Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 11, 2023

„Сървайвър“ между воин и войн

Емил Спахийски от Емил Спахийски
15-03-2023
в Брой 11, 2023
A A

В редакцията на вестника се получиха няколко запитвания във връзка с риалити формата, който върви по бТВ – „Сървайвър“. За тези, които не го следят, битката е между две племена – „Известни“ и „Войни“. Думата „войни“ предизвика много дебати в социалните мрежи, в обществото, пред телевизора. Какво всъщност е „Сървайвър“ и как е правилно да се пише – „войн“ или „воин“?
Попитахме експертите и ето какво ни разказаха по двете теми…

Сминки – БТВ

Емил
СПАХИЙСКИ

Чарлз Дарвин казва в своята теория на еволюцията, че оцелява най-приспособимият. Не най-умният, не най-силният, а най-приспособимият. Стремежът към живот поражда и страха.
В човешкото подсъзнание са кодирани два основни страха – от високото и от това да бъде изоставен от племето. Разбира се, когато Хомо сапиенс е осъзнал, че има смърт, се са появили религията и алкохолът, но това е друга тема.
От приспособимостта и страха от изоставяне британецът Чарли Парсънс забърква смес и я нарича „Експедиция Робинзон Крузо“. Предаването първо е излъчено през 1998-а
в Швеция. То събужда любопитството на друг британец – бившия командос от SAS Марк Бърнет, и той купува правата за САЩ. Нарича предаването Survivor.
Форматът е гениално прост – разделен е в две части. В първата има две племена и три игри. Тези, които загубят, които останат без имунитет, отиват на племенен съвет и след дискусии и много интерактивност с водещия гласуват. Накрая се чуват смразяващите думи: „Племето се произнесе! Твоят път е натам!“. Така един по един отпадат участниците от играта – прокудени. Накрая едното племе поглъща другото в Деня на обединението. Тогава играта става индивидуална. И накрая оцелява само един.
Това е първото риалити шоу в историята на телевизията, което дава тон на медиите през следващите десетилетия. Първото приключение на Survivor започва на 13 март 2000 г. на остров Борнео. 23 камери и екип от 450 души променят телевизията завинаги. 39 дни, 16 участници и само един ще оцелее и получи наградата от 1 милион долара. Шоуто е истински хит. Финалният епизод само в САЩ е гледан от близо 55 милиона души. След финала на Super Bowl, това е най-гледаното предаване в американската телевизия.
След него и други се опитват да правят подобни предавания за оцеляване – The Farm (шведски формат, започнал през 2001-а и познат у нас като „Фермата“), Desafío (колумбийски формат, който тръгва през 2004-а и е познат у нас като „Игри на волята“) и много други.
Big Brother – холандско творение, също оставя дълбока следа в световния шоубизнес. Но вариантът на затворени в специфична среда група оцеляващи, които попадат в реални условия, тръгва от „Робинзон Крузо“ и прераства в Survivor.
По време на снимките в различните държави са се случвали невероятни приключения и събития. В Индокитай пирати отвличат хора от екипа. На друг остров в Тихия океан оцеляващите попадат на военен преврат. Във Фиджи местните започват да празнуват изгрева на Втората луна, защото екипът прави изкуствена луна декор, за да може да стои през цялото време на племенния съвет.
В България Survivor тръгва плахо в свят, доминиран от Big Brother. Но вторият и третият сезон достигат до стряскащи пипълметричните агенции резултати. И така до днес…

 

Двете форми са дублетни

Малина СТОЙЧЕВА*

Съществителното име от мъжки род вӝин има дублетна форма – вӝйн, тоест и двете форми са правилни. Воин и войн са посочени като дублети още в първия академичен „Правописен речник на съвременния българския книжовен език“ от 1983 г. В него те са указани като равностойни дублети, тоест без препоръка за употребата на единия или на другия дублет. В „Официалния правописен речник на българския език“ от 2012 г. дублетността се запазва, но единият вариант – воин, е отбелязан като препоръчителен. Тук са посочени и формите за множествено число на двете думи: воин – вӝини, и в отделна заглавка – малко по-надолу в азбучния ред: войн – вӝйни. Формата вӝйни (от войн) съвпада графично с формата за множествено число на съществителното от женски род война – войнӜ, тоест двете форми са омонимни. В устната реч двете форми – вӝйни и войнӜ, се разграничават лесно, тъй като са с различно ударение.
В писмен текст разграничението се постига чрез контекста. Ето няколко примера с употреба на формите вӝйни и войнӜ, където личи разликата в значението:
Внезапният Ӝ вик накара бягащите войни да спрат.
Шестимата храбри войни никога вече нямаше да се присъединят към тях.
Хората не искат да водят войни.
Дори и при мравките съществуват войни и робство.
В много редки случаи, ако изречението не е достатъчно за разрешаване на многозначността, смисловото разграничение се извършва в рамките на текста.
Правописна дублетност има и при производните думи воински и войнски и воинство и войнство.
Наблюденията показват, че и двата варианта – воин и войн, имат достатъчно много употреби, което е основание тяхната дублетност да се поддържа в правописните речници. А смисловото разграничение на отделни омонимни форми се постига чрез контекста.

*Малина Стойчева е асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Уроците за Апостола – от Чикаго до Аман Майсторки на дрибъла Община Перник с инициатива за деца в риск Тефтери за добри дела раздават в Разград

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Журналистът Венцислав Генков е част от екипа на НИОН „Аз-буки“

Следваща статия

Уроците за Апостола – от Чикаго до Аман

Следваща статия
Уроците за Апостола – от Чикаго до Аман

Уроците за Апостола – от Чикаго до Аман

Майсторки на дрибъла

Майсторки на дрибъла

Община Перник с инициатива за деца в риск

Община Перник с инициатива за деца в риск

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"