Учениците в Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас пишат кодове за изкуствен интелект и роботи
28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас.
Диляна КОЧЕВА
„Високотехнологичният център в Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации – Бургас, ще бъде реализиран на територията на училището ни, но той ще бъде достъпен за всички деца от областта. Няма да бъде статичен, а динамичен. В него ще се осъществяват много обучителни курсове за учители и ученици.“ Това споделя директорката на училището Димитрина Тодорова. Предвижда се в Центъра да има високотехнологични лаборатории за изкуствен интелект и роботика. IT ориентирани са и специалностите, в които гимназията обучава ученици – „Приложно програмиране“, „Програмиране на изкуствен интелект“ и „Програмиране на роботи“. Възпитаниците им тази година са 490, като най-голям интерес има към приложното програмиране.
„Специалностите по програмиране на изкуствен интелект и на роботи са твърде нови и е нормално да не са толкова познати на образователния пазар. Сигурна съм, че в най-скоро време ще станат популярни“, отбелязва директорката. Те са сред най-новите, одобрени за план-прием в направление „Компютърни науки“. Учебните им планове и програми са написани едва през 2022 г. В момента в училището са в процес на създаване на основното съдържание и събиране на екип, който да разработи практическите курсове за учениците. Профилираната подготовка се осъществява в XI и XII клас.
„Винаги ще бъде предизвикателство да бъдат събирани екипи, които да обучават деца в средното образование в направление „Компютърни науки“. IT индустрията предлага изключително високи заплати. Младите хора, които са гъвкави, четат специализирана литература и се обучават бързо. Биха предпочели да отидат в тези индустрии, пред това да се развиват професионално в образователната система“, разказва Тодорова.
Училището е разположено на внушителната територия от 28 декара. Към момента разполага с пет сгради – два учебни корпуса, физкултурен сезон, общежитие и учебна фирма. Планират в най-скоро време да построят отделен корпус към общежитието, защото през настоящата учебна година са приели 55 деца с основно местожителство извън областта.
В учебната фирма по програмиране има компютърна лаборатория и лаборатория по микроелектроника. Тя е оборудвана в съответствие с изискванията на най-добрите световни IT компании. В нея работят два изпитни центъра – Certiport и PearsonVUE. След натрупването на достатъчно знания възпитаниците на бургаската гимназия полагат изпити за сертификат и валидират знанията си в съответните направления. Освен изпитните центрове в училището има и 17 компютърни лаборатории за учебни цели.
Ръководството на професионалната гимназия има още много креативни идеи за бъдещето. Планират да създадат STEM център по природни и обществени науки, който да се намира извън основните сгради. Все още са на етап проектиране, но скоро и тази цел ще бъде реализирана. Димитрина Тодорова съвсем основателно нарича училището си STEM. „Какво в действителност е STEM? Това е място, където всички науки, технологии, математика и арт инженерингът се събират, за да направят пространствата и ученето интересни. Основното предназначение на STEM пространствата е да стимулират децата да постигат по-високи резултати. Ако не изпълни тази роля, в действителност няма да има нужда от него. Всяко училище, което помага на своите деца да постигат успех, може да се нарече STEM“, аргументира се тя.
В гимназията се осъществява и интензивно обучение по английски, немски, роботика и графичен дизайн. „Не сме само училище за компютри. Учениците ни са страхотни спортисти. Например те са първи на областно ниво по футбол и шах“, споделя събеседничката ми.
Зад успеха на гимназията стоят неуморната работа на целия педагогически екип и старанието и любознателността на учениците. Средната възраст на учителите е около 35 години. Много от тях са току-що напуснали студентските скамейки. Техният ресор обикновено са технологичните специалности. „Тези колеги полагат изключително големи усилия, защото всеки ден учат страшно много нови неща. Но най-важното е, че съумяват да направят часовете много динамични, интересни и най-вече различни“, разказва директорката.
По думите ѝ, да си учител по технологии в XXI век, е голямо предизвикателство, защото понякога децата узнават много по-бързо от теб новостите в областта. Но учителят трябва да ги фокусира в по-сериозните процеси, когато знанията им ще се задълбочат. Разбира се, зад гърба на младите учители стоят педагози с по-голям методически опит, които ги подкрепят и им помагат. „Не е лесна работата на учителите, но смятам, че моите колеги се справят страхотно. Децата пишат прекрасни проекти. Имат много участия и класирания на призови места в международни и национални състезания. Адмирации към хората, които обучават тези прекрасни деца. Вярвам, че IT индустрията ще отдели специално място, за да ги приеме на първите им работни места“, споделя директорката.
През цялата учебна година възпитаниците на професионалната гимназия работят интензивно по различни проекти. „Ние сме като една малка тренировъчна компания за производство на софтуер“, казва директорката. Най-ценното е, че децата имат възможност да работят по реални проекти, възложени им от IT фирми и с реална приложимост в живота. Сред разработките им е приложение „Управление на пожарните станции“. То показва работното време и местоположение на пожарните коли, най-кратките маршрути и време за реакция от обаждане до пристигане на мястото на инцидента. Други техни интересни проекти са свързани с разработка на обучителни игри за научаване на факти и исторически събития. Освен това през годините са работили и по проекти, свързани с опазването на околната среда и пестенето на вода и енергия. Темите, с които се занимават, са изключително разнообразни и интересни. Миналата година правят приложение за това как да локализират замърсени участъци на плажа и да организират доброволческа акция в социалните мрежи за почистването им. По време на пандемията разработват приложение, което да показва къде и доколко е безопасно да посетиш дадено обществено място спрямо различните часови диапазони. Всичко това става на база всекидневните данни от Районната здравна инспекция.
„Децата обичат да творят. Не трябва да ги пренебрегваме.
В действителност, те могат да дадат много решения, освободени от стереотипи. Те са иноватори и могат да създадат нови практики и решения там, където възрастните се провалят“, коментира Тодорова.
През настоящата учебна година предстои гимназията да изпрати първия си випуск абитуриенти. „Всички очакват, че учениците ни ще станат IT специалисти. Разбира се, по-голямата част от тях ще продължат образованието си в сферата на информационните технологии и там ще се реализират. Но аз вярвам в свободната им воля. Вярвам, че някои от тях ще станат икономисти, лекари, психолози или каквото пожелаят“, завършва разказа си моята събеседничка.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg