Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 26, 2023

Посоката е вярна

След автосимулатора учениците от ПГЕЕ „Капитан Петко войвода“ в Кърджали искат да направят и авиосимулатор

Диляна Кочева от Диляна Кочева
28-06-2023
в Брой 26, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Капитан Петко войвода“ в Кърджали.

 

В гимназията се предлага дуална форма на обучение
пета година поред

В училището ни базата е много добра. Надяваме се сега, като Център за високи постижения, да успеем да надградим постигнатото до момента с най-нова и съвременна апаратура в посока както на STEM центъра, така и към автоматизирани системи и роботи. Това е посоката, в която искаме да се развиваме в бъдеще, за да бъдем в крак с времето и от полза на бизнеса в областта. Ще закупим техника, която да помогне на учениците ни да се подготвят за работа във фирмите от региона“. Така започва разговорът ми с директорката на Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Капитан Петко войвода“ в Кърджали инж. Антоанета Сендова. Тя споделя, че планира да закупят модерно оборудване за електротехника и компютърна диагностика. Последните години влагат много средства в осъвременяване на училищната сграда. Разполагат и със STEM център, но от по-малките.

„В момента на кандидатстването броят на учениците ни беше 298, а сега е 350“, отбелязва моята събеседничка. Той е изцяло насочен в областта на професионалното обучение. Но голяма част от оборудването, като интерактивни дисплеи и мултимедия, могат да се използват и за преподаване на природни науки, математика и информатика. Гимназията подържа тясно сътрудничество с бизнеса в града. В дуална форма се обучават възпитаниците им от две специалности – „Електрообзавеждане на производството“ и „Автоматизирани системи“.

В партньорство с местните фирми на територията на гимназията са изградени четири кабинета за практическо обучение. По проекта „Подкрепа за дуалното обучение“
разполагат и с електролаборатория.

А със средства по Националната програма „Професионално образование и обучение“ – с голяма и съвременна работилница по електрообзавеждане на транспортната техника. Във всички кабинети се осъществява както теоретичното, така и практическото обучение. Имат и дарение от седем модула за обучение на учениците по автоматизирани професии. Благодарение на тях в учебни условия се пресъздава максимално близка до реалната работна среда. Модулите не са статични, а преносими и могат да бъдат поставени навсякъде в училището. Това много улеснява работата на педагозите.
В училището дуална форма на обучение се предлага вече пета година поред. През 2023 г. гимназията изпраща първия си випуск, който е придобил практически опит в реална работна среда. Някои от тях вече имат предложение за постоянен трудов договор.

„Идеята на дуалното обучение е двете страни да се харесат взаимно. Дали веднага след училище ще започнат работа, или ще решат първо да следват в университет, няма как да кажа. На трима от тях фирмата предложи да им плаща таксата за висше образование, ако останат да работят и изберат да учат задочно. Какво ще стане, само времето ще покаже. Оттук нататък им предстои да правят много важни избори, но решението е само в техните ръце“, разказва директорката. При положение че това са първите ученици, които завършват по дуалната система, все още нямат конкретни данни за броя на младите хора, избрали да работят във фирмата, в която са на стаж. Единственото, което е сигурно, е, че работодателите са много доволни от тях. Ползотворното сътрудничество между училището и местния бизнес води точно до това – предлагане на специалности, които се търсят на пазара на труда в региона, където се намира училището. По този начин ползите са и за трите страни. Училището запълва местата при приема си, учениците знаят, че след като завършат, имат къде да работят, а фирмите разполагат с висококвалифицирани и доб-
ре обучени кадри. Реалната работна среда изгражда много личностни и професионални качества. Във фирмите децата формират трудови навици – да ходят навреме и редовно, да спазват правила и крайни срокове. Освен това се запознават с трудовото законодателство. Това са все важни неща, които трябва да се научат в по-ранна възраст. „Да ходиш на работа, не е като в училище. Не можеш да се обадиш по телефона и да кажеш, че те боли коремът и няма да идваш. Ако отсъстваш, трябва да имаш болничен. Ако имаш ангажимент, трябва да ползваш отпуск“, смее се тя.

Опитът на директорката показва, че през годините по-голямата част от бившите възпитаници на гимназията решават да продължат образованието си в Техническия университет. Гимназията поддържа тясно сътрудничество с ТУ – София, ТУ – Пловдив, и ТУ – Габрово. „Повечето избират да надградят това, което са учили при нас. Това много ме радва“, споделя тя. Разбира се, някои от тях заминават да учат и зад граница. Преди това си взимат свидетелството за професионална квалификация, защото е общовалидно за всички държави в Европейския съюз.

