Седмокласници и десетокласници подобряват резултатите си на Националното външно оценяване по български език и литература, съобщават от МОН. Средният резултат за VII клас е 55,04 от 100 точки. През миналата година седмокласниците постигнаха средно 53,60 точки, а през 2021 г. – 53,83 точки. Тази година 13 ученици са постигнали максималния бал, 15 седмокласници – 99,5 точки, а други 34-ма – 99 точки.
По български език и литература седмокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор. Повече от 3000 ученици са получили максимални или много близко до максималния брой точки от работата си върху тези задачи. Умеят да намират и извличат информация от текст. Над 75% от седмокласниците не се затрудняват при определянето на синоними и антоними. Две от задачите с избираем отговор са затруднили учениците: определяне вида на употребено местоимение и на вида на изречение по състав.
При задачите със свободен отговор най-трудна се е оказала 25. задача. Тази година учениците трябваше да разтълкуват внушенията на стихове от одата „Опълченците на Шипка“ и близо 2/3 от тях са се затруднили.
През тази година учениците от VII кл. работиха върху разказа „Ева, която расте и се смалява“. По-голямата част от тях са се справили с преразказа, като средният брой точки на 26. задача е 17,8 от общо 35 точки.
На НВО по български език и литература 181 седмокласници са получили 0 точки – 0,3% от явилите се. Средният резултат, постигнат на изпита за VII кл. по математика през учебната 2022/2023 г., е 35,29 точки. Той е съизмерим с резултата, постигнат миналата година – 35,32 т. През 2021 г. бяха отчетени 37,94 точки.
Максимален резултат от 100 точки имат 262-ма ученици, а 180 – 0 точки. Над половината ученици успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и с решаване на неравенство. Около 37% от седмокласниците умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа. В същото време, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите. Почти 40% демонстрират познания за елементите и свойствата на валчестите тела и се справят успешно с намиране обема на конус. Учениците се затрудняват при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в координатна система. Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма, както и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически алгоритми.
По региони традиционно най-добре на изпита по БЕЛ се представят седмокласниците от София-град (66,06 точки), Смолян (60,35) и Варна (59,94). Най-ниски са резултатите в Сливен (39,09), Ямбол (41,62) и Кърджали (42,29). Регионите, в които учениците имат постижения от изпита по математика над средните за страната, са София-град (38,91) и Варна (34,86). С най-ниски резултати са седмокласниците от областите Видин (17,89), Разград (17,81) и Сливен (17,31).
По свое желание седмокласниците можеха да се явят на НВО по английски, италиански, немски, руски и френски език. Най-много (2120) избират английски език, като на него е постигнат среден резултат от 86,5 точки. Най-много десетокласници са избрали английски език, ниво В1 – 1429. Средният резултат е 63,7 точки.
При десетокласниците средният резултат по БЕЛ е 49,44 точки, което е с над 6 точки повече в сравнение с предходната година. 51,28% от десетоклас-
ниците са получили над 50 точки при работата си върху теста. С максимален брой от 100 точки е един ученик в X клас, а 74 ученици са получили 0 т. Учениците се справят по-успешно със задачите с избираем отговор – 4120 ученици са постигнали максимален брой точки на тези задачи. Значително по-трудни са задачите със свободен отговор. Задачата за създаване на резюме е сред онези, които в най-голяма степен са предизвикали затруднения.
По математика десетокласниците са постигнали среден резултат 34,5 точки. Резултатът тази година бележи лек ръст в сравнение с постигнатото през изминалите години. Като цяло, учениците в X клас по-успешно се справят със задачите с избираем отговор, изискващи прилагането на заучени алгоритми, модели, процедури в познати типични ситуации. Те се затрудняват при решаването на задачи с разширен свободен отговор и при извличане на информация от източник – текст, чертеж, графика или диаграма.
По региони най-добре на изпита по БЕЛ в X клас са се справили учениците от София-град (66,08), Смолян (61,2) и Варна (60,47). Най-слаби са резултатите в областите Търговище (49,55), Разград (49,78) и Шумен (50,16). Над средните за страната резултати по математика са постигнали десетокласниците в София-град (42,89), Смолян (42,5), Кърджали (42,41), Варна (40,64), Благоевград (38,73), Ямбол (36,98), Силистра (36,5), Пазарджик (35,53) и Бургас (35,03). С най-ниски постижения са областите Враца (27,43), Видин (26,95) и Перник (26,31).
Десетокласниците имаха възможност да положат и изпит по ИТ за измерване на дигиталните компетентности. На него се явяват 1905 ученици, като 1201 са постигнали резултат, равен и по-голям от 50 точки, съобщават от МОН.
Резултатите от НВО и от матурите през май са притеснителни и затова е необходимо да им бъде направен сериозен анализ, коментира мнистърът на образованието и науката Галин Цоков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg