Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 28, 2023

Министър Цоков поиска повече пари за образование

Ресорната парламентарна комисия не подкрепи на първо четене проектобюджета за 2023 г.

Елена Василева от Елена Василева
12-07-2023
в Брой 28, 2023
A A

Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се надява на повече средства за образование в бюджета за 2023 г., като те бъдат в размер на около 4,4% от БВП, колкото бяха и за 2022 г. Това стана ясно на заседание на Парламентарната образователна комисия, на която той представи позицията на МОН по Закона за държавния бюджет за тази година. Министърът посочи, че разчетените разходи за образование за настоящата година са 7,5 млрд. лв., в т.ч. 462 млн. лв. за сметка на средства от ЕС, или ръстът спрямо м.г. е от 903,3 млн. лв. Това обаче представлява 4,1% от БВП.

465 млн. лв. от допълнителните средства ще са за увеличение на възнагражденията на педагогическите специалисти от 1 януари 2023 г. и поддържането им на 125% от средната заплата в страната. 59 млн. лв. са предвидени за покриване ръста на минималната заплата от 710 на 780 лв., 11,5 млн. лв. – за познавателни книжки, учебници и учебни комплекти за безвъзмездно ползване на учениците от I до VII клас, 10,4 млн. лв. – за безплатен транспорт, 13,1 млн. лв. – за допълнително финансиране на професионални паралелки по специалности от защитени професии, 11 млн. лв. – за преходни остатъци на държавните училища.

В сферата на висшето образование допълнителните средства са: за издръжка на обучението, в т.ч. за осигуряване на достигнатите размери на заплатите на академичния състав и на увеличението на минималната заплата – 59,3 млн. лв., за допълнително финансиране за увеличение на възнагражденията на лицата от академичния състав в държавните висши училища – 16 млн. лв., за увеличаване издръжката на обучението по линия на оценката за качество – 10 млн. лв., за увеличаване размера на стипендиите на студенти – 6 млн. лв., за стипендии на докторантите – 14,1 млн. лв., и за студентски столове и общежития – 6,8 млн. лв.

„С така предвидения бюджет обаче остават някои необезпечени дейности и политики“, посочи проф. Цоков. Една от тях е осигуряването на безплатен транспорт на педагогическите специалисти, за което е идентифициран недостиг от 5,5 млн. лв.

За увеличаване на средствата за ученическите стипендии с 20% са нужни още 2,6 млн. лв. В момента месечните стипендии за учениците са от 21 до 60 лв. „Тези стойности не са променяни в дълъг период и в резултат на инфлационните процеси не могат да изпълнят предназначението си на средства за равен достъп и подкрепа за личностно развитие“, коментира министърът. Според него са нужни още поне 6 млн. лв. за капиталови разходи за ремонтни дейности и поддръжка на материалната база по бюджета на МОН.

„В последните 10 години средствата за основен ремонт и придобиване на дълготрайни материални активи са в размер на 2,75 млн. лв. и са крайно недостатъчни за обезпечаване нуждите на 347 второстепенни разпоредители с бюджет към Министерството на образованието“, мотивира се проф. Цоков. По думите му, критично недостатъчни са и сумите, които се отделят в последните години за капиталови разходи на държавните висши училища – за целта според него са нужни още поне 8 млн. лв.

Сред основните приоритети на МОН е разширяване и подобряване на сградния фонд и материалната база в сферата на образованието, допълни министърът. Затова МОН смята, че за периода на бюджетната прогноза за 2024 – 2025 г. е необходимо да бъдат осигурени средства за три програми: програмата за изграждане, пристрояване и надграждане на детски ясли, градини и училища за 240 млн. лв. за периода 2024 – 2026 г., програмата за ремонт на физкултурни салони и спортни площадки – отново за 240 млн. лв. за същия срок, и програмата за саниране, ремонт и обзавеждане на студентски общежития до 2026 г. за 100 млн. лв.

По време на заседанието представители на работодателите и синдикатите в образованието изразиха недоволство, че голямата част от увеличението отива за скока на учителските и преподавателските заплати в университетите, както и за актуализиране на различни стандарти за издръжка заради инфлацията, но не и за нови политики. От Съюза на работодателите в системата на народната просвета определиха проектобюджета за 2023 г. като „бюджет на елементарните битови потребности“, както и като „изключително закъснял и непокриващ реалните разходи в сектор предучилищно и училищно образование“. Оттам поискаха повече средства за издръжка на сградите, за поскъпналата храна в детските градини, за приобщаващо образование и назначаване на психолози и ресурсни учители, за стипендии на добрите ученици.

От Синдикат „Висше образование и наука“ и Съвета на ректорите се обявиха категорично против преподавателските заплати във висшите училища да бъдат увеличени от 1 август, а не от 1 януари. Не приемат и дискриминационния според тях подход по отношение на стъпката за увеличение на началната заплата за учители от 300 лв., а за асистенти – 250 лв. „Допълнителните 16 млн. лв. не са достатъчни, за да осигурят началната заплата на академичната длъжност асистент от 1750 лв. дори за посочените 5 месеца. Според нашите изчисления за тези месеци са необходими не по-малко от 26 млн. лв. За да се коригира началната заплата на асистентите и на останалите академични длъжности от януари 2023 г., са необходими още 56 млн. лв.“, изчисляват от Синдиката.

От БАН посочиха, че за 2023 г. остава нерешен въпросът за увеличение на заплатите на специалистите с висше образование в Академията, чиито възнаграждения са 40% по-ниски от тези на академичния състав. „Ако изгубим тези хора, апаратурата за научните изследвания няма да работи“, заяви акад. Юлиан Ревалски. За увеличаване заплатите на работещите в БАН от 1 януари, ако тази дата се приеме и за висшите училища, според него са нужни още 6 млн. лв.

След дебати народните представители от Комисията не подкрепиха на първо четене предложения бюджет – шестима гласуваха „за“, петима – „против“, а осем се въздържаха. Предстои гласуването на проектобюджета в пленарна зала.

Your Image Description

Свързани статии:

Безпрецедентен ръст на парите за образование Още 2,5 млн. лв. за три национални програми Образованието – с грижа за всички деца Първи операции по Програма „Образование“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Допълнителни средства за медиатори

Следваща статия

Силата на малките стъпки

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Силата на малките стъпки

Малко познати личности в българското професионално образование: Стефана Писарева-Шнитер (1892 – 1944)

Addressing the Problem of Surplus School Places in a Municipality; Based on a Taxonomy of Educational

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"