В гимназията в Кърджали се обучават ученици в две направления и четири специалнос-
ти – „Електрообзавеждане на производството“, „Електрообзавеждане на транспортната техника“, „Автоматизирани системи“ и „Компютърна техника и технологии“.
„Всички тези професии са с недостиг на кадри на пазара на труда в региона. След завършване на средното си образование, нашите ученици лесно могат да си намерят работа“, разказва инж. Сендова. Споделя, че в училището има много млади учители. Двама от тях са бивши техни възпитаници, които са завършили висшето си образование и са се върнали на работа при тях. „Младите колеги внасят креативна нотка и иновации. Самите те са инициативни и постоянно търсещи. Добавят енергия за развитие и стремеж за работа с най-новата техника на пазара. Присъствието им в екипа допринесе за промяна на статута на училището ни. За кратък период дръпнахме доста бързо напред“, споделя директорката.

Педагогическият екип в гимназията се състои от 31 човека, като само за последните 2 – 3 години към тях се присъединяват четирима млади инженери. „Усилията ми винаги са били насочени към привличането на млади преподаватели. По отношение на съвременните технологии е много важно да има такива хора.
При нас има приемственост.

По-възрастните колеги споделят дългогодишен опит, а новите попълнения в екипа със своята инициативност, креативност, ентусиазъм и енергия са мотор на промяната“, казва тя. Инж. Сендова споделя, че в обществото грешно битува мнението, че младият човек е мързелив и не иска да работи. Напротив, бъдещето е на младите. Сред тях има толкова много способни и мотивирани личности, които не щадят нито време, нито сили, нито енергия, когато правят това, което им харесва и в което вярват. И точно на тях трябва да се дава възможност.

През последните години гимназистите им са носители на много отличия от национални конкурси и състезания. Миналата година получават златен медал от конкурса изложение на младежкото техническо творчество в Горна Оряховица. Голямото признание получават за автосимулатора, изработен изцяло от ученици, обучаващи се по три специалности – „Елект-
рообзавеждане на производството“, „Електрообзавеждане на транспортната техника“ и „Компютърна техника и технологии“. Години наред участват и в националното състезание за приложна електроника „Мога и зная как“. На последното му издание се класират на пето място на национално ниво и на първо – на регионално. „Гордея се, че учениците ни активно участват предимно в конкурси и състезания по професии“, споделя тя.

Сега кандидатстват с проект за авиосимулатор за статут на иновативно училище на МОН. Заложили са на проектобазирано обучение и мултидисциплинарния подход. „При изработката на авиосимулатор ще могат да се включат ученици от всички специалности. Всеки желаещ ще може да участва в разработката –
от избистряне на идеята, реализиране на конструкцията чак до компютърното навигиране“,
категорична е моята събеседничка. Работата по проекта не само ще обогати със знания и умения учениците им, но и ще ги научи да работят в екип. „Човек сам не може нищо да направи, но заедно с още хора – може. Хубавото е, че децата ще видят крайния резултат от задружната си работа“, допълва тя.
От 2007 г. гимназията работи по „Еразъм+“. От 2008 г. всяка година, с изключение на двете години с ограничения за пътуване заради противоепидемичните мерки, свързани с ковид, имат реализирани международни практики на реално работно място в чужбина. Последните 7 години работят с партньорско училище от Австрия с техния профил. Вече трети селекционен период са e-Twinning училище, като имат множество национални и европейски знаци за качество.

„Останахме в историята на e-Twinning като първата професионална гимназия, регистрирана в платформата и първата такава с национален знак за качество“, допълва инж. Сендова.
Директорката вярва, че вървят в правилната посока. Това, което ѝ липсва, е саниране на училищната сграда и общежитието. През учебната 2022/2023 г. там има 53 деца. „Стараем се да създаваме добри условия за живот, но сградата е много стара и отвън определено се нуждае от ремонт“, казва тя. Кандидатстват по различни проекти и се надяват в най-скоро време да получат средства за обновяването на външната част на сградите.

Your Image Description

Свързани статии:

Да си учител, е предизвикателство. Всеки ден Иновацията е уебпрограмиране За ползата от доброто образование Как се гради умно училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Приобщаваща среда за най-малките във Варна

Следваща статия

Да поставиш уважението към другия на първо място

Следваща статия
Да поставиш уважението към другия на първо място

Да поставиш уважението към другия на първо място

Усмивките събираме, изваждаме тъгата

Усмивките събираме, изваждаме тъгата

Синдикат „Образование“ връчи наградите „Стоян Михайловски“

Синдикат „Образование“ връчи наградите „Стоян Михайловски“

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"