Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 23, 2023

Мария Ризова, директор на Неделно училище „Българче“ в Дубай: Школото ни е духовно средище за цялата българска общност в ОАЕ

Като преподавателски екип и хора, посветили се на тази кауза, се стремим да дадем на децата си корени

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-06-2023
в Брой 23, 2023
A A

Неделно училище „Българче“ в Дубай започва да пише своята история през март 2007 г. по инициатива на българската общност в Обединените арабски емирства и със съдействието на Генералното Консулство на Република България в Дубай. Вече 16 години усилията му са посветени на една кауза – да запази връзката на децата с България.
Настоящ директор на училището е Мария Ризова. Магистър по „Славянска филология“ с професионални квалификации филолог и учител по български език и литература от СУ „ Св. Климент Охридски“. През последната година от следването си печели стипендия за Университета в Ерлaнген-Нюрнберг, Германия, а образованието си надгражда с диплома в областта на човешките ресурси в Лестър, Великобритания. Живее и работи в Дубай от 2007 г., а в неделното училище е преподавала български език и литература, история и география в частта за България.
За благородната мисия на родители и учители в името на децата, която превръща училище „Българче“ в духовно средище за цялата българска общност в ОАЕ, директорът Мария Ризова разказва в специално интервю за в. „Аз-буки“.

 

Разговора води
Мария ГЕОРГИЕВА

Г-жо Ризова, от една година ръководите Неделно училище „Българче“ в ОАЕ. Трудно ли се пази българският дух в среда, така разнолика и отдалечена от родната? Кои са най-големите предизвикателства за вас като директор?
– От една страна, е по-трудно, тъй като в чужбина по време на големи български празници няма как да усетим празничния дух, който цари във всяко село и във всеки град в България. Но от друга страна, имено тази липса, както и любовта към Родината зараждат неповторимо единство между нас, българите, в Дубай. При отбелязване на национални празници ще видите хора, които не се познават, но с общи усилия допринасят за това да имаме сплотена и горда с корените си българска общност.

– Кой е двигателят на цялото това благородно начинание, което наскоро отбеляза своята 16-а годишнина?
– Бих казала, че това са децата – нашите деца, които са и деца на България. Без тях училището не би могло да съществува, а то е духовно средище за цялата българска общност в ОАЕ. Всичко, което правим, е продиктувано от любовта към България и е в името на децата. Разбира се, то не би било възможно без тези, които са го създали. Без ежедневната помощ и подкрепа от страна на родителите. Без прекрасния ни учителски колектив, без доверието и безрезервното съдействие от страна на Генералното консулство на България в Дубай, ръководено от Кирил Апостолов. Без вярата и подкрепата, която получаваме от МОН в лицето на Албена Михайлова, Наталия Михалевска и Ваня Балчева. Изключително съм благодарна на всеки, дарил време, идеи, вяра и енергия за нашата кауза.

– Колко българчета се обучават при вас в момента и на каква възраст са те? Какви са основните предмети, заложени в учебната програма?
– Започнахме 2022/2023 г. с рекордни цифри – 144 записани деца. Тази година имаме деца на възраст от 5 до 16 г. Те учат български език и литература. Малките ученици имат и часове по родинознание, а големите – по история и география в частта за България. Часовете се провеждат в събота и неделя в сградата на местно училище, където наемаме класни стаи. През седмицата учениците ни посещават редовно училище, а в почивния си ден са при нас. Може да си представите колко силни са любовта им към България и желанието им да учат български.

– Като преподавател и директор, с какви думи посрещате новите ученици? Мотивирани ли са те да изучават българския език, и кое ги затруднява най-много?
– Винаги се стремя да създам у тях усещането, че това е техният втори дом, където не само ще открият или ще поддържат жива връзката с България, но и ще изградят приятелства за цял живот. Нивото на мотивация е различно, съответно подходът към всяко дете е индивидуален и е продиктуван от интересите му. Пълноценният разговор с баба и дядо мотивира децата. Някои ученици искат да научат повече за родината на мама или на татко, на други им предстои прибиране в България, а трети се подготвят за следващата стъпка в образованието си. Децата са изключително будни и умни. Мислят критично, имат завидни творчески идеи и амбициозни планове за бъдещето. Но разказвайки за тях, липсата на лексика, с която да се изразяват, ги затруднява. Децата ни растат в мултилингвална среда. В редовното училище изучават минимум два-три езика, а много от тях са и в двуезична домашна среда. При тези обстоятелства е много трудно да се съхрани българският език. Но децата се справят блестящо и съм изключително горда с тях и с постиженията им.
Също така вярвам, че използвайки възможността да участват в повече ситуации, в които да чуват българска реч и да общуват на български, те стават все по-уверени в знанията и уменията си. Съответно и мотивацията им се повишава. Именно затова наред с работилничките и празненствата организираме допълнителни дейности, които са извън училище – например среща в парка, посещение на библиотека, на ферма, на класически концерт с българи музиканти, изпълняващи произведения на български композитори. Така, в непосредствена среда и чрез игри учениците имат възможност да общуват на български с по-голям кръг от хора и да чуват българска реч извън пределите на дома и училището.

