28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по механотехника, телекомуникация и транспорт „Христо Ботев“ в Шумен
Всички специалности, по които се осъществява обучение в гимназията, са STEM. Отговарят на пакета от специфични цели и приоритети за реализация на интегрираната териториална стратегия за развитие на Североизточния регион и са в съответствие с тематичните области на Иновационната стратегия за интелигентна специализация за региона „Мехатроника и чисти технологии“ и „Нови технологии в креативните и рекреативните индустрии“, казва пред в. „Аз-буки“ директорът на Професионалната гимназия по механотехника, телекомуникация и транспорт инж. Машка Крумова.
Ръководената от нея гимназия неслучайно е избрана за Център за високи постижения. Успехите на учениците им говорят сами за себе си. Новият център ще бъде разположен в отделна сграда. Предвиждат да започнат с ремонт на сградния фон, в това число и подмяна на различните инсталации. Освен външен и вътрешен ремонт в Центъра за високи постижения са предвидени обзавеждане и оборудване на кабинети, работилници и лаборатории за практическо обучение по специалности от пет професионални направления: „Компютърни науки“ с професия „Приложен програмист“; „Машиностроене, металообработване и металургия“ – „Техник-металург“ и „Машинен техник“; „Електротехника и енергетика“ – „Електротехник“; „Електроника, автоматика, професионална и компютърна техника“ – „Техник на компютърни системи“ и „Монтьор по автоматизация“; „Моторни превозни средства – кораби и въздухо- плавателни средства“ – „Техник по транспортна техника“ с две специалности: „Автотранспортна техника“ и „Автомобилна мехатроника“. От новата учебна година предлагат и нова специалност – „Автоматизация на непрекъснати производства“ от професия „Техник по автоматизация“. Обновяването на базата ще създаде още по-добри условия за обучението на учениците в гимназията.
Към момента дуална система са имали само в една от специалностите – „Монтьор по автоматизация“, но тенденцията е в бъдеще те да бъдат увеличени. Бизнесът в региона изпитва остра нужда от специалисти и поради това гимназията в Шумен се стреми да предлага на кандидат-гимназистите обучение по специалности, за които има голяма нужда на пазара на труда. Всяка година организират Дни на отворените врати в училище. Тогава големите ученици представят специалностите пред по-малките. Обикновено се организират в Месеца на безопасността на движението по пътищата. Тогава в гимназията се провежда традиционното състезание по безопасност на движението и майсторско управление на автомобил.
В училището в Шумен все още няма STEM център, но изграждането му предстои. Проектната идея е той да включва три направления: „Роботика и киберфизични системи“, „Дизайн и 3D прототипиране“ и „Природни науки“. „Това не означава, че не сме работили в тази насока. За всяка от специалностите ни има създадена STEM среда за обучение. Искаме да надградим постигнатото с пространство за виртуално инженерство, където ще работим с различни програмни продукти за професионално обучение и пространство за роботика“, разказва инж. Крумова.
Роботиката и сега присъства както в разширената професионална подготовка на учениците, така и в извънкласните занимания
по интереси.
Доказателството за това е участието им в „Дните на роботиката“ в ТУ – София. Тази година гимназията участва с два отбора, които успешно се представят в категориите „Мини сумо“ и „Свободен стил“. В категорията „Софтуерни проекти“ учениците Дениз Иванов от X клас и Христомир Харизанов XI клас с ръководител инж. Недялка Йорданова се класират на второ място с разработения проект „Метеорологична станция“. В категорията „Хардуерни проекти“ Самуил Станчев и Живко Стойков от XI клас с ръководител инж. Татяна Боярова са четвърти сред 14 хардуерни проекта с разработката си „Детектор на земетресения“. „Все проекти с обществена значимост. Бизнесът проявява реален интерес към работите на учениците“, разказва инж. Крумова. Единият проект е за осигуряване на предупреждение на населението при възникване на природни бедствия.
А другият е свързан със земеделието – система за предупреждение при опасност от слани. За участието си във форума получават специална награда от бизнеса.
Подготовката за състезанията по професии от календара на Министерството на образованието и науката се осъществява през цялата учебна година. Активно се включват в националното състезанието по приложна електроника „Мога и зная как“. На националното състезание „Най-добър техник в машиностроенето“ всяка година заемат призови места.
С отличия се прибират у дома и от националното състезание „Най-добър млад автомонтьор и водач на МПС“. По време на „Електрониада 2023“, организирана от Русенския университет „Ангел Кънчев“ със съдействието на РУО – Русе, тази година заемат четвърто място и получават похвали и награди от организаторите.
Добрите резултати на състезанията са предпоставка за успешното продължаване на образованието на възпитаниците им във висшите училища у нас.
По-голямата част от учениците избират техническите университети в София, Варна и Русе.
Разбира се, имат и възпитаници, които решават да започват работа в местните фирми, партньори на гимназията.
„Много от тях предлагат и програми за съчетаване на работата със задочна форма на обучение в университет, като покриват разходите по семестриалните такси и отпускат стипендии“, допълва моята събеседничка. Една от най-големите фирми в Шумен – „Алкомет АД“, предлага стипендии и осигурява безплатни учебници, което също мотивира учениците да изберат една или друга специалност.
„Съумяваме да провеждаме на 100% производствената практика в реална работна среда. Така възпитаниците ни си създават контакти още в училище. За специалностите, за които все още не разполагаме с най-модерна техника за практическо обучение, имаме договорни отношения с фирми за провеждане на практиката в реална работна среда. Връзката между гимназията и местния бизнес е много силна и работеща“, категорична е директорката.
През учебната 2022/2023 г. възпитаниците в гимназията са 435, като момичетата са едва 5. Съвсем разбираемо най-желаните специалности са компютърните науки и компютърната техника и технология. „Не по-малко атрактивна през последните години е специалността „Автомобилна мехатроника“. Тя дава познания по мехатроника, необходими за електронните модули на съвременните автомобили“, разяснява инж. Крумова. Другата много търсена специалност е „Автоматизация на непрекъснати производства“. Тя е универсална и необходима за всички сфери на производството.
„Надяваме се младите хора, които завършват висше образование по технически специалности, да придобият интерес към работата на учителя. Водят се разговори с много наши бивши възпитаници за реализация в образованието. Не трябва да се пренебрегва и това, че работата в училище е много отговорна и изтощаваща. Като сериозен проблем отчита и това, че днес учениците са различни. Те са свикнали да имат достъп до информация по всяко време. Не намират за нужно да запомнят факти и твърдения, което в бъдеще води до неумението да правят причинно-следствени връзки.
„Сега берем плодовете на обучението от разстояние в електронна среда. То се отрази най-вече на резултатите им на изпитите“, споделя инж. Крумова. Причината за незадоволителните резултати на НВО в X и на ДЗИ по БЕЛ в XII клас се корени по-далеч във времето. Според нея първото, което трябва да се отчете, е, че в професионалните гимназии се записват ученици от различни училища, от различни населени места, с различно ниво на обучение. По тази причина дефицитите, натрупани в основното образование, трудно се компенсират в гимназиална степен, а в отделни случаи се задълбочават и резултатите на изхода на първи и на втори гимназиален етап – в X и в XII клас, не са особено добри. „Освен това в нашия регион не е малък процентът на учениците, които са билингви. Това понякога създава затруднения“, разяснява моята събеседничка. Категорична е, че анализите са задължителни и трябва да се търсят причините, за да се работи в посока повишаване на резултатите.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg