Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 17, 2023

Всеки език отваря нови врати

„Обучението по немски дава сериозно предимство на бъдещите ИТ специалисти“, казва Магдалена Иванова от ПГ по компютърно програмиране и иновации в Бургас

Диляна Кочева от Диляна Кочева
26-04-2023
в Брой 17, 2023
A A

„Владеенето на немски език дава сериозно предимство на бъдещите ИТ специалисти и ги прави по-конкурентоспособни на трудовия пазар“, казва преподавателката по немски език Магдалена Иванова. Тя работи в Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас от три години. По образование е икономист, но има и две магистратури – по „Начална и предучилищна педагогика“
и по „Немска филология“.

Магдалена Иванова води уроците по занимания по интереси в групата „Към света на технологиите с немски език“

Любовта към децата и немския води началото си от времето, когато работи като аниматор в туроператорска фирма. „След това се насочих към педагогиката и реших да се развивам професионално в тази област“, разказва Магдалена Иванова. Успоредно със следването си първо работи в няколко детски градини, а след това и като начален учител. Преподавала е и в няколко частни школи.
„Отне ми доста време да събера смелост и да започна да се занимавам с това, което ми носи най-голямо удовлетворение – преподаването на немски език“, казва Магдалена. За нея той притежава невероятно лексикално богатство, логична и структурирана граматика и красива мелодия, което дава необятна свобода на изказа. Любимият ѝ цитат е на Йохан Волфганг фон Гьоте и гласи, че този който не владее чужди езици, не познава и своя собствен.

„Това не е клише. Изучаването на чужд език наистина ти помага да вникнеш детайлно в същината и логиката на майчиния си език. Когато знаеш повече от един език, съвсем нормално е да започнеш да сравняваш. Човешкият мозък така е устроен, че първо открива разликите, чак след това приликите. Езиците разширяват светогледа и никога не са достатъчни. Всеки един е плюс“, аргументира се моята събеседничка. Самата тя владее перфектно немски и английски език. Познания има и по руски и испански. За превключването от един език на друг казва, че е като преминаването от тема в тема по време на всекидневен разговор. Всичко е въпрос на тренинг и практика. Ученето на езици развива паметта и с всеки следващ я прави все по-услужлива. „Често казвам на учениците ми, че не се знае в каква професионална среда ще попаднат. Вярно е, че английският език е универсален и с него могат да се разберат с всекиго във всяка точка по света, но доброто познание по немски може да им отвори още врати“, разказва младата учителка.

През тази учебна година Магдалена Иванова преподава на учениците в X и XI клас. В ПГКП в Бургас изучаването на втори чужд език започва от IX клас. Така че разпределението на часовете между преподавателите не е фиксирано. Учителите по немски в гимназията са двама и всяка година преподават в различен клас. „През последните три години, в които работя в гимназията, научих много. Определено мога да кажа, че израснах професионално. Учениците ни са технологично ориентирани. Интелектуалните им способности и умения ни провокират да поддържаме тяхното ниво. Те ни помагат и всеки ден ни предизвикват да бъдем по-добри, по-дисциплинирани и постоянно да търсим иновативни и STEM методи в преподаването“, разказва учителката. Категорична е, че макар и ИТ ориентирани, възпитаниците им проявяват и афинитет към изучаването на чужди езици. „Много бързо улавят последователността на чуждия език. Когато ги предизвикаш и приложиш интерактивен метод, те веднага хващат нишката. При тях логиката е много добре развита, което спомага за бързото овладяване на граматиката и лексиката на чуждия език“, допълва моята събеседничка. Отбелязва, че държи да развива речниковия запас на учениците си. Учи ги на думи и фрази, които реално ще им послужат по време на живата комуникация на немски език.

В часовете ѝ теорията и практиката вървят ръка за ръка. Примери от живота никога не липсват. Магдалена Иванова често споделя свои собствени житейски ситуации от опита си извън България.

„При изучаването на чужд език най-трудно пада езиковата бариера. В началото и на мен ми беше трудно. Затова в часовете разказвам за различни ситуации, в които самата съм попадала. Давам на учениците и някои стратегии и хитринки, които да им помогнат да се отпуснат и да проговорят свободно, без постоянно да мислят дали ще допуснат грешка“, разказва учителката. Самата тя е пътувала много и ѝ се налагало да разговаря с хора от различни култури. И иска да споделя този житейски опит с учениците си. „Мога спокойно да кажа, че съм имала привилегията да работя и живея там, където хората отиват да прекарат най-хубавото време от годината – ваканцията си. А когато човек е на почивка, се отпуска, разгръща душата си и много говори. Което пък на мен ми помогна да уча езици“, с усмивка разказва тя. Категорична е, че ако някой иска да научи даден език дългосрочно, трябва да се възползва от възможностите, които му предоставят технологиите в XXI век.

