Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 2, 2023

Да сбъднеш 20-годишна мечта

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-01-2023
в Брой 2, 2023
A A

Тази есен Българското училище „Патиланско царство“ в Мъртъл Бийч ще чества своя пети рожден ден. То е първото, и засега единственото, в щата Южна Каролина. През 2018 г. шест родолюбиви българки се събират и решават да сложат началото на български център, който отваря врати на 6 септември. Те започват да събират деца, тогава едва шест, в артклуб, в който да се занимават с изкуства и да се запознаят с българския език, култура и традиции.

За Българското училище в Мъртъл Бийч националните носии са най-официалното облекло
и са с тях на всички празници

Стела МАРИНОВА

Идеята за българско училище в Мъртъл Бийч не беше нова, а моя 20-годишна мечта. През 2018 г. шест дами се събрахме да обсъдим основаването на български център. Една от тях извади 20-доларова банкнота и каза: „Ами, хайде да започнем“, и всички дадохме дарение. Това беше първоначалният ни капитал“, споделя училищният ръководител Светлана Липси.
От самото началото децата са на различна възраст – от 4 до 15 години. Най-голямото предизвикателство за екипа на Липси е, че около 90% от тях са родени в смесени бракове и у дома не се говори български език.
„В артклуба обучението не беше структурирано. По това време нямахме деца, които да говорят български. След това се включиха и други, които частично говореха. Това беше първият им контакт с българското и затова и родителите бяха с тях. Приоритет беше децата да имат първоначален достъп до българската култура и традиции“, заявява Липси. Така първата година по време на заниманията си малчуганите изработват неща и рисуват, докато в същото време учителите включват образователни цели, за да учат и български език.
Втората учебна година децата се увеличават на 16. Първото голямо постижение за екипа на Липси е през 2020-а. Тогава през януари кандидатстват по Постановление 90 и от учебната 2021/2022 са включени в Списъка на българските училища в чужбина. Така получават необходимата подкрепа и образователни програми и помагала. Благодарение на допълнителните средства закупуват и национални носии.
„Първата година, 2018-а, беше една мечта, която се осъществява, втората, 2019-а, беше лутане в лабиринта, а 2020-а беше светлина в края на тунела. Имахме цели и ги изпълнявахме, но те не бяха структурирани така, както когато получихме от Министерството програмите и учебните помагала. 2019/2020 имахме едно букварче и разпечатвахме от него за децата, сега всяко дете има свой учебник. Такива малки неща ни радват. Да видим, че децата получават комплект с учебници, да ги видим с националните носии. За нас най-официалното облекло са носиите. Винаги обличаме децата с тях на празници“, заявява Липси.
Тази учебна година в „Патиланско царство“ се обучават 20 деца в две паралелки: една смесена от подготвителна група и
I клас и една II клас. „Имаме напредък. Вече има деца, които могат да четат, да разбират и говорят на български. Малък процент са, но продължаваме стъпка по стъпка. И на малките постижения се радваме много“, споделя Липси.
Стараят се да задържат и привличат ученици, но това зависи и от родителите. „Важно е да имаме подкрепата на родителите. От наша страна е важно да задържаме вниманието на децата“, казва още директорката. Например учениците могат да търсят на телефона си дума и сами да я преведат. Така в учебния процес се включват неща, които отговарят на техните интереси. Като говорят за спортове, отиват в спортна зала, ако урокът е за животните, имат посещение във ферма.
След учебните часове има и допълнителни часове по фолклор и родинознание. Липси споделя, че тъй като географията и историята на България се въвеждат след пети клас, а те нямат такива ученици, избират родинознанието, за да могат децата да се запознаят с историята и географията на България. По време на тези часове се правят виртуални разходки из градовете, в които са родени родителите на децата.
Фолклорът също е интересен за учениците, които не са израсли с българската музика и танци. В началото обаче не за всички това е така. Когато преди две години учителите подготвят програмата за Трети март, започват да учат децата на ръченица. „По-големите категорично отказаха да се учат. Замислих се как да го направим. Питах ги каква музика обичат, за да я пускам, питах ги за ритъма. Пуснах ръченица и ги питах на колко се брои – започнахме да отброяваме с ръце, после с крака, за да ги изправя. Сега, като гледаме как тримата големи ученици играят добруджанска ръченица с носии, се връщаме към времето, когато не искаха дори да станат. Всички постижения много ни радват, защото знаем откъде тръгнахме“, разказва директорката.
Сега всички се включат и танцуват чудесно. През април 2022 г. се срещат с фолклорния ансамбъл „Филип Кутев“ и с Георги Андреев. Децата имат възможност да се запознаят с инструменти, които никога не са виждали. Това събужда интереса им и тази година педагогическият екип смята да закупи музикални инструменти.
Колективът на БУ „Патиланско царство“ не е голям, като не всички са с педагогическо образование. Липси освен училищен ръководител е и учител. С нея преподавателите са четирима. Едно от предизвикателствата е, че всеки има и друга работа.
„Изисква се много любов. За педагогическия колектив е най-важна любовта към децата и българското. Това ни кара всяка събота да оставим всичко и да тръгнем към училище. Това, което правим, е не само за сегашните деца. Полагаме основите и за техните деца“, заявява Липси. Тя споделя, че един най-вълнуващите моменти за нея като преподавател е през 2019-а, когато учи децата на азбуката. „Стана октомври, ноември и започнах да си мис-
ля, че никога няма да я научат. Изведнъж ноември-декември започнаха да сричат. Тогава спрях на средата на изречението и ако не бяха децата, сълзите ми щях да потекат“, припомня си тя.
БУ „Патиланско царство“ е член на Асоциацията на българските училища в Америка от тази учебна година. Екипът се надява това да им помогне да усъвършенстват учебния процес и да привлекат повече деца. Липси споделя, че имат идея да открият филиали и в други градове в щата.

Your Image Description

Свързани статии:

Фиеста, слънце и кръшни български хорà Празник с мисъл за ближния Изворче на знания за родината: В БНУ „Изворче“ в с. Кубей и Болград, Украйна, децата се чувстват като у дома „Храмът на Мелпомена“ вдъхновява децата в Кипър

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Фиеста, слънце и кръшни български хорà

Следваща статия

Празник с мисъл за ближния

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Празник с мисъл за ближния

Зоонозните заболявания  се увеличават

Зоонозните заболявания се увеличават

Човекът и микробите – пробиотици и пребиотици

Човекът и микробите – пробиотици и пребиотици

Последни публикации

  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"