Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 24, 2023

Обсъждат втора дата за НВО

От ОИСР препоръчват реформа в учебните програми, начините на оценяване и подготовката на учители

Стела Маринова от Стела Маринова
14-06-2023
в Брой 24, 2023
A A

„Когато се сформира ръководният екип на Министерството, ще дискутираме да се промени в някаква степен форматът и да се въведе възможност за втори изпити, свързани с националното външно оценяване. Това ще е една от задачите ни“, заяви пред журналисти министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Той посочи, че една от възможностите е изпитът да бъде насочен повече към проверка на усвоените компетентности подобно на изследването PISA. Така резултатите на българските ученици от проучването също ще бъдат увеличени. Темата за провеждане на националните външни оценявания по нов формат вече е обсъждана няколко пъти.

В Наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците е дадена възможност изпитите на НВО в IV, VII и X клас да бъдат и под формата на тестове, които интегрират няколко учебни предмета. За целта преди началото на учебната година със заповед на министъра на образованието и науката се определят учебните предмети, които ще участват интегрирано в оценяването за съответната година, както и форматът на конкретния тест.

По отношение на възможността за посочване на втора дата за НВО министърът уточни, че с експертите са обсъждали тя да бъде близка до първата (б.а. – сега изпитът се провежда в средата на юни). Той посочи, че вече е имало прецедент за обявяването на такава след голямото земетресение в Перник през 2012 г.
„Втората дата е въпрос на промяна в нормативната база, но при непредвидени ситуации, като наводнения или земетресения, трябва да помислим и за такава. Това е изпитът, който определя живота и бъдещето на децата. Може би ще стъпим на тези прецеденти и в дискусия с родителската общност и специалистите ще се опитаме да дадем най-правилното решение“, каза още проф. Цоков.

В доклада „Стратегия за уменията в България – оценка и препоръки“, изготвен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, също е дадена препоръка за реформа в учебните програми и начините на оценяване. Това е една от възможностите за изпълнение на първия от общо четири очертани приоритета в документа – подобряване уменията на младежите.

„Тази възможност за промяна е насочена не толкова към установяване на възпроизвеждане на знания, колкото към формиране на умения и компетентности. Това е в основата и на Образование 5.0. То е насочено към създаване и изграждане на умения по отношение на критично мислене, съвместни дейности, управление на конфликти, то е по-технологично, по-компетентностно и по-приобщаващо ориентирано. Този доклад е визия за възможност за развитие на българското образование“, заяви министърът при представянето на документа. Той допълни, че учебните програми трябва да бъдат по-рамкови, по-интегрирани и компетентностно ориентирани.

Друга от препоръките е насочена към подобряване качеството на подготовката на бъдещите учители. Проф. Цоков посочи, че трябва да се промени и първоначалната подготовка на педагозите, която да бъде компетентностно ориентирана, а студентите, които ще стават учители, да имат по-голяма практическа подготовка.

Във връзка с изграждането на висококвалифицирана учителска работна сила е дадена и препоръка за подобряване продължаващата квалификация на преподавателите. По думите на министъра тя трябва да бъде свързана с данни и анализи за състоянието на всяко училище и спрямо него квалификацията да е насочена към модерни теми, които да допринесат за образователната институция.
„Четирите приоритета, очертани в доклада на ОИСР, са: подобряване уменията на младежите; подоб-
ряване уменията на възрастните; ефективно им прилагане на пазара на труда и на работното място и подобряване управлението на системата за умения“, каза Андрю Бел, ръководител на екипа на ОИСР. За постигането на всеки от тях са посочени по няколко възможности, както и насоки по отношение на политиките и препоръки.

За да се увеличи мотивацията сред възрастните и работодателите за допълнителна квалификация, може да се помисли за различни видове помощ. А за да станат по-гъвкави и по-достъпни програмите, могат да се разширят възможностите за дистанционно и онлайн обучение, посочи Тамара Уилсън от ОИСР.
Сред възможностите за ефективно използване уменията на пазара на труда, които колегата ѝ Бен Гейм очерта, са активизиране уменията на уязвимите групи, насърчаване на завръщащата се емиграция и квалифицираната имиграция в България, както и въвеждане на практики, които гарантират гъвкавост на работното време.

За подобряването на управлението на системата за умения авторите на доклада предлагат създаване на Съвет на уменията, в който да участват представители на заинтересованите министерства, агенции, социални партньори, както и поставяне на краткосрочни и дългосрочни цели за увеличаване разходите за развиване на умения.

Междувременно министър Галин Цоков коментира и появилия се в интернет пространството вариант на изпита по БЕЛ по-малко от два часа след началото на НВО след VII клас. „Няма предварително изтичане на информация от МОН. По-скоро има определени проблеми, евентуално свързани с недобросъвестни квестори“, заяви той. Службите вече правят проверка и ако се установят отговорните, те ще понесат не само административно наказание, но и наказателна отговорност.

Министър Цоков коментира още, че експертите в МОН работят и по промяна в Наредбата за финансирането на институциите в предучилищното и училищното образование, която ще позволи заплащането на образователните медиатори да става по отделно перо в бюджета. Той увери, че ще бъде подсигурено финансиране до края на годината чрез преструктуриране на средствата, предназначени за допълнителна подкрепа, а за 2024 г. такива ще бъдат заложени в бюджета.

Your Image Description

Свързани статии:

5600 на изпит по чужд език Талантите ще променят България Министър Цоков на визита в БАН Трима зам.-министри в МОН

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

5600 на изпит по чужд език

Следваща статия

Талантите ще променят България

Следваща статия
Едва 54% от европейците имат основни цифрови умения

Талантите ще променят България

Министър Цоков на визита в БАН

Министър Цоков на визита в БАН

Проф. д.ф.н. Генка Петрова, зам.-министър на образованието и науката: Приоритет за МОН е повишаване качеството на висшето образование

Трима зам.-министри в МОН

Последни публикации

  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"