Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 12, 2023

Реализирането на една цел води след себе си друга

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-03-2023
в Брой 12, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по аграрни технологии „Цанко Церковски“ в Павликени.

Професионалната гимназия по аграрни технологии си сътрудничи с местни фирми
и предприятия, а дуална форма на обучение има в 4 от 5-те предлагани специалности

Диляна КОЧЕВА

Искаме да произвеждаме реални продукти в училище. Така учениците ще виждат с очите си плода на своето образование“, казва директорката на Професионалната гимназия по аграрни технологии „Цанко Церковски“ Миглена Желязкова. Като център за високи постижения в професионалното обучение, искат да създадат работилница и лаборатория по полиграфия. Ръководството на гимназията планира да инвестира в новите технологии, като задоволят нуждите на всяка от специалностите, които предлагат.
„Реализирането на една цел води след себе си друга. Сбъдвайки една мечта, продължаваме да мечтаем“, категорична е директорката. Споделя, че признанието да бъдат избрани за център за високи постижения в област Велико Търново, е плод не само от нейната работа, но и от работата на директорите и колективите преди нея десетилетия назад. Сега мечтата на целия екип е Професионалната гимназия по аграрни технологии „Цанко Церковски“ един ден да стане кампус на професионалното обучение. Идеята е там да се обучават както ученици, така и да се квалифицират възрастни.
Професионалната гимназия в Павликени е едно от първите училища в област Велико Търново, което въвежда дуалната форма на обучение. От години школото е място, където се срещат училище, университет и бизнес. Гимназията работи активно с местни работодатели. „Няма как да се осъществява дуално обучение без сътрудничеството на местните фирми и предприятия“, споделя Желязкова. Разказва как инициатори за създаването на специалността „Полиграфия“ са именно представители на местна фирма. „Всяка нова специалност се създава и утвърждава много трудно. Нужни са между четири и шест години, за да се случи това“, разказва директорката. Предизвикателство е както намирането на учители – тесни специалисти с практически опит, така и осигуряването на учебници и съставянето на учебни програми.
Първоначално обучението по специалност „Полиграфия“ се осъществява от преподаватели от Химикотехнологичния и металургичен университет в София и от Русенския университет „Ангел Кънчев“. Впоследствие учители са намерени и така практическото и теоретичното обучение на възпитаниците им е осигурено. Учениците от XI и XII клас ходят на работа в предприятието съответно по два и три дни от седмицата. Те са на трудов договор и получават месечно възнаграждение в съответствие с изработените часове. Директорката е на мнение, че трябва да се намери механизъм, чрез който държавата да подкрепя местния бизнес за участието му в дуалното обучение.
„Дуалната форма дава прекрасни резултати. Децата имат възможност две години на място, в реална работна среда да усвоят същността на професията, която изучават – допълва тя. – За мен най-големият успех е, че нашите възпитаници много лесно си намират работа, след като завършат.“ Споделя, че често чува от местните фирми, с които съвместно обучават ученици, да казват, че за да започнат работа при тях, нейните ученици трябва само да подадат автобиография. Това е сред най-големите доказателства, че дуалното обучение в гимназията в Павликени е успешно. Директорката е категорична, че без подкрепата на местния бизнес и месечните стипендии от МОН това няма как да се осъществи.
В гимназията в Павликени дуална форма на обучение има в четири от общо петте предлагани специалности – „Селски туризъм“, „Полиграфия“, „Машини и системи с цифрово програмиране“ и „Механизация на селското стопанство“. Единствената, при която няма, е „Бизнес администрация“.
От тази учебна година гимназията има нова учебна работилница за машини и системи с цифрово програмно управление. Тя е предназначена за учениците от най-новата специалност – „Машини и системи с цифрово програмно управление“. Работилницата е оборудвана с последно поколение фреза и струг с компютърно управление и симулатори за работа. Тази специалност е създадена по предложение на бизнеса, който изпитва недостиг на стругари и фрезисти. Местните фирми парт-
нират на школото в изграждането на специалността и осигуряването на модерно оборудване за работилницата. Машините, с които работят учениците, са произведени специално за професионалната гимназия от водещи компании на световния пазар. В момента в STEM специалността „Машини и системи с ЦПУ“ се обучават 30 ученици от VIII, IX и Х клас, като тя набира все по-голяма популярност сред ученици и родители.
Освен с местния бизнес гимназията в Павликени си сътрудничи активно с университети от цялата страна. Редовно в училището се провеждат Дни на отворените врати с представители на висши училища у нас. Благодарение на тези срещи се разширява хоризонтът на децата. Те могат още в по-ранен етап от обучението си –
