Венцислав ГЕНКОВ
Дуалното образование е ключов фактор за развитието на икономиката. Редица европейски държави прилагат модела успешно. Германия, Австрия и Швейцария са страните, с които обикновено се асоциира дуалното обучение. Именно това са и държавите с традиционно най-ниската младежка безработица. От друга страна, е доказано, че дуалното обучение повишава производителността в компаниите и е пътят за успех на младите още в ранна възраст. Освен това е ключът за така желаното увеличаване на конкурентоспособността на България на европейските пазари и на регионалното развитие, което е особено важна тема за ЕС.
Близо 12 000 ученици са включени в дуално обучение след стартирането му преди седем години. Ако през учебната 2016/2017 г. само 353 ученици започват обучение чрез работа, през настоящата учебна година те са вече 11 705. Въпреки това работодателите продължават да се въздържат да инвестират и да подготвят ученици, защото нямат гаранции, че те ще останат в тяхната фирма. Процесът все още се нуждае от усъвършенстване чрез облекчаване на административните процедури, защото всяко затруднение демотивира участниците. В този процес водеща роля има МОН. Но всяка промяна се прави в сътрудничество с останалите министерства и след обсъждане с учители и директори на професионални гимназии, което води до намиране на успешни решения.
Десетки са добрите примери в големите компании, които се включват в различни програми за дуално образование. За да станат тези добри примери масова практика обаче, са нужни популяризиране и системен подход. Не изглежда лесно, но друг избор нямаме, за да останат децата ни да живеят и да се реализират в България.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg