За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
В. „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за нова технология за приложение на образователно портфолио в часовете по биология и здравно образование в IX клас. Разработката на добрата практика е на Незабравка Тренева-Пенкова от 134. СУ „Димчо Дебелянов“ в София.
Искам да направя всичко възможно учениците ми да учат забавно, достъпно и интересно, но задължително да използват и съдържанието в учебника. Уроците съдържат всички необходими методически компоненти за изграждане на отлична основа на всяка наука. Затова не бива да се подценяват техните предимства.
Част от проблемите в часовете са свързани с факта, че децата не искат, а често и не могат да разберат науката, представена чрез задължителното учебно съдържание. Не проумяват значението му за своето интелектуално развитие. Именно в това се състои и новата роля на учителя – да съумее да поднесе научните факти, логиката и „красотата“ на своя предмет на техния език. Тогава нещата се получават“, обяснява Незабравка Пенкова – учител по биология и здравно образование в 134. СУ „Димчо Дебелянов“ в София.
Така преди три години възниква нейната идея за образователно портфолио, в което учениците сами да създават своите дидактически материали, с които да трупат самочувствие на можещи млади хора. Те изработват флаш-карти на новите понятия, с които да преговарят и затвърдяват наученото в часовете; да следват алгоритми; да решават различни задачи, а след това да ги подреждат, да ги класифицират и сами да ги оценяват.
Практиката е разработена за часовете по биология и здравно образование в IX клас, но амбицията на Незабравка Пенкова е да я развие и приложи през новата учебна година и в X клас. Тя е убедена, че тази практика може да бъде адаптирана за всеки учебен предмет и клас.
Моята събеседничка работи в столичното училище от 2017 г. Педагогическият ѝ стаж е доста по-голям – над 20 години. През 2008 г. решава да се откъсне от образователната система. Споделя, че тогава изпитва разочарование от отношението на обществото към българските учители (и най-вече от конфронтацията между учители и родители) и не вижда смисъл да продължава. „С приемането на Закона за предучилищно и училищно образование през 2015 – 2016 г., въвеждането на новите учебници и учебни програми, новата функция на учителя, повярвах, че образованието у нас ще поеме в нова посока. Убедена съм, че това ще се случи с всички новости, които произтичат от STEM обучението и свободата на учителите за прилагане на собствени идеи и творчески подходи“, обяснява тя.
Още през втората година след завръщането си в училище тя започва да развива иновативната си практика – превръщане на образователното портфолио по биология в активно работно пространство на ученика. От 2018 г. насам не спира да надгражда идеята си и с всяка следваща година добавя по нещо ново.
„Първата година ми беше доста трудно. Всичко в главата ми беше хаотично. Отне ми три години, за да придобия ясна представа как да подобрявам работата на учениците с портфолиото, така че те да бъдат по-мотивирани. Описах своя опит. Направих разработка, в която представих създадените от мен разнообразни материали – указания, карти за самооценка, скали за оценяване на компетентности, практически задачи, с които да работя с учениците. И така, вече четвърта година доразвивам и обогатявам практиката си“, обяснява Незабравка Пенкова.
Във всеки клас портфолиото се прилага по различен начин, защото учениците не са с еднакви интереси. Например в паралелката „Природни науки“ гимназистите са по-мотивирани и затова се дават най-трудните задачи. В другите две паралелки (хуманитарна и технологична) задачите се адаптират, но развиват важни за профила умения и компетентности. Например в хуманитарната паралелка се работи за създаването на по-богат речник, разбиране смисъла на думата и правилната ѝ употреба в изречението. Докато в паралелката по компютърни науки и дигитална компетентност учениците създават дигитално портфолио, работят и в онлайн среда.
В профил „Природни науки“ обаче нещата не стоят така. Там задължително портфолиото е в папка с класьори, хартиени флашкарти, решения на задачи, място за изработените модели от различни материали. Пенкова е убедена, че при прилагането на тази образователна практика в час всеки учител задължително трябва да се съобразява с интересите и възможностите на учениците си, нагласата на родителите и да търси тяхната подкрепа. Не бива да бъде максималист, а по-скоро вдъхновяващ мотиватор, който да провокира децата да работят допълнително. Задължително условие е и работата им да бъде непрекъснато коментирана. Само така учителят ще се превърне в сътрудник и съмишленик.
