Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 23, 2023

Как се грижа за своето здраве

В СУ „Владимир Комаров“ – Велико Търново, се предлага целодневна организация до VII клас

Стела Маринова от Стела Маринова
07-06-2023
в Брой 23, 2023
A A
В рамките на иновативния STEM урок на тема „Как се грижа за своето здраве“ второкласниците решават кръстословици
и правят плодови шишчета

Второкласниците в СУ „Владимир Комаров“ участват в иновативен STEM урок на тема „Как се грижа за своето здраве“. Той е подготвен от Марияна Стоянова – старши учител в начален етап.
В рамките на два учебни часа, използвайки интерактивни методи и инструменти, малчуганите изпълняват различни задачи. Преди това са разпределени в пет екипа: кожа, очи, език, уши и нос. Първата задача на второкласниците е решаването на кръстословица. Преподавателката им задава различни въпроси, свързани с темата на урока („Очите са органи на нашето…“ или да посочат храни, които са източник на витамини). Децата трябва да дадат верен отговор, внимавайки предложението им да съвпада с броя на дадените кръгчета в кръстословицата.

„Да се грижим за нашето здраве“, „да пазим сетивните органи“, „да се храним здравословно“, „да спортуваме“, „да пазим хигиена“, „да се разхождаме“ са само част от отговорите на учениците на въпроса „Какво означава да живеем здравословно“. За втората задача от урока всяка група трябва да направи предложение и в края на часа да провери дали първоначалната ѝ хипотеза е била правилна.
Съвети към децата за спазване на лична хигиена, за да бъдат здрави, отправя с видео д-р Стоянова от Втора клиника по инфекциозни болести във Варна. Сред тях са: да си мият ръцете често, да си мият зъбите редовно, да се къпят редовно, да ходят с чисти дрехи, да се спазва хигиена на съня и да не се облъчват постоянно от електронни устройства. Експерт от Регионалната здравна инспекция – Велико Търново, пък запознава учениците с препоръките за здравословен избор на храни и пирамидата за здравословно хранене. Тя раздава на участниците в открития урок и издадената от РЗИ – Велико Търново, образователна книжка „Здравословното хранене – ключ към добро здраве и успех в училище“. Пособието включва основните 12 препоръки за здравословно хранене и тест за оценка.

В рамките на урока второкласниците гледат клипчета от състезание на своите съученици Сашко и Гошко, които тренират борба и печелят медали. Всички деца разказват какви спортове тренират, а след това посочват какви други дейности осигуряват физическа активност.
Изкуството също е част от иновативния урок. Едно от упражненията е свързано със слушане на песен за спорта, а друго – с прочит на стихотворение и поставяне на подходящо заглавие.
Марияна Стоянова подготвя и табла с храни, на която слага ябълка, чипс, шоколад, вафла, а учениците трябва да кажат коя от тях е най-подходяща за междинна закуска в 10 часа. Децата бързо избират ябълката заради витамините, на които е богата. След това старши учителят раздава пакетирани храни, за да могат ученици да открият къде на тях има информация за срока на годност, за който трябва да внимават, когато пазаруват.

Малчуганите си правят и плодово шишче с ябълка, банан, портокал и киви, без да забравят да си сложат ръкавици, за да спазват хигиенните норми. Преди това обаче всяка група, използвайки знанията си за таблицата за умножение, изчислява колко ще им струва.
В края на урока класът прави табло за здравословния живот, залепяйки изрезки с различни дейности, свързани с храненето, хигиената, дневния режим, спорта и закаляването. С тях учениците проверяват дали хипотезите им са правилни. Преподавателката Стоянова представя и интерактивна книга, изработена с помощта на родителите им, която второкласниците трябва да озаглавят.

Урокът се провежда в изградения по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ STEM център „Автоматика“. Той подпомага изпълнението на иновативния проект „Креативна интерактивност в технологичната образователна среда“, който е с четиригодишен период на реализация (2021 – 2025). „Иновацията е насочена към учениците от I до VII клас. Ориентирана е към практическото приложение на знанията, формирането на меки умения на XXI век у тях, да се научат да комуникират и творят в неформална среда“, обяснява пред „Аз-буки“ директорът Янаки Лазаров. Като част от иновацията учителите внедряват методи като проектно базирано и проблемно базирано обучение, „обърната класна стая“, игровизация, учене чрез правене и преживяване, усвояване на умения за презентиране.

