Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 26, 2023

465 млн. лв. за ръст на учителските заплати

Осигурени са средства за по-високи възнаграждения в държавните висши училища и БАН от 1 август 2023 г.

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-06-2023
в Брой 26, 2023
A A

Нарастване на заплатите на педагогическите специалисти с цел поддържането на средното им заплащане на ниво от 125% от средното за страната е записано в публикуваните от Финансовото министерство законопроект за държавния бюджет за 2023 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2023 – 2025 г. За целта се осигуряват допълнително 465 млн. лв., считано от 01.01.2023 г., се посочва в съобщението на МФ за публикуването на проектобюджета. Общо за предучилищното и училищното образование за 2023 г. са осигурени допълнително 558,6 млн.лв.

В публикуваните документи за сектор „Образование“ в бюджета за тази година са предвидени 7,552 млрд. лв. (4,1% от БВП). Това е ръст от близо 946 млн.лв. спрямо актуализираната програма за 2022 г., където те са 6,606 млрд.лв. (4,4% от БВП). За 2024 и 2025 г. са заложени съответно 8,435 млрд. лв.
(4,3% от БВП) и 8,594 млрд. лв. (4,1% от БВП). Средствата съвпадат с представените през април разчети от служебното правителство въпреки намалените с 3,6 млрд.лв. разходи по консолидираната фискална програма в сравнение с предходния проектобюджет.

Бюджет 2023 е разработен при дефицит до 3%, растеж на БВП от 1,8% и достигане на размер от 184,5 млрд. лв. и очаквания в края на 2023 г. инфлацията да се понижи до 5,6 %, а средногодишната да бъде 8,7 %.

В областта за образованието за настоящата година са предвидени и 80 млн. лв. за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища, в т.ч. дофинансиране на ремонт на училищата по Оперативна програма „Региони в растеж“. Други 45 млн.лв. се насочват за повишаване на интереса и увеличаване на извънкласните дейности, гарантирани за всеки ученик чрез допълнителна подкрепа за спорт, отдих и култура за осигуряване на широк достъп до тях и при изявени високи постижения.

Пет милиона лв. ще се инвестират в изграждане на нови и ремонт на съществуващи спортни площадки в училищата. Близо 38 млн.лв. са посочени за саниране, ремонт и обзавеждане на студентски общежития.

С 10 млн.лв. ще се компенсират разходите за отглеждане и обучение на деца, които не са приети поради липса на места в държавни и общински детски ясли и градини и училища за предучилищно образование. За продължаване поетапното разширяване на достъпа и обхващане в задължително предучилищно образование на 4-годишни деца са заложени 7 млн.лв.

Предвид очакваното нарастване на броя на безплатните превози на децата в задължителна предучилищна възраст и за учениците от населени места, в които няма детска градина или училище, се предвижда увеличение на размера на средствата за транспорт на деца и ученици спрямо 2022 г. на 63 млн. лв. за 2023 г., 65,6 млн. лв. за 2024 г. и 66,8 млн. лв. за 2025 г.

Осигурени са също средства за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в детските ясли и свързания с това ръст на осигурителните вноски за сметка на работодателя – 3,6 млн. лв. и 5,2 млн. лв. за увеличение числеността на децата в яслена група към детска градина, в детски ясли и кухни и на броя на здравните медиатори.

Предвидени са и 31,2 млн. лв. за въведената нова еднократна помощ за учениците от II, III, IV и V клас без доходен тест, независимо от вида на училището. Размерът на еднократната помощ за всички ученици е 300 лв.

4,8 млн. лв. са записани за развитие на българистиката зад граница чрез осигуряване на по-добри условия за командированите преподаватели в средни и висши училища в чужбина и за допълнително финансиране на неделните училища зад граница.

В проектите се отбелязва още, че за осигуряване на политиките за устойчиво развитие и разширяване на достъпа до висше образование за държавните висши училища за 2023 г. са осигурени допълнителни 56 млн. лв. за възнаграждения на лицата от академичния състав в държавните висши училища, в т.ч. 40 млн. лв. за осигуряване увеличението на възнагражденията на академичния състав от 2022 г. в целогодишен размер и 16 млн. лв. за допълнително увеличение на възнагражденията на академичния състав в държавните висши училища, считано от 1 август 2023 г.

