„Когато се сформира ръководният екип на Министерството, ще дискутираме да се промени в някаква степен форматът и да се въведе възможност за втори изпити, свързани с националното външно оценяване. Това ще е една от задачите ни“, заяви пред журналисти министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Той посочи, че една от възможностите е изпитът да бъде насочен повече към проверка на усвоените компетентности подобно на изследването PISA. Така резултатите на българските ученици от проучването също ще бъдат увеличени. Темата за провеждане на националните външни оценявания по нов формат вече е обсъждана няколко пъти.
В Наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците е дадена възможност изпитите на НВО в IV, VII и X клас да бъдат и под формата на тестове, които интегрират няколко учебни предмета. За целта преди началото на учебната година със заповед на министъра на образованието и науката се определят учебните предмети, които ще участват интегрирано в оценяването за съответната година, както и форматът на конкретния тест.
По отношение на възможността за посочване на втора дата за НВО министърът уточни, че с експертите са обсъждали тя да бъде близка до първата (б.а. – сега изпитът се провежда в средата на юни). Той посочи, че вече е имало прецедент за обявяването на такава след голямото земетресение в Перник през 2012 г.
„Втората дата е въпрос на промяна в нормативната база, но при непредвидени ситуации, като наводнения или земетресения, трябва да помислим и за такава. Това е изпитът, който определя живота и бъдещето на децата. Може би ще стъпим на тези прецеденти и в дискусия с родителската общност и специалистите ще се опитаме да дадем най-правилното решение“, каза още проф. Цоков.
В доклада „Стратегия за уменията в България – оценка и препоръки“, изготвен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, също е дадена препоръка за реформа в учебните програми и начините на оценяване. Това е една от възможностите за изпълнение на първия от общо четири очертани приоритета в документа – подобряване уменията на младежите.
„Тази възможност за промяна е насочена не толкова към установяване на възпроизвеждане на знания, колкото към формиране на умения и компетентности. Това е в основата и на Образование 5.0. То е насочено към създаване и изграждане на умения по отношение на критично мислене, съвместни дейности, управление на конфликти, то е по-технологично, по-компетентностно и по-приобщаващо ориентирано. Този доклад е визия за възможност за развитие на българското образование“, заяви министърът при представянето на документа. Той допълни, че учебните програми трябва да бъдат по-рамкови, по-интегрирани и компетентностно ориентирани.
Друга от препоръките е насочена към подобряване качеството на подготовката на бъдещите учители. Проф. Цоков посочи, че трябва да се промени и първоначалната подготовка на педагозите, която да бъде компетентностно ориентирана, а студентите, които ще стават учители, да имат по-голяма практическа подготовка.
Във връзка с изграждането на висококвалифицирана учителска работна сила е дадена и препоръка за подобряване продължаващата квалификация на преподавателите. По думите на министъра тя трябва да бъде свързана с данни и анализи за състоянието на всяко училище и спрямо него квалификацията да е насочена към модерни теми, които да допринесат за образователната институция.
„Четирите приоритета, очертани в доклада на ОИСР, са: подобряване уменията на младежите; подоб-
ряване уменията на възрастните; ефективно им прилагане на пазара на труда и на работното място и подобряване управлението на системата за умения“, каза Андрю Бел, ръководител на екипа на ОИСР. За постигането на всеки от тях са посочени по няколко възможности, както и насоки по отношение на политиките и препоръки.
За да се увеличи мотивацията сред възрастните и работодателите за допълнителна квалификация, може да се помисли за различни видове помощ. А за да станат по-гъвкави и по-достъпни програмите, могат да се разширят възможностите за дистанционно и онлайн обучение, посочи Тамара Уилсън от ОИСР.
Сред възможностите за ефективно използване уменията на пазара на труда, които колегата ѝ Бен Гейм очерта, са активизиране уменията на уязвимите групи, насърчаване на завръщащата се емиграция и квалифицираната имиграция в България, както и въвеждане на практики, които гарантират гъвкавост на работното време.
За подобряването на управлението на системата за умения авторите на доклада предлагат създаване на Съвет на уменията, в който да участват представители на заинтересованите министерства, агенции, социални партньори, както и поставяне на краткосрочни и дългосрочни цели за увеличаване разходите за развиване на умения.
Междувременно министър Галин Цоков коментира и появилия се в интернет пространството вариант на изпита по БЕЛ по-малко от два часа след началото на НВО след VII клас. „Няма предварително изтичане на информация от МОН. По-скоро има определени проблеми, евентуално свързани с недобросъвестни квестори“, заяви той. Службите вече правят проверка и ако се установят отговорните, те ще понесат не само административно наказание, но и наказателна отговорност.
Министър Цоков коментира още, че експертите в МОН работят и по промяна в Наредбата за финансирането на институциите в предучилищното и училищното образование, която ще позволи заплащането на образователните медиатори да става по отделно перо в бюджета. Той увери, че ще бъде подсигурено финансиране до края на годината чрез преструктуриране на средствата, предназначени за допълнителна подкрепа, а за 2024 г. такива ще бъдат заложени в бюджета.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg