Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 29, 2023

Виртуално инженерство

В ПГ по механотехника, телекомуникация и транспорт „Христо Ботев“ в Шумен надграждат STEM средата за всяка специалност

Диляна Кочева от Диляна Кочева
19-07-2023
в Брой 29, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по механотехника, телекомуникация и транспорт „Христо Ботев“ в Шумен

Проектите на учениците от гимназията са оценени високо по време на Дните на роботиката в ТУ – София

Всички специалности, по които се осъществява обучение в гимназията, са STEM. Отговарят на пакета от специфични цели и приоритети за реализация на интегрираната териториална стратегия за развитие на Североизточния регион и са в съответствие с тематичните области на Иновационната стратегия за интелигентна специализация за региона „Мехатроника и чисти технологии“ и „Нови технологии в креативните и рекреативните индустрии“, казва пред в. „Аз-буки“ директорът на Професионалната гимназия по механотехника, телекомуникация и транспорт инж. Машка Крумова.

Ръководената от нея гимназия неслучайно е избрана за Център за високи постижения. Успехите на учениците им говорят сами за себе си. Новият център ще бъде разположен в отделна сграда. Предвиждат да започнат с ремонт на сградния фон, в това число и подмяна на различните инсталации. Освен външен и вътрешен ремонт в Центъра за високи постижения са предвидени обзавеждане и оборудване на кабинети, работилници и лаборатории за практическо обучение по специалности от пет професионални направления: „Компютърни науки“ с професия „Приложен програмист“; „Машиностроене, металообработване и металургия“ – „Техник-металург“ и „Машинен техник“; „Електротехника и енергетика“ – „Електротехник“; „Електроника, автоматика, професионална и компютърна техника“ – „Техник на компютърни системи“ и „Монтьор по автоматизация“; „Моторни превозни средства – кораби и въздухо- плавателни средства“ – „Техник по транспортна техника“ с две специалности: „Автотранспортна техника“ и „Автомобилна мехатроника“. От новата учебна година предлагат и нова специалност – „Автоматизация на непрекъснати производства“ от професия „Техник по автоматизация“. Обновяването на базата ще създаде още по-добри условия за обучението на учениците в гимназията.

Към момента дуална система са имали само в една от специалностите – „Монтьор по автоматизация“, но тенденцията е в бъдеще те да бъдат увеличени. Бизнесът в региона изпитва остра нужда от специалисти и поради това гимназията в Шумен се стреми да предлага на кандидат-гимназистите обучение по специалности, за които има голяма нужда на пазара на труда. Всяка година организират Дни на отворените врати в училище. Тогава големите ученици представят специалностите пред по-малките. Обикновено се организират в Месеца на безопасността на движението по пътищата. Тогава в гимназията се провежда традиционното състезание по безопасност на движението и майсторско управление на автомобил.

В училището в Шумен все още няма STEM център, но изграждането му предстои. Проектната идея е той да включва три направления: „Роботика и киберфизични системи“, „Дизайн и 3D прототипиране“ и „Природни науки“. „Това не означава, че не сме работили в тази насока. За всяка от специалностите ни има създадена STEM среда за обучение. Искаме да надградим постигнатото с пространство за виртуално инженерство, където ще работим с различни програмни продукти за професионално обучение и пространство за роботика“, разказва инж. Крумова.
Роботиката и сега присъства както в разширената професионална подготовка на учениците, така и в извънкласните занимания
по интереси.

Доказателството за това е участието им в „Дните на роботиката“ в ТУ – София. Тази година гимназията участва с два отбора, които успешно се представят в категориите „Мини сумо“ и „Свободен стил“. В категорията „Софтуерни проекти“ учениците Дениз Иванов от X клас и Христомир Харизанов XI клас с ръководител инж. Недялка Йорданова се класират на второ място с разработения проект „Метеорологична станция“. В категорията „Хардуерни проекти“ Самуил Станчев и Живко Стойков от XI клас с ръководител инж. Татяна Боярова са четвърти сред 14 хардуерни проекта с разработката си „Детектор на земетресения“. „Все проекти с обществена значимост. Бизнесът проявява реален интерес към работите на учениците“, разказва инж. Крумова. Единият проект е за осигуряване на предупреждение на населението при възникване на природни бедствия.
А другият е свързан със земеделието – система за предупреждение при опасност от слани. За участието си във форума получават специална награда от бизнеса.

