Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 13, 2023

Да преподаваш в две държави

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-03-2023
в Брой 13, 2023
A A

През 2016 г. група местни български родолюбци се събират и почват заедно да търсят варианти как техните деца, живеещи и учещи в Гърция, да имат възможността да изучават и родния български език. Проучвайки възможностите, те осъзнават, че има само един вариант това да се случи: да се създаде българско дружество в града и след това към него – и неделно училище. „Така през декември 2016 г. бе създадено дружество „България“, а малко по-късно, през март 2017 г. – и БУ „Св. Иван Рилски“ в Кавала“, споделя пред „Аз-буки“ директорката д-р Станка Колева. Първоначално българското училище кандидатства по програмата на Министерството и образованието и науката „Роден език и култура зад граница“. Първата година получава финансиране по нея, а от учебната 2018/2019 г. функционира по Постановление №90 на Министерския съвет. Към днешна дата към българското училище има и два филиала – в Драма и в Неа Перамос.

В БУ „Св. Иван Рилски“ – Кавала, се обучават 100 ученици

Стела МАРИНОВА

Първата година обучение в БУ „Св. Иван Рилски“ – Кавала, започват 12 ученици на различна възраст – от 8- до 16-годишни. Въпреки голямата разлика в годините всички са записани в един клас, тъй като имат близки познания по български език.
„Учениците бяха много ентусиазирани и мотивирани да се справят. Техните занимания протичаха само в съботния ден, когато изучаваха по 4 часа български език, започвайки от А и Б.
И разбира се, всеки национален празник бе отбелязван подобаващо. Уроците бяха адаптирани не само като чисто обучение по български език, а включваха и традиции и обичаи на България, изучаване на родния край и неговата история“, припомня си директорката.
Тя споделя, че са срещнали множество трудности, пред някои от които са изправени и днес. „Като се започне от това как да издирим децата и да ги привлечем да се запишат в училището, преминем през множес-
твото смени на сгради, в които да провеждаме обучението, липсата на финансова възможност да направим условията адекватни за нормалното протичане на учебен процес, липсата на достатъчно квалифицирани кадри по места, които да заемат длъжността „учител“. Дори бих казала „страха“ на някои родители да запишат децата си за обучение в българско неделно училище. Най-важното за нас обаче е, че в процеса на своята дейност и развитие срещаме подкрепа както от български институции и общини, така и от гръцки“, казва Колева. Така с общи усилия всяка година се разрастват.
Информацията за функционирането на първото българско училище в Кавала се разпространява бързо. През 2019-а получават запитвания какъв е вариантът и техните деца да посещават школото, и от по-отдалечени места, където също има сериозна българска общност. „Вече имахме 6 ученици, които всяка събота пътуваха от Драма до Кавала и обратно. Отправихме предложение до местните българи в Драма да се съберат и да ни уведомят колко ученици желаят да се запишат при нас, с оглед създаване на филиал на училището в града. Оказаха се около 16 – 17 деца. Поради това там отвори врати и първият филиал на нашето училище. За целта от Кавала пътуваше всяка събота квалифициран преподавател“, обяснява директорката.
С помощта на интернет технологиите училището успява да събере и обедини желаещи родители в Комотини, и техните деца също поличават възможността да учат български език. През учебната 2020/2021 г. там отваря врати втори филиал на БНУ „Св. Иван Рилски“. Поради бързото увеличаване броя на учениците в града и невъзможността да бъде финансово издържан като филиал на училището в Кавала, от следващата учебна година филиалът е трансформиран във Второ БНУ „Св. Иван Рилски“.
Влияние за разрастването на училището и разкриването на трети филиал оказва и ковид. „По време на пандемията в Неа Перамос дойдоха да живеят постоянно множество български семейства и записаха децата си за обучение при нас. Това породи необходимостта от създаване на филиал на БНУ „Св. Иван Рилски“ и там. Нарасна нуждата от квалифицирани кадри. Част от нашите учители се записаха за квалификация или преквалификация в български университети, изцяло на свои разноски, с цел да могат да бъдат максимално полезни на децата и на нас. Направихме и правим всичко по силите си учениците да не пътуват на големи разстояния през зимата и да се обучават в добри условия“, заявява Колева.
Към момента в БНУ „Св. Иван Рилски“ – Кавала, и в неговите филиали в Драма и в Неа Перамос се обучават 100 деца. Най-малките са на 4 години, а най-големите – на 18. Най-много са учениците в Кавала. В училището се подготвят и 8 кандидат-студенти, както и 15 онлайн обучаващите се от Аспровалта и околностите.
„Към момента се обучават в онлайн среда поради финансовата ни невъзможност да им осигурим помещение за обучение и учител. За следващата учебна година обаче ще кандидатстваме за разкриване на филиал на училището ни от Кавала и там, с оглед поне част от необходимите ни средства да бъдат осигурени и да започнем присъствено обучение на тези ученици“, обяснява директорката.
