Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 19, 2023

Копие на Самарското знаме се вее в бургаско школо

Съвместен урок за Бай Ганьо събира седмокласници и дванайсетокласници в ОУ „Любен Каравелов“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-05-2023
в Брой 19, 2023
A A
С учителя по история Димитър Митев

Донка ТЪНКОШИЕВА

Копие на единствения флаг в историята на България, награден с орден „За храброст“, краси сградата на бургаското ОУ „Любен Каравелов“.
Две момичета – Милена Бъркачева и Гюлчин Мехмедова от VIIБ клас, членове на клуб „Историк“, под ръководството на Димитър Митев – преподавател по история, и Тодор Жеков – учител по изобразително изкуство, изработват копие на Самарското знаме. То е подарък за училището във връзка с отбелязването на 145 години от Освобождението на България.

„Идеята за създаване на копие на националната светиня бе зародена от желанието на учениците да се припомни приносът на Българското опълчение за Освобождението на България. Момичетата се потрудиха всеотдайно и постигнаха забележителен резултат, на който се възхищават учители, ученици и родители“, коментира директорът на училището Пепа Марчева.

С голям ентусиазъм и желание ученичките, вещо ръководени от учителя по история, проучват подробно историята на създаване на знамето и личностите, свързани с него. Запознавайки се с редица исторически източници, те намират отговори на въпроси, свързани с цветовете и изобразените икони на св. Кирил, св. Методий и пресвета Богородица. След задълбочената проучвателна дейност флагът е изработен за два месеца. Отдадени на идеята за възкресяване на славното минало, Милена и Гюлчин полагат много старание и себераздаване при ушиването и прерисуването на иконите, където неоценима помощ оказва Тодор Жеков. Освен преподавател той е иконописец и реставратор.

На възпитаниците на ОУ „Любен Каравелов“ прави силно впечатление фактът, че знамето е изработено и подарено от жителите на руския град Самара на Българското опълчение. Това е било основното бойно знаме в боевете при Стара Загора и Шипка през Руско-турската освободителна война.
Знамето вече е част от училище „Любен Каравелов“ и пази спомена за героизма на Българското опълчение и отвоюваната свобода. То е и доказателство, че младото поколение се прекланя пред подвига и носи родолюбието в сърцето си.

Още една иновативна идея, реализирана в града, е инициирана от основното училище. За първи път е проведен съвместен урок по литература между ученици от VII клас от ОУ „Любен Каравелов“ и зрелостници от Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника. Той е осъществен по идея на директора на ОУ „Любен Каравелов“ Пепа Марчева, а методическата разработка и провеждането на нестандартния час по литература са дело на преподавателите Диана Дойнова от ОУ „Л. Каравелов“ и Десислава Бъчварова от ПГМЕЕ.

Темата „Бай Ганьо – смешен и/или страшен“ не е случайно избрана. Свързана е с навършването на 128 години от създаването на едно от най-значимите произведения в българската литература, в което Алеко Константинов осмива негативните прояви на своята действителност с надеждата те да бъдат изкоренени. Нетрадиционният час по литература има за идея да се проследи как Бай Ганьо от комичен образ в първата част на книгата се превръща в обществена заплаха във втората част, когато вече се е насочил към върха на обществената стълба.

Интересен старт на урока дават снимки от живота на Алеко Константинов и артистично претворено интервю с него. Интервюиращият и интервюираният са от VII и от XII клас.
В хода на урока учениците от VII клас припомнят на дванайсетокласниците разказа „Бай Ганьо пътува“, както и други комични моменти от първата част на творбата. Те демонстрират завидни знания както за самото произведение, така и за автора. Зрелостниците не им отстъпват, като описват литературния герой от „Бай Ганьо журналист“ не само като смешен, но и като страшен след проявленията му на родна земя.
След като детайлно е разгледан образът на Бай Ганьо, участниците в урока стигат до извода, че байганьовщината е придобила заплашителни измерения. Но на фона на това е откроено, че за да се справим с негативните прояви и качества, първо трябва да ги идентифицираме. Понякога това не е лесна задача, защото те са прикрити зад фалшив патриотизъм, манипулации и користни намерения, както при самия Бай Ганьо.

По време на часа не липсват екипни задачи между класовете. Учениците правят съпоставка между двете части на Алековата творба по отношение на разказвачи, прототипи, външен вид и реч на героя. Направените изводи са илюстрирани с презентация.
Чрез обща задача дванайсетокласниците влизат в ролята на ментори, за да характеризират седмокласниците героя от втората част на книгата чрез действия и реч. Зрелостниците са подбрали цитати от „Бай Ганьо журналист“, а седмокласниците разсъждават върху тях. Докато екипите работят, гостите и останалите ученици се забавляват с откъси от филма „Бай Ганьо“.

Във финалната част на урока учениците споделят примери от съвременността за байганьовщината и собствената си непримиримост към такива прояви. След това два смесени екипа изписват негативните качества, които не искат да виждат в обществото, върху черни балони и символично ги спукват. А онези ценности и добродетели, които за тях са важни и за които считат, че ще осигурят по-добро бъдеще, са изписани върху бели балони, които след приключването на урока, също символично, са пуснати от седмокласниците да полетят в небето, за да разпространяват посланието на добротата и справедливостта.
Учениците от XII клас благодариха на седмокласниците за това, че в техния последен час по литература ги върнаха назад във времето. От своя страна, учениците от VII клас също изказаха своите благодарности за възможността да обогатят знанията си за героя и творбата.

Гости на събитието бяха Веселина Таралова – директор „Образование и демографски въпроси“ към Община Бургас, Слава Гиздова – старши експерт по БЕЛ към РУО, Бургас, представители от Свищовската професионална гимназия „Алеко Константинов“ и от Професионалната гимназия по транспорт – Русе. На урока присъстваха и директорите на двете училища партньори в реализирането на тази инициатива: Роза Желева – директор на ПГМЕЕ, Бургас, и Пепа Марчева – директор на ОУ „Любен Каравелов“, както и учители и ученици от двете училища.

Your Image Description

Свързани статии:

STEM променя обучението Уроците по родолюбие в село Антон Ученическите съвети – генератор на идеи Деца показват как да живеем по-здравословно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кадри на бъдещето

Следваща статия

Ученическите съвети – генератор на идеи

Следваща статия
Ученическите съвети – генератор на идеи

Ученическите съвети – генератор на идеи

Обмен на добри практики

Обмен на добри практики

Шампионите в XXVI национална олимпиада по астрономия

Шампионите в XXVI национална олимпиада по астрономия

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"