Подготовката за състезанията по професии от календара на Министерството на образованието и науката се осъществява през цялата учебна година. Активно се включват в националното състезанието по приложна електроника „Мога и зная как“. На националното състезание „Най-добър техник в машиностроенето“ всяка година заемат призови места.
С отличия се прибират у дома и от националното състезание „Най-добър млад автомонтьор и водач на МПС“. По време на „Електрониада 2023“, организирана от Русенския университет „Ангел Кънчев“ със съдействието на РУО – Русе, тази година заемат четвърто място и получават похвали и награди от организаторите.
Добрите резултати на състезанията са предпоставка за успешното продължаване на образованието на възпитаниците им във висшите училища у нас.

По-голямата част от учениците избират техническите университети в София, Варна и Русе.
Разбира се, имат и възпитаници, които решават да започват работа в местните фирми, партньори на гимназията.
„Много от тях предлагат и програми за съчетаване на работата със задочна форма на обучение в университет, като покриват разходите по семестриалните такси и отпускат стипендии“, допълва моята събеседничка. Една от най-големите фирми в Шумен – „Алкомет АД“, предлага стипендии и осигурява безплатни учебници, което също мотивира учениците да изберат една или друга специалност.
„Съумяваме да провеждаме на 100% производствената практика в реална работна среда. Така възпитаниците ни си създават контакти още в училище. За специалностите, за които все още не разполагаме с най-модерна техника за практическо обучение, имаме договорни отношения с фирми за провеждане на практиката в реална работна среда. Връзката между гимназията и местния бизнес е много силна и работеща“, категорична е директорката.

През учебната 2022/2023 г. възпитаниците в гимназията са 435, като момичетата са едва 5. Съвсем разбираемо най-желаните специалности са компютърните науки и компютърната техника и технология. „Не по-малко атрактивна през последните години е специалността „Автомобилна мехатроника“. Тя дава познания по мехатроника, необходими за електронните модули на съвременните автомобили“, разяснява инж. Крумова. Другата много търсена специалност е „Автоматизация на непрекъснати производства“. Тя е универсална и необходима за всички сфери на производството.

„Надяваме се младите хора, които завършват висше образование по технически специалности, да придобият интерес към работата на учителя. Водят се разговори с много наши бивши възпитаници за реализация в образованието. Не трябва да се пренебрегва и това, че работата в училище е много отговорна и изтощаваща. Като сериозен проблем отчита и това, че днес учениците са различни. Те са свикнали да имат достъп до информация по всяко време. Не намират за нужно да запомнят факти и твърдения, което в бъдеще води до неумението да правят причинно-следствени връзки.

„Сега берем плодовете на обучението от разстояние в електронна среда. То се отрази най-вече на резултатите им на изпитите“, споделя инж. Крумова. Причината за незадоволителните резултати на НВО в X и на ДЗИ по БЕЛ в XII клас се корени по-далеч във времето. Според нея първото, което трябва да се отчете, е, че в професионалните гимназии се записват ученици от различни училища, от различни населени места, с различно ниво на обучение. По тази причина дефицитите, натрупани в основното образование, трудно се компенсират в гимназиална степен, а в отделни случаи се задълбочават и резултатите на изхода на първи и на втори гимназиален етап – в X и в XII клас, не са особено добри. „Освен това в нашия регион не е малък процентът на учениците, които са билингви. Това понякога създава затруднения“, разяснява моята събеседничка. Категорична е, че анализите са задължителни и трябва да се търсят причините, за да се работи в посока повишаване на резултатите.

Your Image Description

Свързани статии:

Работилници по европейски образец 100% реализация Как се гради умно училище Обучение по заявка на местния бизнес

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да надмогнеш собствените дефицити

Следваща статия

Подкрепа за талантите в родното школо

Следваща статия
Подкрепа за талантите в родното школо

Подкрепа за талантите в родното школо

Години, изпълнени  с незабравими мигове

Години, изпълнени с незабравими мигове

Работилници по европейски образец

Работилници по европейски образец

Последни публикации

  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм
  • Role And Place of Monitoring and Control in Project Management in Organizations
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"