Дейностите по проекта се провеждат и в рамките на разнообразни извънкласни и проектни дейности, които допринасят за привличането и задържането на децата в училище. Сред клубовете по интереси са тези по роботика и народни танци. „Децата са доволни. Ангажирани са през целия ден. Това е много важно и за самите родители. Ние сме от малкото училища във Велико Търново, ако не и единственото, което предлага целодневна организация до VII клас. Това означава, че родителят може да бъде напълно спокоен, че детето му си е написало домашните и е включено в извънкласни дейности“, заявява директорът.

Ръководството на СУ „Владимир Комаров“ планира STEM център „Автоматика“ да бъде надграден със средствата по Националния план за възстановяване и устойчивост и да прерасне в STEАM среда, включвайки и изобразителното изкуство. Ще бъдат изградени и технологични стаи по природните науки.
През настоящата учебна година в СУ „Владимир Комаров“ се обучават около 200 деца от I до XII клас. „Започнахме учебната 2022/2023 г. с 43 нови деца. Това е много добра тенденция, защото е повече от 20% увеличение на нашите ученици – казва Янаки Лазаров. – Училището е в краен квартал на Велико Търново и приемът се реализира по-трудно. Когато започнахме да записваме в защитената специалност „Автоматизация на непрекъснати производства“ през 2018/2019 г. и две години по-късно – в „Автоматизирани системи“, учениците бяха около минималния брой, а сега VIII и IX клас са малко над минимума.“ Директорът е оптимист, че броят на учениците ще нараства. Той споделя, че след великденските празници татко на бъдещ първокласник идва в училището с желание да запише детето си.

Кандидат-гимназистите ще могат да се насочат и към нова специалност. Великотърновското училище
ще бъде първото в страната, което предлага обучение в специалност „Сътрудник социални дейности – социална работа с деца и семейства в риск“ от професионално направление „Социална работа и консултиране“. Паралелката ще бъде за 26 ученици, които ще изучават специализирани предмети, като професионална етика, детска психология, семейна педагогика, социално законодателство.

„Имаме уговорката със Стопанския факултет на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ за осигуряване на преподаватели по специализираните предмети. Те ще бъдат външни лектори – обяснява директорът. – Като заявихме желанието си за специалността, родители приеха присърце новината, че ще има и преподаватели от Университета. Това е много добре за имиджа на училището.“ Лазаров допълва, че на четвъртия етаж вече е обособен кабинет с интерактивна дъска за новата паралелка. Допълнителен стимул за кандидат-гимназистите са стипендиите от 100 лв., които се отпускат на всеки с успех над 5,50.
В СУ „Владимир Комаров“ има 22 учители, които работят по много проекти. Инженерите тази година печелят два проекта на стойност 10 000 евро. Единият е за изграждане на хибридна система за производство на електроенергия. „Трудно беше за тях, защото за първи участват в такъв конкурс. Разписаха предложението си, защитиха идеята си. Не е лесно, но съм им много благодарен, защото не се отказват. В момента чакаме становище от Община Търново, защото сме общинско училище, а проектът е свързан с изграждането на система в двора ни и поставяне на слънчеви панели“, казва Лазаров. Системата ще бъде за демонстрация как се преобразува енергията. Ученици, учители и родители имат възможност да се информират за случващото се в школото благодарение на социалните мрежи. „Учителите публикуват всичко в тях, за да не остава неща скрито зад стените на училището. Хубаво е родителите да видят, че техните деца са оценени и забелязани, дори да не става дума за олимпиади и състезания“, смята директорът.

За първа година се издава и училищен вестник. Той се прави от ученик в XI клас, който ще обучи и по-малките, за да не спира инициатива, след като той завърши. Засега изданието е само на хартия, но вече се обмисля и публикуването му онлайн.

Your Image Description

Свързани статии:

Генерална репетиция Шампиони в спорта и в учението Мария Ризова, директор на Неделно училище „Българче“ в Дубай: Школото ни е духовно средище за цялата българска общност в ОАЕ Кой чете най-добре

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Мария Ризова, директор на Неделно училище „Българче“ в Дубай: Школото ни е духовно средище за цялата българска общност в ОАЕ

Следваща статия

Да възхитиш фирмите с професионална подготовка

Следваща статия
Да възхитиш фирмите с  професионална подготовка

Да възхитиш фирмите с професионална подготовка

Професията отваря врати  за успешна реализация

Професията отваря врати за успешна реализация

В храма на просветата

В храма на просветата

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"