Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 20, 2023

Разпалете любознанието

„Децата имат търсещи умове, важното е да умееш да провокираш творческия им потенциал и да ги насочиш“, казва учителката по физика Цеца Христова

Зина Соколова от Зина Соколова
17-05-2023
в Брой 20, 2023
A A

По време на официалното откриване на годишната 51-ва национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието и научните изследвания по физика – фактор за устойчиво развитие“ бяха връчени наградите по физика „Акад. Матей Матеев“ на международната фондация „Св. св. Кирил и Методий“ за учители с най-голям принос в образованието по физика. Наградата „За изключителни постижения при откриването и развитието на млади таланти в областта на физиката“ се присъжда на Цеца Христова, учителка по физика и астрономия в ППМГ „Акад. Асен Златаров“ и ОУ „Никола Йонков Вапцаров“ – Ботевград.

Цеца Христова

Тя е била повече от 35 години преподавател, а по-късно старши преподавател по физика и астрономия в Учебния квалификационен технологичен център по микропроцесорна техника и технологии към Техническия университет – София (Компютърния техникум в Правец), преименуван по-късно на Национална професионална гимназия по компютърни технологии и системи. След като се пенсионира, я канят на работа в Природо-математическата гимназия в Ботевград, където преподава и до днес, както и в ОУ „Н. Й. Вапцаров“.

„С първите випуски в Правец имахме много успехи – спомня си Цеца Христова. – В момента те са едни от най-добрите ИТ специалисти в България. Страшно съм им благодарна и затова, че те де факто ме научиха да работя с компютър.“

До 2000 г. в гимназията в Правец има самостоятелна програма и лекционна система на обучение с лектори от Техническия университет – София. Учебните програми се разминават с това, което се учи в останалите училища. Това възпрепятства участието на учениците в състезания и олимпиади. Но след 2000 г. учебната програма на училището в Правец се пренастройва и материалът се преподава както е в учебниците. Така пътят към състезанията се отваря.

„Почнахме активно да участваме в олимпиади, конференции – казва Христова. – Уеднаквиха програмите, макар да не знам дали е за добро. Това, което преподавахме, беше свързано с общ поглед не само върху физиката, а и върху микропроцесорната техника – учеха се контактни явления, за които не бяхме учили дори в университета. И сама трябваше да науча материала, за да мога да го преподавам на учениците и те да разберат какво става на микропроцесорно ниво, на квантово ниво. Учехме и въртеливи движения, което е много важно за всеки инженер.“

Но след 2000 г. материалът за въртеливите движения е премахнат от учебниците. Учителката е категорична, че това е голяма загуба за техническото образование на децата, защото в природата няма само праволинейни движения. Ученици са ѝ споделяли, че не знаят такива прости правила, че когато се завива с кола, трябва да се намали скоростта. Наскоро дете от V клас пада с тротинетка в канавката, защото се е засилило точно на завой. Но в училище не се учи кръгово движение.

„Не смятам, че трябва да правим толкова реформи в нашата образователна система, тя си е много добра – подчертава дългогодишният педагог. – Ако едно дете не види стъпка по стъпка как се извежда една формула, нищо няма да разбере. Говоря за деца, които ще се занимават с наука и техника.
И най-вече за тези, които ще следват в Техническия университет. Виждам колко неща не знаят и колко са притеснени в I курс, непрекъснато ми се обаждат да ме питат за едно или друго. Това ми е болката. Помагам им колкото мога, но това са пропуски в средното образование. Не може децата да отиват в университет и да не са учили този материал. Той се изучава единствено в профил физика, ако училището го предлага. Но у нас само няколко математически гимназии имат профил физика. Всички други се ориентират към химия, може би защото няма учители по физика.“

Цеца Христова смята, че могат да бъдат привлечени преподаватели от висшите училища и да се преодолее този пропуск. Дори и 15 деца от випуск да се съберат за половин паралелка в профил физика, това ще бъде от голяма полза за бъдещото развитие на обществото. Тези ученици ще бъдат по-грамотни и ще знаят за какво става въпрос, а не в университета тепърва да чуват за кръгови движения, например.