„Нещо, което се прави насила, никога не успява. Затова стигам дотам, докъдето всеки ученик иска. Това е по-ценното за мен“, разказва моята събеседничка. Изработването на своето портфолио учениците от IX клас започват в края на първия учебен срок. Първо развиват уменията си за работа с учебника – как да се ориентират, как да използват рубриките, как да откриват новите понятия, какво е алгоритъм.
„Има огромно празно пространство от „наука“ между VII и IX клас. В езиковите паралелки в VIII клас се набляга на чуждия език и в IX клас учениците вече са забравили всичко от природните науки. Затова и първият срок e за това да се ориентират. В началото на втория срок започва активната работа по портфолиото, когато учениците вече са по-напреднали, разполагат със собствени знания и са с нагласата, че могат да работят на по-високо равнище. Флаш-карти на понятия се изработват през цялата година. В биологията, както и във всяка наука, това е основният проблем за учениците – разбирането и запомнянето на думите. Създаването на собствен интерактивен речник е задача за цялата учебна година. „Притискат ни ограниченият брой часове и големият брой ученици в паралелките, но всичко това може да се преодолее с разработката на портфолио“, разказва Пенкова.
В учебната програма е заложен много материал, но тя е категорична, че всичко е въпрос на организация. „Ако учителят разпредели правилно учебното съдържание, нещата се получават. В програмата има часове за семинари, проверка на знания, които могат да се използват за портфолиото“, разказва тя.
Новата роля на учителя му дава свобода – да планира и да адаптира учебно съдържание и разпределение на учебно време. Важен елемент за формиране на научно мислене, богат научен и езиков речник са задачите. Те трябва да са зададени разбираемо, да имат конкретен срок за изпълнение и да бъдат оценени – често и от самия ученик. Материалите от портфолиото могат да се използват за разделяне на класа на групи за работа. „Разчитам и учениците вкъщи да са прочели материала, а в клас да говорим само за трудните неща от урока“, споделя учителката.
Подреждането на портфолиото цели осъзнаването на логически връзки – например на необходимостта от ред и класифициране (не само в природата, но и в знанията) и лесно намиране на изработените материали. За целта в самото портфолио има няколко папки, в които се разпределят изработените ученически материали. В първата са флаш-картите с терминологията, а в следващите са класифицирани различните задачи и решенията им за работа с източниците на информация. В последната са контролните, тестовете, наградите. „В края на учебната година портфолиото се превръща в „работен портрет“ на ученика, когато обсъждаме каква да е оценката по биология и какво да се подобри през следващата учебна година. Отделям много време да говоря с всеки ученик индивидуално“, обяснява Незабравка Пенкова. Освен това тя е изработила карта с критерии за оценка, с които всички предварително са запознати. Затова няма сърдити относно крайната оценка за годината.
Освен учител от 2015 г. Незабравка Пенкова е и редактор по природни науки в едно от големите издателства. „Едната част от работата допълва другата и ме зарежда – дава ми различни идеи и различен поглед върху образователния процес. Съвместявам тези две професии, което за мен е огромно богатство и предимство“, казва моята събеседничка. В последно време работи в посока на STEM обучението и създава ресурси – книжни и дигитални, с такава насоченост. Съавтор е и на учебник за профилирана подготовка в XII клас на тема „Еволюция“.
В работата си използва и други иновативни практики. Заедно със своите колеги от 134. СУ „Димчо Дебелянов“ са разработили „капитанска техника“, в която по-големите ученици преподават на по-малките. Това са интердисциплинарни STEM уроци. Последният от тях се казва „Птици в маратонки“ и е между предметите биология и здравно образование и физическо възпитание и спорт.
В ролята на преподаватели влизат единайсетокласници, които изнасят урок пред III клас. „Ако учителят е гъвкав, всичко може да стане. Научих се да го правя, и съм много горда от това. Вярвам, че най-хубавият урок предстои“, завършва Незабравка Пенкова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg