Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 23, 2023

Вкусна чиния с кауза

Единствено в община Варна в детските кухни, яслите и градините е осигурено хранене на малчугани със специфични хранителни нужди

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
07-06-2023
в Брой 23, 2023
A A
В трета група на 65. ДГ „Слънчево детство“ Петя Фачикова, която освен майка е и нутриционист, организира кулинарна работилница за здравословното хранене на деца с хранителни алергии и непоносимости

Над 6000 деца с подкрепата на над 1000 доброволци – родители и учители в цялата страна се забавляват, докато научават факти за здравословното хранене. Доброволците, които са родители, специалисти или директори и учители, разказват колко е важно чинията да е цветна, децата да се хранят разнообразно. Колко е важно всеки ден да хапват свежи плодове и зеленчуци. В трета група на 65. ДГ „Слънчево детство“ – София, Петя Фачикова, която освен майка, е и нутриционист, успя да направи и кулинарна работилница в рамките на кампанията на „Фондация за храната“ – „Революция в храненето“. Тя се организира за шеста поредна година. Тази година фокусът е здравословното хранене на деца с хранителни алергии и непоносимости. Кампанията се състоя в средата на май и се провежда и с подкрепата на омбудсмана на България.

„С децата обсъждаме главната тема на тазгодишното издание на „Революция в храненето“ – хранителните алергии и непоносимости при децата. Защо е важно да избягват конкретни храни, как да бъдат толерантни към такива дечица и как да разбират различията между алергиите и непоносимостите“, споделя Петя Фачикова за в. „Аз-буки“.

Децата хапват с наслада и всички останали зеленчуци, които им е подготвила Петя. „Накрая получиха сертификати за участие в работилничката, а също и семена от грах и зелен фасул, за да засядат със семействата си. А на работилничката ни присъства също директорката на градината. Тя много се впечатли от инициативата и каза, че догодина ще организира провеждането ѝ с учителките във всички групи. За моя голяма изненада, дойдоха около 20 студенти по детска педагогика, които често присъствали в заниманията на децата. Радвам се, че посланието ни достигна и до тях. Малко по малко, вярвам, че „Революция в храненето“ може да достигне до всяка група в градина и клас в училище, за да може нашите деца да избират осъзнато храната си и да се грижат за себе си от малки“, категорична е нутриционистът.
Позицията на „За храната“ по темата е, че в България липсва визия за наличието и решаването на проблемите на децата с хранителни алергии и непоносимости. „Не е провеждано национално проучване колко са децата с подобен проблем, и на практика липсва информация за броя на засегнатите. Липсва специализиран рецептурник за приготвяне на храни в детските градини и училища за деца със специфични хранителни потребности. Освен това няма и указания към директори и учители, както и обществено разбиране и подкрепа към родителите, които отглеждат деца с хранителни алергии и непоносимости“, допълват за проблема от Асоциацията.

10% от общия брой жалби и сигнали, които постъпват в кабинета на националния омбудсман и които засягат правата на детето, са свързани със здравословното хранене на децата. Омбудсманът намира, че спешно трябва да се постави този въпрос във фокуса на общественото и институционалното внимание. И препоръчва: да се изготви специална наредба за храненето на децата със специални хранителни потребности. Да се възложи на Националния център по обществено здраве изработването на специален рецептурник, включващ подходящи рецепти за хранене на децата, който да се използва от всички детски заведения, училища и резидентни услуги за деца. Както и да се извърши национално изследване за децата с хранителни алергии, като започне системно събиране на статистически данни.

Варна е единствената община в България, където на институционално ниво, чрез процедура и стандарти, е осигурено хранене на деца със специфични хранителни нужди в детските кухни, яслите и градините, споделят от „За храната“. Чрез усилия на екип от педиатри, специалисти по хранене и диететика, технолози в общинските фирми, осигуряващи храненето и представители на РЗИ и Българската агенция по храните, от осем години общинските детски ясли и градини са вече достъпни за деца със специфични хранителни нужди.

За периода от осем години са обхванати около 14 ясли и 47 градини на територията на община Варна, които се посещават от деца с установени хранителни алергии или непоносимости. Въведени са 4 основни диетични режима – безглутенов, безмлечен – изключени са краве мляко, сирене, извара, кашкавал, краве масло и телешко месо, безглутенов и безмлечен режим, както и с изключване на други алергени, като яйца, риба и цитрусови плодове
Преди да бъде осигурено такова хранене, децата със специфични хранителни нужди на територията на община Варна, които посещават детски ясли и градини, са по-малко от 20.
Диетично хранене се осигурявало само в някои детски ясли. В момента такова хранене се осигурява за 180 деца. От тях 150 посещават детските градини и 30 посещават детски ясли на територията на община Варна, допълват от Асоциацията.

„До момента под натиска на родители такова хранене се организира в градини в София, Бургас, Ямбол и други. Притеснителен е начинът, по който се случва. В повечето случаи готвачката, директорката и родителите са оставени да се справят сами. Нямат рецептурник, нито адекватни указания и обучение. Голяма част от тези деца не посещават ясли и градини или идват след закуската и си тръгват преди обяда. Разрешението за внасяне на храна също е предизвикателство“, допълват от Асоциацията. Родителски и пациентски организации многократно са алармирали Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката за проблема. Засега усилията им остават без успех.
Експертите споделят, че до момента е провеждано обучение по искане на Бургас. Варна е представила опита си и на събитие на Сдружението на общините. Екипите на общинските фирми в Морската столица, както и Българското дружество по детска гастроентерология, хепатология и хранене имат желание и готовност да предоставят рецептите и цялата документация, с която разполагат, както и да участват в изготвянето на рецептурник, който да даде възможност тази практика да се разпространи в цялата страна, допълват от Фондацията.

Your Image Description

Свързани статии:

Детето и устройството За тънката граница между физиката и… физическото В Dream Space няма място за скука Награда за талантливи варненчета

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Физиката не спира да ни учудва*

Следваща статия

Уроците на историята

Следваща статия
Уроците на историята

Уроците на историята

Чудният свят  на Ангел Каралийчев

Чудният свят на Ангел Каралийчев

Шампиони в спорта и в учението

Шампиони в спорта и в учението

Последни публикации

  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"