„Тези знания са им необходими и в спорта – казва учителката. – Имам деца в Ботевград, които се занимават с акробатика. Те използват точно физичните закони, за да могат да правят сложни фигури. Казах им, че им трябва много физика, и те бяха много впечатлени, че без да знаят, прилагат нейните закони.“

Учителката има дългогодишен опит и в разработването на проекти. Първият, в който се включва, е на тема „Европа без замърсяване – реалност или утопия“ и се реализира в партньорство с няколко държави. Цеца Христова е много благодарна, че нейни колеги от Дания я канят да участва в него, защото гимназията в Правец по това време е може би 15 години напред в сравнение с другите училища по познанията за ВЕИ.
Други проекти, по които работи, е за използване на ИКТ в образованието, за използването на „Мудъл“ в електронното обучение, за връзката между образование и индустрия.

„Тествахме софтуерни продукти на Nokia, учихме как се прави работна смяна на тежкотоварен камион, как във футбола има толкова много наука и статистика“, казва учителката.

Последният проект, който реализира със своите ученици, е за използване на динамичен софтуер – проект Compass. Той позволява децата да могат да решават задачи, без да знаятзакона за за пазване на енергията, тъй като софтуерът им показва как се променя енергията. С този софтуер те могат на момента да правят експерименти. По проекта повече от 50 учители от страната са обучени да работят с тези продукти. Три випуска от училището имат възможност да гледат тези уроци и да решават задачите, а това вдига нивото на обучение по физика.

„Децата са любознателни, стига да умееш да ги подхванеш и накараш да правят нещо интересно – подчертава опитният педагог. – Например в един от класовете ми в Ботевград виждах, че не мога да привлека вниманието им. Тогава им предложих за следващия час да направят проекти – бяхме на раздела за атомна физика. Дадох им няколко теми – едната беше за холограми. Казах им, че могат да намерят в интернет филмчета как се правят холограми. Много интересни неща направиха. Особено ми хареса филмчето на едно от момичетата, което показахме и на Националната конференция по физика. Тя успя да намери интересна информация за Пиер Кюри, която ме впечатли и която не знаех. Ученичката беше категорична, че в основата на успехите на Мария Кюри е нейният съпруг Пиер Кюри и неговият метод за измерване на радиацията. “

За успехите в своята работа Цеца Христова многократно е награждавана. Тя има награда от МОН, „Ротари клуб“ и фондация „Св. св. Кирил и Методий“ през 2006 г. за разработване с ученици на софтуерен продукт „Пътеводител на съзвездията“. От 2000 г. редовно има участници в националния кръг на олимпиадата по астрономия. От 2010 г. досега е посланик на проекта Scientix. Редовно изнася информация по време на конференции и семинари за използване на онлайн ресурсите на Проекта. В резултат на това повече от 50 учители пътуват до Брюксел за конференциите на Scientix. Разработени по проект са и 3 мудъл-курса в сайта на Scientix. Участва в разработване и на учебни програми по проекта „За качествено образование“ на МОН.

Национален победител е в състезанието по проекта You4Energy и Inspiring Science Education. Получава награда в категория Computer Science за разработени уроци във Vishub. Всяка година участва с ученици в състезанието „Хвани звезда“, като за 2016 и 2018 г. има и награди. От 2016-а редовно участва в инициативата на проекта Stem Alliance и проекта Scientix – STEM Discovery Campaign, като има няколко награди, съпроводени с обучение и пътуване до Брюксел.

Участието ѝ в проекта Compass за използване на динамичен софтуер в обучението по физика и математика става възможно вследствие на ремонтирания и изцяло оборудван с 16 компютри и проектор кабинет по физика, подарък от бившия ѝ ученик Иван Борисов. По Проекта са обучени учители от цялата страна, а ресурсите са тествани от повече от 300 ученици. Получава и златен медал за проекта Edu Teach Flag като национален победител в категорията за технологии.

Your Image Description

Свързани статии:

С усмивка на работа Интерес към яслите Информацията не прави знанието Духът на учителя никога не остарява

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Признание

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. д-р Светлина Николова пред вестник „Аз-буки“: За словото и музиката в живота

Следваща статия

Класната стая става лаборатория

Следваща статия
Класната стая става лаборатория

Класната стая става лаборатория

Мечта за триумф в Негован

Мечта за триумф в Негован

900 деца изписаха глаголицата на площада в Кюстендил

900 деца изписаха глаголицата на площада в Кюстендил

Последни публикации

  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"