VIII и IX клас, да решат къде искат да продължат образованието си и коя сфера да изберат за бъдещата си професионална реализация.
„Имаме деца, които не са напускали Павликени. Те дори до Велико Търново не са ходили, което е на 30 – 40 км оттук“, споделя директорката. Мирогледът на много от тях е силно ограничен. Затова при всяка възможност в училището организират екскурзии до други населени места и посещения на културни забележителности. Възможност за разширяване на кръгозора предоставят и конкурсите и международните състезания. Преди дни ученици се връщат от Бургас, където мерят сили в националната ученическа философска конференция „Човек. Свят“.
„Бяхме единствената професионална гимназия, която взе участие“, споделя Желязкова. Предстои им пътуване до Девин за състезанието „Аз мога тук и сега“.
Училището работи и по програмата „Еразъм+“. През настоящата учебна година 24 ученици от специалностите „Машини и системи с цифрово програмиране“ и „Полиграфия“ ще проведат практика в Италия.
Възпитаниците на школото в Павликени обичат много спорта – най-вече волейбола и футбола.
В училището има вокална група, театрална формация и кулинарен клуб. „Заниманията по интереси развиват общата култура и талантите на децата“, отбелязва директорката.
Съвместната работа между гимназията и университетите не е само на ниво представяне на възможности за продължаване на обучението на учениците, но и при съставянето на учебни програми за разширена професионална подготовка. „Училището не може само да се справи с това. Отново е нужна подкрепата на университета и бизнеса“, категорична е събеседничката ми.
В момента в гимназията тече усилена подготовка за националното състезание „Млад фермер“. Гордеят се, че първото му издание през 2010 г. е реализирано именно при тях. Както всяка друга година, така и тази тримата участници се избират в съревнование на училищно ниво. Най-голям брой желаещи има за модула „Механизация и управление на трактор“, но не липсва интерес и към другите два – „Растениевъдство“ и „Животновъдство“. Регионалният кръг ще се проведе между 10 и 12 април в с. Георги Дамяново. Домакин ще бъде Професионалната гимназия по селско стопанство „Марко Марков“.
В началото на настоящата учебна година учениците в Професионалната гимназия по аграрни технологии са били 300, а сега техният брой е 286. „Имаме голям проблем с обхвата на учениците“, разказва Желязкова. За много от семействата в общината образованието не е приоритет. Най-често учениците отпадат след X клас, тъй като това е минималното изискване за вземане на шофьорска книжка. Училището дава възможност за придобиването на три категории – за управление на трактор, комбайн и лек автомобил. За възпитаниците на гимназията курсовете са безплатни. Плащат само за явяването на изпит. „Радостното е, че в XI и XII клас учениците все по-рядко се отказват от образованието си. Причината е в дуалната форма на обучение“, категорична е моята събеседничка.
В училището има ученици и от други населени места. През февруари получават нов автобус от МОН. С него пътуват деца и ученици до СУ „Бачо Киро“ и ПГАТ „Цанко Церковски“. Към момента от Министерството са осигурени 12 училищни автобуса, които са предоставени за ползване на двете училищата. ПГАТ „Цанко Церковски“ превозва 207 ученици. Превозът се осъществява от 17 населени места с общ пробег 520 км
всяка сутрин и вечер. На територията на школото има и действащо общежитие, в което живеят около 20 ученици.
Половината от завършващите образованието си в професионалната гимназия кандидатстват в университет, а другата половина започват веднага работа. Голяма част от младите хора първоначално търсят професионална реализация в по-големите градове, но след 5 – 6 години повечето се връщат в Павликени. „Осъзнават, че в родния град могат да си намерят хубава работа и да имат добър стандарт на живот“, допълва Желязкова. Категорична е, че това не се случва веднага, но се случва. „За мен реализацията на възпитаниците ни е успешна. Фактът, че нашите ученици не са безработни, а излизат с хляб в ръцете си, трябва да ни удовлетворява“, завършва събеседничката ми.

Your Image Description

Свързани статии:

От декорация на плодова салата до работа на полето Подготвени за живота Плавен преход от училище към работа Професията отваря врати за успешна реализация

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Уча децата да бъдат приятели

Следваща статия

Бургаските специални педагози споделят опит

Следваща статия
Бургаските специални педагози споделят опит

Бургаските специални педагози споделят опит

Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив

Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив

Екранното поколение

Екранното поколение

Последни публикации

  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"