Още 30 млн.лв. са разписани за издръжка на обучението на държавните висши училища по реда на чл. 91, ал. 2 от Закона за висшето образование чрез повишаване тежестта на разпределението въз основа на комплексна оценка за качество на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда.

За социално-битови разходи на студентите и докторантите са посочени 24,4 млн.лв., от които 10,3 млн.лв. за осигуряване увеличения размер на средствата за храноден и леглоден в целогодишен размер за студентските столове и общежития и 14,1 млн. лв. за осигуряване на двукратно актуализирания размер за стипендии на докторантите от държавните висши училища от 1 април 2022 г. на 750 лв. и от 1 юли 2022 г. на 1000 лв. в целогодишен размер. 20,5 млн.лв. са за увеличение на средствата за възнаграждения на персонала до 10% за тези, които не са получили увеличение през 2022 г. Записани са и още 6 млн.лв. за увеличение на стипендиите на студентите от 1 юли 2023 г.

Бюджетът на Българската академия на науките е определен на 160,449 млн.лв., което е нарастване спрямо планираните от служебния кабинет 150,449 млн.лв. В следващите две години са заложени съответно 171,743 млн.лв. и 174,178 млн.лв. Академията ще получи и по 675 хил.лв. от Министерството на околната среда и водите в посочените три години. Отбелязва се, че за 2023 г. за БАН са осигурени допълнителни средства 32,5 млн. лв. за заплати на учените, от които 26,7 млн.лв. за осигуряване увеличението на трудовите им възнаграждения от 2022 г. в целогодишен размер и 5,8 млн. лв. за допълнително увеличение на възнагражденията, считано от 1 август 2023 г. Още 4,2 млн. лв. са предвидени за привеждане на размера на пожизнените пенсии на академици и член-кореспонденти в БАН по реда на ПМС 203/1996 г. Още 1,2 млн. лв. са за осигуряване на двукратно актуализирания размер за стипендиите на докторантите от 1 април 2022 г. на 750 лв. и от 1 юли 2022 г. на 1000 лв. в целогодишен размер.

Селскостопанската академия ще разполага с 44,949 млн.лв. Държавните висши училища също ще получат повече спрямо проектобюджета от април, когато за тях се предвиждаха 730,959 млн.лв. Средствата за тях сега са 746,959 млн.лв. През 2024 и 2025 г. те ще нараснат на съответно 760,923 млн.лв. и 766,803 млн.лв.

Запазват се средствата за държавните висши военни училища на ниво от 50,814 млн.лв. Така Военната академия „Г.С. Раковски“ ще разполага с 12,940 млн.лв., Националният военен университет „Васил Левски“ – с 21,395 млн.лв., ВВМУ „Н.Й. Вапцаров“ – с 10,723 млн.лв., ВВУ „Георги Бенковски“ – с 5,756 млн.лв. В следващите две години е прогнозирано средствата за военните висши училища да нараснат съответно на 53,177 млн.лв. и 55,463 млн.лв.

За наука в актуализираната програма за 2022 г. бяха записани 626,7 млн.лв. (0,4% от БВП). В проектобюджета за 2023 г. те нарастват на 746,7 млн.лв. (0,4% от БВП), а прогнозата за следващите две години е да достигнат 703,5 млн.лв. (0,4% от БВП) и 714 млн.лв. (0,3% от БВП).

Your Image Description

Свързани статии:

Учени подготвят европейска езикова картина на света 44 млн.лв. за нови училищни автобуси 9,5 млн. лв. в подкрепа на образованието 14 млн. лв. за детски градини и училища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

4 отличия за физиците от Европейската олимпиада

Следваща статия

Училище за всички

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Училище за всички

Все по-заЕдно –  все по-добри

Все по-заЕдно – все по-добри

On the Use of Focussing Constructions by Bulgarian Students of English

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"