Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 25, 2023

Спешни изменения в приема на студенти

Преструктурирането се прави, за да отговори на търсенето на пазара на труда

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-06-2023
в Брой 25, 2023
A A

Държавата ще субсидира обучението на 42 611 новоприети студенти през следващата академична година, реши Министерският съвет, като утвърди броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и научните организации през учебната 2023/2024 г. За следващата учебна година е заложено цялостно увеличение на местата за първокурсници с 1289. По предложение на Министерството на здравеопазването е увеличен броят на местата в ПН „Здравни грижи“ и „Обществено здраве“ за специалностите „Медицинска сестра“, „Акушерка“ и „Управление на здравните грижи“. По заявки на МО и МВР е увеличен и приемът по професионални направления „Военно дело“ и „Национална сигурност“. Предвижда се през учебната 2023/2024 година да бъдат приети 2228 докторанти в държавните висши училища. 349 места за докторанти се разкриват и в научните организации – 202 в БАН и 65 в Селскостопанската академия.

Спешни действия за частично преструктуриране на план-приема на студенти в държавните висши училища за следващата академична година, за да се отговори на нуждите на пазара на труда, разпореди министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. В комуникация с висшите училища е подготвено разкриването на допълнителни 125 места за специалности от професионално направление „Информатика и компютърни науки“, съобщават от МОН. За сметка на това ще бъде намален приемът по професионални направления „Психология“ – с 5%, „Администрация и управление“ –
с 6%, и „Икономика“ – с 2%.

Възражения към предложения през май план прием бяха изказани от народни представители, работодателски организации и синдикати. От Асоциацията на индустриалния капитал в България дори изпратиха писмо до премиера акад. Николай Денков и просветния министър Галин Цоков, в което заявяват, че подготвеното решение противоречи напълно на представените нужди на пазара на труда. Отбелязва се още, че се предлага увеличение на приема по ПН „Психология“ с близо 44%, „Обществени комуникации“ с 23 %,

„Икономика“ с близо 13 % и „Администрация и управление“ с близо 34%. За сметка на това има намаление на приема във важни за икономиката направления като „Математика“, „Информатика и компютърни науки“, „Проучване и добив на полезни изкопаеми“ и други. От АИКБ посочват, че с предлагания прием постигнатото от предходните екипи на МОН се връща в изходната точка, и настояват проектът да не бъде одобряван.

По повод критиките и исканията за ревизиране на приема от МОН заявяват, че промените към този момент няма как да бъдат по-драстични поради напредналия етап на кандидатстудентската кампания и обстоятелството, че висшите училища са направили разпределение на бройките по специалности. На 5 юни е приключило и едномесечното обществено обсъждане на проекта, като не са постъпили предложения и възражения за броя на приеманите студенти и за разпределението им.
През тази година е заложено и цялостно увеличение на местата за студенти през следващата учебна година, което е в резултат от анализ на комплекс от обстоятелства, отбелязват от МОН. Едно от тях е по-големият брой на завършващите средни училища – с 2240 повече в сравнение с миналата година. Взети са предвид и броят на приетите студенти през миналата година по професионални направления, писма от потребители на кадри на регионално ниво, заявки на министерства.

При преразпределението са използвани данни от Рейтинговата система на висшите училища в България за съответните професионални направления по отношение на процента на работещите на позиция, изискваща висше образование, или заемащи длъжност по призвание.

Your Image Description

Свързани статии:

Търсят се учители за обучение в ЦЕРН Министър Галин Цоков: Ключова е промяната в системата на оценяването Полемика с книгите Засилваме образователните връзки с Китай и Дания

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Що е то паушално пътуване?

Следваща статия

Търсят се учители за обучение в ЦЕРН

Следваща статия
Търсят се учители за обучение в ЦЕРН

Търсят се учители за обучение в ЦЕРН

Ключовите умения се градят от ранна възраст

Министър Галин Цоков: Ключова е промяната в системата на оценяването

Полемика с книгите

Полемика с книгите

Последни публикации

  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ
  • България с четири отличия на Международната олимпиада по икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"