Във всички училища има и по едно-две деца от клас, на които им се налага да изминават немалко километри, за да посещават училище, защото живеят отдалечено от основните бази.
Повечето ученици са от смесени бракове, такива с двама родители българи се броят на пръсти.
„Нивото на познания по български език е различно. Сред започващите сега има такива, които нищо не разбират и не говорят. Има и деца, които всичко разбират, но имат страх да се отпуснат да комуникират на български език. Има и ученици, които у дома с единия родител говорят на български, с другия – на гръцки, но не умеят да четат и да пишат. Има, разбира се, и деца, които се справят сравнително добре и писмено, и говоримо – казва Колева. – Нашата задача, установявайки тяхното ниво на владение на езика, е да ги разпределим в подходящ за тях клас, за да може всички да бъдат горе-долу на едно ниво и да не се демотивират или отегчават по време на учебния процес. Всички напредват сравнително бързо. Допълнителна мотивация им дава това, че са сред сънародници на тяхното равнище, както и че вече спокойно могат да комуникират с роднини и приятели от България.“
Часовете преминават по същия начин както в едно българско училище. Използват се одобрени от МОН учебници за ученици, обучаващи се в неделните училища. За част от преподавателите обаче учебната седмицата преминава по по-различен начин.
„Някои от нашите учители са редовни преподаватели в български училища и пътуват всяка събота, за да помагат и на нашите ученици. В този аспект подходите не се различават особено. Поради близостта ни с България и договорните отношения с общините Хасково и Гоце Делчев имаме възможност да използваме и т.нар. „пътуващи“ учители, за да подсигурим нуждите си към момента“, обяснява Колева.
Екипът на школото е от десет учители и двама директори – на Първо и на Второ БНУ „Св. Иван Рилски“. Някои от тях преподават на повече от един клас и по повече от един предмет.
„Имаме огромна нужда от квалифицирани кадри, особено във връзка с предстоящото отваряне на нови две училища и един филиал. Предстои училището в Драма да стане Трето БНУ „Св. Иван Рилски“ по Постановление №90 на МС. Към него ще бъде открит и филиал в град Като Неврокопи, където вече има записани 16 кандидати. И тук определено ще имаме огромна нужда от преподаватели на необходимото ниво, които да допълнят нашия екип и да не се налага да правим невъзможното, за да подсигурим учебния процес. Към момента залагаме на собствени сили, но това е и претоварване на съществуващия учителски екип. Надяваме се до септември да успеем да влеем нови, свежи сили сред нас“, разяснява директорката.
За всички български празници децата учат в часовете по народно творчество и роден край. „Дали сме свобода на учителите ни и те сами решават под каква форма да провеждат уроците. Дали ще се правят сурвачки, ще се изработват мартеници или ще се правят презентации за тържествата от учениците – за нас е изключително важно, за всеки празник да се знае какъв е, откъде идва, какви са традициите и обичаите, свързани с него“, казва директорката. Училището отбелязва с тържества само най-големите празници, като Коледа, 3 март, Великден, 24 май. На тях обаче се събират не само учениците и учителите, а българската общност.
„Всеки път правим нещо различно. Един път учениците подготвят програма и я изнасят пред гостите. Друг път се събираме и правим тържества в градската библиотека на Кавала. За завършването на учебната година обикновено организираме спортен празник, като обединяваме децата от училищата ни и провеждаме различни състезания, театрални етюди и т.н. Връчваме им и удостоверенията“, разказва Колева.
Училището има договор за сътрудничество с 2. ОУ „Гоце Делчев“ в Гоце Делчев. На тази база двете институции не само осъществяват обмяна на опит и на преподаватели, а и отбелязват заедно български национални празници. „През изминалата учебна година чествахме 24 май съвместно с 2. ОУ „Гоце Делчев“ и с Община Гоце Делчев. Наши ученици участваха в традиционния парад за празника на града и представиха училището ни“, споделя директорката. Миналата зима пък организират голям коледен празник в училището в Комотини съвместно с Община Хасково и актьори от кукления театър на града. Включилите се ученици получават множество подаръци от кмета Станислав Дечев.
През учебната 2021/2022 г. училището отпразнува и своята 5-годишнината. Сред официалните гости са депутатът Таня Елефтериаду, кметът на Кавала Теодорос Муриадис, кметът на Гоце Делчев Владимир Москов, неговият заместник Богдан Боцев, директорът на ОУ „Гоце Делчев“ Цветанка Петричкова и Радостин Ванкин – консул от Генералното консулство в Солун.

Your Image Description

Свързани статии:

Партньорски връзки между Плевен и Монреал Мост между две държави Роден свят в Берлин Неделно училище „Христо Ботев“ в Страсбург издаде книга с ученически творби за България

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Веселата страна на живота

Следваща статия

Професия парамедик

Следваща статия
Професия парамедик

Професия парамедик

Мечтата на един българин в Япония

Мечтата на един българин в Япония

Познаваш ли езика си

Познаваш ли езика си

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"