Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 23, 2023

Да възхитиш фирмите с професионална подготовка

Ветеринарната гимназия „Иван Павлов“ – Стара Загора, подобрява мотивацията за учене със занимания по интереси

Стела Маринова от Стела Маринова
07-06-2023
в Брой 23, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Националната професионална гимназия по ветеринарна медицина „Иван Павлов” в Стара Загора.

 

Гимназията по ветеринарна медицина в Стара Загора предлага обучение в две направления – „Ветеринарна медицина“ и „Хранителни технологии“.
В първото се изучават две професии – „Ветеринарен техник“ и „Ветеринарен лаборант“, а във второто – „Техник-технолог по качеството на храни и напитки“ със специалност „Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки“.

„Центърът, който ще изградим, подобрението на материалната среда в него и високотехнологичното оборудване, което ще закупим, ще бъдат насочени към тези три специалности. Смятаме да подобрим изцяло средата, в която се обучават и обитават нашите ученици“, казва пред „Аз-буки“ директорът д-р Камен Ябълкаров.

Преди дни с оглед изпълнение на изискванията за участие в процедурата за изграждане на центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение Министерският съвет прехвърля правото на управление на площта, на която е разположена гимназията, и построените в нея 29 сгради от Община Стара Загора към училището. В една от тях ще бъде изграден и Центърът.
Сградата е на 4-етажa и от години не се използва поради лошото състояние, в което се намира. Затова сега, по думите на д-р Ябълкаров, е идеалният момент да бъде ремонтирана и пригодена към съвременното професионално обучение.

Ще бъдат изградени 4 блока. На първия етаж ще бъде разположен клиничен блок, на втория – лабораторен, на третия – технико-технологичен, а на четвъртия – три конферентни зали. Те ще бъдат оборудвани и обзаведени с необходимата апаратура, за да могат учениците да участват активно не само в теоретичното, но и в практическото обучение.

„Смятаме, че по този начин ще бъде създадена възможност за съвременно обучение в двете професионални направления. По учебна и по производствена практика учениците посещават фирми и са запознати със съвременните тенденции по професиите, по които се обучават. Сега ще имат възможност и в училище да се обучават по-целенасочено. Това ще допринесе и за мотивацията им за обучение по професиите, които са избрали“, казва д-р Ябълкаров.

Директорът посочва, че гимназията и сега разполага с ветеринарна амбулатория със съвременна техника, но по процедура предвиждат новото оборудване да бъде по-висок клас. Ще бъде обособен сектор за образна диагностика чрез закупуване на рентген.
„По-високият статут, който получихме, ще има реални измерения. Те ще бъдат материални – по-добра материална база, сгради и оборудване, което учениците могат да видят само в най-добрите ветеринарномедицински практики в страната. Ще се постараем да се оборудваме с техники и технологии, които не всички клиники и лаборатории в страната имат“, допълва той.
Оборудването, което планират да бъде закупено, е по заявка на учителите.
Те вече се запознават с това, което се предлага на пазара, и имат идея как се работи с него. Ако се налага, фирмата, от която е закупен даден апарат, ще проведе обучение на специалистите, които ще работят с него.

Екипът на училището все още уточнява каква техника да бъде закупена, за да могат да се вмес-
тят в бюджета на процедурата. За целта проучват пазарните цени на апаратурата, която са харесали, пресмятат и какви средства от предвидения бюджет ще бъдат необходими за строително-ремонтните дейности.

„Предвижда се гимназията да се превърне в ядро на регионални екосистеми, да работи въз основа на партньорства между професионални гимназии, висши училища, компании, местни власти и други образователни институции. Наша обща цел е да бъдат придобити висококачествени умения и компетентности, водещи до трудова заетост и възможности в продължение на цялата кариера, отговарящи на нуждите на иновативна, приобщаваща и устойчива икономика“, казва д-р Ябълкаров.
Паралелно работят и по проекта за изграждане на STEM среда. „Стараем се да разпределим оборудването, което планираме да закупим, в едната или другата процедура“, обяснява директорът. По процедурата за изграждане на училищна STEM среда планират създаването на два нови STEM кабинета – в направление „Природни науки“ и в направление „Информационни и комуникационни технологии“. Ще бъдат изградени и 6 високотехнологични кабинета, оборудвани с интерактивни дисплеи и конферентни камери.
През 2020 г. е направен ремонт на общежитието на стойност 900 000 лв., отпуснати от МОН.
С тях са подменени отоплителната и водопроводната инсталация на 50-годишната сграда. Тя е санирана отвън, а отвътре – пребоядисана, сменена е дограмата, където е необходимо. В гимназията се обучават ученици от 22 области в страната. Всеки, който желае, може да бъде настанен в общежитието, което е с капацитет от 250 места.

„През последните години се наблюдава тенденция някои от учениците от други населени места, когато се запишат при нас, да живеят на квартира, като се мести цялото семейство или идва само единият родител. Всичко зависи от интереса и мотивацията на учениците и техните родители за получаване на по-добро образование и професия“, споделя д-р Ябълкаров.

През учебната 2022/2023 г. в Националната професионална гимназия по ветеринарна медицина в Стара Загора се обучават 500 ученици. По-голяма част от завършилите училището предпочитат да продължат обучението си по професията, по която са се обучавали.

„Завършвайки специалността при нас, учениците вече са се ориентирали да продължат в тази или близка сфера във висшето образование. Не всички отиват веднага да следват. Някои предпочитат да започнат работа, и чак след една-две години се решават да кандидатстват. Всяка година имаме и ученици, които кандидатстват в чужбина по професията, която са завършили“, посочва директорът.
Влияние за добрата професионална подготовка на завършилите оказва и участието
в проекти.

Всяка година се включват в проект „Ученически практики“. Тази година по него 70 ученици са одобрени да работят по професията си. „Намираме им фирми в Стара Загора, където да практикуват. От работодателите получаваме изключително добри отзиви за интереса , с който учениците карат стажовете си, и за отношението им към тяхната дейност. За тази година вече приключиха и ще отчетем отлично изпълнение по дейностите по проекта“, споделя д-р Ябълкаров.

Гимназията работи активно по „Еразъм+“, като всяка година изпълняват поне един проект. Тази година приключват обмен, по който възпитаници на гимназията работят в Австрия в рамките на 30 дни, а учители се запознават с дуалното обучение в страната и подготовката на специалисти по професионална подготовка. „Учениците винаги са били доволни от европейските проекти, в които участват. Хората от приемащите фирми са възхитени от желанието, с което работят, и професионалната подготовка, която имат“, допълва директорът.

21 групи за занимания по интереси се сформират всяка година. В тях учениците се включват с интерес. „Те не повтарят учебната програма по съответните предмети. Смисълът на заниманията по интереси е да събудят любопитството на учениците към това, което им е било като хоби, или са проявявали интерес. Но сега организирано и под наблюдението на учителя да се занимават с него. Това трябва да подобри и мотивацията им за учене по предметите от учебния план“, смята д-р Ябълкаров.
От години гимназията провежда националния конкурс „Ветеринарният лекар – лечител на човечеството“. „Част от мотивацията ни за осъществяването на Конкурса е да дадем възможност на децата и учениците за самостоятелна изява на творческите им възможности, да развиват и поддържат интересите си, да имат потребност и нагласа за самостоятелно учене, интерес към медицината и ветеринарната медицина“, казва директорът.

Конкурсът стартира по идея на един от учителите и първите 2 – 3 години се провежда на местно ниво. От 2018 г. е част от Националния календар за изяви на децата и учениците. Всяка година интересът нараства. Според статистиката през 2018 г. в Конкурса участват 124 ученици от 18 административни области, а през 2022 г.
– 554 ученици от всички области.
„Интересът към Конкурса прогресивно нараства. Учениците участват с есета, рисунка, презентации, фотографии, репортажни статии в ученически вестник, сайт или блог, късометражни филми. Обхващат се три възрастови групи – от I до IV, от V до VII и от VIII до XI клас. През тази година за моя изненада получих обаждания и от детски градини. Децата в групите имали интерес към Конкурса, така че ще се включат и детски градини“, споделя д-р Ябълкаров.
Резултатите от тазгодишното издание на „Ветеринарният лекар – лечител на човечеството“ предстои да бъдат обявени през юни.

Your Image Description

Свързани статии:

Професията отваря врати за успешна реализация Отчаянието не е решение Бургаското Механо с чисто ново BMW Високите критерии водят до високо качество

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как се грижа за своето здраве

Следваща статия

Професията отваря врати за успешна реализация

Следваща статия
Професията отваря врати  за успешна реализация

Професията отваря врати за успешна реализация

В храма на просветата

В храма на просветата

Силата на ученическите съвети

Силата на ученическите съвети

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"