– С какви учители работите, как организирате и синхронизирате учебната програма?
– Работим по програмите за неделните български училища, разработени от МОН. Не е лесно да се намерят учители по български език в чужбина. Учителите ни са изключителни професионалисти, които са се посветили на децата и работата с тях им доставя удоволствие.

– Кои са вашите приоритети – като преподавателски екип и хора, посветили се на достойна кауза?
– Да дадем на децата си корени. Да им помогнем да открият у себе си частица от историята ни. Да се насладят на българската литературата в оригинал, да се потопят в магията на българския фолклор. Да ги насочим към безбройните природни богатства, които чакат да бъдат видени през техните очи… Накратко, да бъдат горди българи, истински международни посланици на нашата богата култура. Празничните инициативи на неделното училище включват ежегодно организиране на различни работилници – например за изработка на коледни картички и мартеници; посветени на Деня на будителите; за Левски. Не пропускаме подготовката и провеждането на празничния Коледен концерт, както и тържеството по случай 24 май.

– Как родителите участват в живота и дейността на „Българче?“
– Българската общност в Дубай е много сплотена и активна. Родителите на нашите деца не правят изключение. Училището е създадено от родители и не би могло да просъществува без тях. Тъй като не разполагаме с административен персонал, разчитаме изцяло на съдействие от тяхна страна. Родителският съвет към училището, в лицето на Лида Робертс, Диди Стефанова, Боряна Индже, Валентин Спасов, Борис Грозев и Диана Нажи, е изключително деен и има ключова роля във всички организационни въпроси – с работилничките, с подготовката и самото осъществяване на тържествата, от изработката на сурвачки и украсата на залата, изготвянето на поканите, изпращането на имейли до озвучаването на събитието и осигуряването на почерпка за децата. Благодарение на усилията и безвъзмездния труд на Елена Владова – Нора, и Жоржета Дюлгерова тази година училището може да се похвали с фолклорен ансамбъл. Облечени в истински български носии, дарени ни от МОН, децата гордо пеят български народни песни. Налян Конакчиева и д-р Арафат Ал-Наим организираха изложба с рисунки на децата на тема „Моята България“. Други родители, като Ани Атанасова, на доброволни начала поддържат платформата ни за онлайн обучение, електронния портал за родителите, както и страницата на училището. Не бих могла да изброя всичките им заслуги. Ако мога да перифразирам известна поговорка – сговорна дружина, училище управлява.

– Имате ли български ученици и от другите емирства, които участват в учебния процес онлайн? Разкажете ни повече за тази възможност?
– Имаме ученици от няколко държави. При нас се обучават деца от Бахрейн, Катар, Саудитска Арабия, Оман и др. За следващата година вече имаме записани деца и от Египет. Любовта и желанието, с които тези деца учат, са истинско вдъхновение за всички нас. А Силвана Укалска, Ирина Беломачева-Георгиева и Галина Бориславова, които са част от родителския ни съвет, са не само представители, но и душата на училището ни в тези държави.

Your Image Description

Свързани статии:

Празник на първолаците в училище „Гергана“ – Ню Йорк Физиката не спира да ни учудва* НАТФИЗ с творчески семинар за околна среда, природа и изкуство Силата на ученическите съвети

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Най-добрите в ориентирането

Следваща статия

Как се грижа за своето здраве

Следваща статия
Мария Ризова, директор на Неделно училище „Българче“ в Дубай: Школото ни е духовно средище за цялата българска общност в ОАЕ

Как се грижа за своето здраве

Да възхитиш фирмите с  професионална подготовка

Да възхитиш фирмите с професионална подготовка

Професията отваря врати  за успешна реализация

Професията отваря врати за успешна реализация

Последни публикации

  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"