Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 22, 2023

Горска детска градина

В Германия, Дания и Англия малчуганите опознават природата в директен контакт с нея, а не по картинки в книжките

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
31-05-2023
в Брой 22, 2023
A A

Как ще реагирате, ако детето ви се появи вкъщи след градина кално до ушите, мръсно и леко мокро? Родителите на децата в горската детска градина, разположена в красивия частен природен резерват Ланкашър, Англия, дори плащат, за да заварят малчуганите в този вид. Тя може да се опише като детска градина „без таван и стени“. Персоналът и децата прекарват времето на открито в гората, буквално.

 

Игра с пръчки, лагерен огън, катерене по дърветата – защо в Дания, Германия и Англия горските градини са хит?

Отличителна черта на горските детски градини е акцентът върху играта с предмети, които могат да се намерят в природата, а не с играчки. Най-често това са пръчки, камъни, листа. Въпреки тези различия горските детски градини са предназначени да изпълняват същата основна цел като другите, а именно – да се грижат, стимулират и образоват малките на възраст между 3 и 6 години. Локациите във всеки град са различни, най-често се използват природни паркове или началото на горски местности, за да е удобно родителите да оставят децата си с коли. По отношение на растителността природните зони с гъсти борови гори са идеални за горски училища, тъй като предлагат най-голяма дълбочина и разнообразие от усещания за децата. Реките и езерата пък могат да бъдат добри места за животинско разнообразие, което децата да изследват.

„По време на моята практика в Шварценбек, Херцогство Лауенбург, Германия, попаднах в горска детска градина и бях много изненадана от образователния подход на педагозите там. Децата в тази градина играеха на седем площадки в гората, оградени и обезопасени от дърветата. Сутрин в 8 часа родителите оставяха децата на паркинга, добре облечени, според сезона, с гумени ботуши и ранички с пособия, нужни за деня, и играта започваше с пълна сила. 15-те деца в групата се събират в кръг всяка сутрин и планират дейностите за деня. Какво ще изучават – дали ще търсят попови лъжички, или ще разпознават видовете дървета, или пък ще наблюдават птиците“, споделя за в. „Аз-буки“ Светлана Янкова – педагог с шестмесечен опит в горска детска градина в Шварценбек, Херцогство Лауен-
бург, Германия.

В зависимост от времето, околната среда и децата учебните дейности в гората включват катерене по дърветата, скачане в кални локви, сензорни разходки, търсене на храна, изграждане на заслон, палене на огън и готвене на него, дървообработка и използване на ръчни инструменти, природно изкуство, игри в природата, като криеница, медитация и йога, лов на буболечки.
„Няма лошо време, има само лошо облекло“ – това е мантрата на всяка горска детска градина. А екипировката там е от голямо значение – обувките са задължително планински или ботуши, а вместо дънки и яке децата се обличат или в цели „космонавтчета“ през зимата, или в непромокаеми панталони и суитшърти. Ако прогнозата за времето не пощади горската градина, децата и учителите могат да се скрият в така наречените временни постройки или контейнери. Най-често обаче те са с размери 10 или 20 квадратни метра и са оборудвани само с тоалетни и нищо друго.

Всяка горска детска градина е различна, отчасти защото всеки град или държава има своя образователна концепция. Но типичните дейности и цели могат да включват палене на лагерен огън с креда, събиране на дърва за огъня, наблюдение на природните ресурси и животните в естествената им среда, „строителство“ в гората – на къщички за птици и дори палатки. Звучи ви като лудост? Зад тази образователна ниша, която е естествено продължение на възпитанието в предучилищна възраст на Запад, стои богат опит, особено в Дания и Германия.

Историята започва в Дания още през 50-те години на XX в. Първата горска детска градина е създадена от Ела Флаутау в Дания. Идеята идва постепенно в резултат на честото ѝ посещение на близката гора с децата, които отглежда почасово вкъщи, а това предизвиква голям интерес сред родителите от квартала. В Германия още през 1993 г. родителите получават държавни субсидии, ако децата им посещават горска детска градина. Оттогава те стават все по-популярни в Дания, Англия, Норвегия, Германия и по данни до 2017 г. броят на нетрадиционните градини в Германия надхвърля 1500.

