи неговата денонощна скорост с голяма точност. „През изминалата година отчетохме, че ледникът над българската база рязко измени скоростта си от малко над 5 см в денонощие до 17 – 18 см в денонощие само за няколко дни. Такива скокове са редки. Тези измервания са съществен елемент от изследването на масовия баланс на ледника – с каква скорост неговото чело достига морето и съответно каква ледена маса губи“, уточнява физикът. По думите му в рамките на проект от една-две години могат да се направят моментни оценки, които са много ценни. Но сериозни изводи за тенденциите в динамиката на процесите могат да се направят след дългогодишни измервания в продължение на
10 – 12 години.

Your Image Description

Свързани статии:

Сръндак албинос живее в Родопите Разработиха иРНК ваксина срещу Yersinia pestis Стъпка към тайните на мозъка Импланти „четат“ мисли

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Българският дух и култура в сърцето на Европа

Следваща статия

Мира Добрева, водеща на „Отблизо“ по БНТ: Днешните учители могат да откриват светове

Следваща статия
Мира Добрева, водеща на „Отблизо“ по БНТ: Днешните учители могат да откриват светове

Мира Добрева, водеща на „Отблизо“ по БНТ: Днешните учители могат да откриват светове

Училището е партньор на таланта

Училището е партньор на таланта

Да създадеш най-добрите кадри

Да създадеш най-добрите кадри

Последни публикации

  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"