„Това би могло да бъдат сайтове с новини, музика, филми, книги или дори клипче в социалните мрежи. Трябва да е само на немски. Нужно е работата с езика да стане рутина и по един или друг начин да присъства във всекидневието им“, обяснява тя. А когато харесваш нещо и ти е интересно, нещата се получават. Иска възпитаниците ѝ да научат немския език не защото трябва, а защото им харесва. И точно така се случва. За да обичаш даден предмет в училище, трябва да имаш мотивиращ и вдъхновяващ учител – точно такъв като Магдалена Иванова. Всекидневието на възпитаниците в Компютърната гимназия в Бургас е доста натоварено, но при добра организация и желание време за допълнителни занимания по немски език винаги има.

„Всичко е възможно, стига да искаш. Учениците ни могат да разчитат на нас, преподавателите, във всеки момент. Отворени и гъвкави сме за консултации, допълнителни часове и разговори. Смело мога да твърдя, че сме едно семейство“, казва тя. Системата, по която учат в часовете по немски език, е разчупена и доста интерактивна. Младата учителка не разчита само на информацията от учебника, но и използва много текстови и звукови файлове с разговорна лексика с широка реална приложимост. „Да учиш език от извора, е много по-лесно“, посочва учителката.

През годините е срещала ученици, които влизат в първия час по немски със свито сърце какво им предстои. „Има хора, които се страхуват от немския език. Открай време битуват мнения, че е труден език. Но това не е така. Просто не е толкова разпознаваем и разпространен у нас“, разказва Иванова. Възпитаниците ѝ обикновено се плашат от произношението, граматиката и лексиката. Често им казва, че програмирането далеч не е по-лесно от немския. Затова няма причина да подхождат с предразсъдъци.
„И това, че в немския има много граматически правила, а изключенията от правилото са още повече, изобщо не трябва да ги притеснява“, смее се Магдалена. Като при всеки друг предмет, и тук има неща, които просто трябва да се научат наизуст, и такива, които са логически свързани с други. Трудност понякога предизвиква и близостта с английския език. Има думи, които се пишат по един и същи начин на двата езика, но се произнасят по различен начин. „Още в третия-четвъртия час учим фонетика. При немския език учениците трябва да запомнят, че в 99% от случаите се чете това, което е написано. Изключенията са свързани с няколко буквосъчетания“, разказва преподавателката. Любим момент от работата ѝ е, когато в X – XI клас учениците сами започват да се поправят, когато чуят, че произнасят дадена дума погрешно. „Много е приятно, когато видиш, че са стигнали нивото, в което сами могат да откриват грешките си“, допълва тя. До края на XII клас учениците стигат до ниво на владеене на езика А2. Но далеч по-важен е процесът на обучение. При желание всеки ученик може да продължи обучението си по немски език и след завършване на средното си образование.

Съвсем разбираемо за някои деца предметът на Магдалена Иванова е по-интересен от други. Точно за тях води уроците по занимания по интереси в групата „Към света на технологиите с немски език“.

Тя е насочена към учениците от VIII и IX клас. „Благодарение на тези допълнителни часове те имат възможността доста по-задълбочено да се запознаят с някои тънкости на немския език“, допълва моята събеседничка. Тя е в постоянна комуникация с учениците и родителите им. Иска да знае с какво ще се занимават след завършването на средното си образование. Когато някой има афинитет към немския език, го насочва към подходящ университет за продължаване на образованието. С готовност помага с документите и насоките за подготовка за приемните изпити.

„Дори даден ученик да не иска да продължи да учи немски след завършването на средното си образование, той трябва да знае с какво ще се занимава в бъдеще. Гимназиалният етап е моментът, в който всеки сам за себе си трябва да реши в коя професионална област ще се развива. По този начин ще насочи усилията си в конкретна сфера и ще се усъвършенства. Не че не е възможно след това да смениш посоката, но определено е много по-трудно да започнеш отначало“, споделя накрая Магдалена Иванова.

Your Image Description

Свързани статии:

4 медала за математиците Да влезеш в спор с Бор, Шрьодингер и Айнщайн Да станеш сенсей Кариера в Европа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дигитална раница за ученици зад граница

Следваща статия

Палитра от професии и специалности

Следваща статия
Палитра от професии  и специалности

Палитра от професии и специалности

Как се гради умно училище

Как се гради умно училище

Млади таланти в науката

Млади таланти в науката

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"