Програмите в горските детски градини са изградени на база четири процеса на учене: „да можеш“, „да преживееш“, „да се насладиш“ и „да разбереш“. Педагозите вярват, че те са от решаващо значение, ако децата искат да развият уменията и компетенциите да бъдат завършена личност.

Горската детска градина и достъпът на децата до естествената природна среда позволяват и четирите процеса да се случват ежедневно. 70-годишната история на този тип градини е доказала, че увереността на децата се развива. Малчуганите имат свободата, времето и пространството да учат и да демонстрират независимост. Социалните и емоционалните умения се подобряват. Осъзнават последствията от действията си върху връстниците си чрез екипни и дейности по двойки, които включват споделяне и редуване. А комуникацията и езиковото им развитие се подобряват чрез сетивни преживявания и използване на естествени материали. Освен това мотивацията и концентрацията се развиват чрез очарованието на децата от природата – те са по-внимателни, имат по-добра памет и по-малко се разсейват. Физическите умения се подобряват, когато са на открито, което се илюстрира с доказателства за по-добър баланс, ловкост и сила.

И не на последно място – укрепват се здравето и имунитетът на децата.
Външната среда е естествената арена, където децата могат да научат за някои от „мистериите“ на процесите в жизнения цикъл. А етиката и моралът могат да бъдат обсъждани от педагозите и децата в техния естествен контекст. Наред с това горската детска градина осигурява среда, която подкрепя децата да поемат здравословни рискове по време на игра. Като предизвикват себе си, те изграждат устойчивост, преодоляват страхове, повишават самочувствието, изграждат физическа и емоционална компетентност, решават проблеми и се научават да се пазят. Устойчивостта е способността да се справят и адаптират
към стресови ситуации.

Поява на буря или животно или насекомо например им дават възможност да вземат бързи решения и да се уповават на логиката си.

Детската градина в природен резерват Ланкашър, Англия, има целогодишно два лагера в резервата. За 16 деца се грижат 8 квалифицирани педагози. Денят им минава между двата лагера, където може да се скрият на сухо. Но вместо това децата предпочитат да се катерят по балансиращите греди, по стълбите, както и да играят на изследователи, дори в дъжда. В лагера има зона за огън, където всички се събират за обяд и си готвят. Според учителите децата развиват уважение към огъня и се научават как да бъдат в безопасност около него.

Всяко хлапе има раничка със закуска, плод, гумена постелка за земята и мокра кърпа – хавлиена, напоена с вода, за да може детето преди хранене да се забърше. След 13 часа се прибират доволни и изморени вкъщи.

В лагерите се предоставят малко средства за игра, защото децата много бързо се научават как да използват ресурсите, които околната среда предлага. Те стават по-креативни, а любимата им „играчка“ е пръчката.

„След като преподавахме в обикновени детски градини, бяхме разочаровани от системата, която все повече се ръководи от резултати и цели и по-малко се набляга на детето като личност и връзката му със света наоколо. Поради това решихме да създадем горската школа на открито, където да се наслаждаваме на природата, да се учим чрез игра и да можем да отговорим на нуждите на децата да бъдат деца“, споделят Джейми и Ейми – създатели на градината, която функционира от 2014 г. Те започват с 4 деца в гората за 1 ден в седмицата и стигат до 16 деца всеки ден.

Малчуганите наистина имат време да се насладят на горското приключение. Изследват всяко нещо, което намерят за интересно – било то гората, реката или растенията. Всеки ден е огромно приключение за тях. Катерят се по дървета, правят вълшебни отвари, пътуват до въображаеми светове, усвояват нови умения. С всеки ден, в който посещават горската детска градина, физическата и емоционалната им увереност и устойчивост нарастват, категорични са педагозите.

Your Image Description

Свързани статии:

Даваме им криле, за да летят, и корени, за да се завръщат Да прекрачиш границите на възможното Културните растения и климатичните промени Кошер за трудолюбиви ученици и добри идеи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Празник на танца

Следваща статия

Подземните лаборатории

Следваща статия
Подземните лаборатории

Подземните лаборатории

Културните растения и климатичните промени

Културните растения и климатичните промени

Европроект обединява „разказвачи на истории“

Европроект обединява „разказвачи на истории“

Последни публикации

  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"