Образованието е личностен напредък, казва директорът на едноименното училище в Карнобат Иван Стоянов
„Поздравления за чудесната инициатива – да говорите за патрона си Христо Ботев свободно, информирано, неучебникарски… Великият Ботев би бил горд с Вас!“ Това написа писателят Захари Карабашлиев на директора на Средно училище „Христо Ботев“ в Карнобат Иван Стоянов. Поводът е дискусията, организирана в гимназията на 6 януари в чест на 175 години от рождението на Христо Ботев. Учител по история и география, директорът Иван Стоянов заедно с преподавателя по български език и литература Димитринка Москова разкриват непоз-
нати страни и събития от живота на Ботев, които не присъстват в учебниците, за да помогнат на учениците да преживеят съдбата на героя.
Петя НИКОЛОВА
Отправени в социалните мрежи, поздравленията на Карабашлиев са признание за директора. Нестандартен, отдаден, винаги близо до своите възпитаници, Иван Стоянов живее със и чрез училището. „Бивш негов възпитаник съм – споделя той. – Живея на ъгъла, преподавал съм, сега го ръководя. Целият ми живот е свързан с него.“
Житейската история на директора става достояние на всички чрез участието му в училищния подкаст „Един лаф време“. За свой първи гост го избира водещата Елиф Сабри и заедно – ученик и директор, премахват границите и прехвърлят разговора извън познатите стереотипи. Защото Иван Стоянов отлично разбира, че най-ценното приз-
нание го дават учениците.
А когато те го правят, изказвайки открито обожанието си, директорът получава най-големия шанс за развитие на училището. „Основният двигател винаги са учениците – потвърждава Иван Стоянов. – Трябва да правим нещата, които зависят от нас, по най-добрия начин, но всичко, което сме създали, е било поискано от учениците или необходимо за тях.“
Изградени отношения на равнопоставеност и всекидневна комуникация с ученици и учители – тази философия намира видимо приложение в СУ „Христо Ботев“ в Карнобат. 20-хилядният град има гимназия, в която образователната среда се създава с внимание към детайлите във всяка посока. Директорът разказва, че от 2018 г., с откриването на първия STEM център „Тийм“, започва голямата промяна в СУ „Христо Ботев“. Не само кабинетите се превръщат в съвременни вдъхновяващи пространства с технологично оборудване, но се променят начините на преподаване. Въвеждат се иновативни практики, започва проектно базираното обучение. Учителят се извежда от центъра в периферията на класната стая. Създават се професионални учебни общности, които развиват повече практиката в училище. Започва изграждането на т.нар меки умения. И ако някой предполага, че директорът и неговият екип, доволни от настъпилата промяна, са си позволили заслужено спокойствие, греши. Четири години по-късно, в началото на 2023 г., карнобатското училище разпространява новината за първата готова част от големия проект „Да Винчи STREAM хъб“ – с лаборатория и студио, разположени на четвъртия етаж на сградата. Създателите от „Лусио архитекти“ с радост споделят информацията в социалните мрежи: „Първата част от „Да Винчи“ STEM центъра в СУ „Христо Ботев“ – Карнобат, отвори врати и посреща ученици, готови да изследват света на науката, stop-motion анимацията и влогърството. Напълно оборудваната лаборатория позволява на ученици и учители да изживеят природните науки, а най-любимото място за всички е студиото за аудио-визуални изкуства, което е уютният дом на подкаста „Един лаф време“ и в което учениците създават stop-motion анимация.“
В това студио Елиф записва и първия си разговор за годината. Гости са архитектите Мария Стайнова и Виолетка Славова от „Лусио“. Следващият епизод е поверен на Памела от X клас, а съдържателният ѝ монолог е озаглавен „Светът отвън е отражение на света отвътре“. За Елиф Сабри, която е ученичка в XI клас и тази година е избрана с гласуване от всички ученици за председател на ученическия парламент, създаването на подкаста не е поредното актуално занимание, което ще отмине с времето. „От подкаста получавам всичко онова, което ми липсва в учебния план – споделя за „Аз-буки“ Елиф. – Получавам свободата да се изразявам, възможността гласът ми да бъде чут, поле за изява и шанс да работя върху подобряване на уменията си в сфера, безкрайно любопитна за мен.“
Освен училищен подкаст учениците от СУ „Христо Ботев“ в Карнобат издават и вестник. Вълнуват се от международния обмен и практики по програма „Еразъм+“. Рецитират стихове, но и представят по инициатива на ученическия парламент свои поетични творби. Ангажирани са сериозно и със спорт – волейбол и футбол. Традиционно училището предоставя възможност на своите възпитаници да кандидатстват за спечелване на стипендия за посещение на учебно-тренировъчния център за космически науки и изследвания SPACE CAMP в Измир, Турция. Учителите Ваня Лолова и Иваничка Чанева обучават първокласниците по ментална аритметика, прилагана в реномирани школи у нас и в чужбина. Чрез механични упражнения с пръсти върху сметалото абакус и тренировки за концентрация и логика децата увеличават скоростта на мислене. Развиват въображението си и усвояват техниката за бързо изчисляване на многоцифрени числа без калкулатор, приложима и при други учебни предмети.
„Образователната среда има три аспекта – казва директорът Иван Стоянов. – Първият включва физическата среда: чинове, маси, обзавеждане, архитектурни решения. Вторият аспект са технологиите – технологичното оборудване, но и достъпът до образователни портали и образователни дигитални ресурси. Третият аспект е учебната част на образователната среда, където са и взаимоотношенията учител – ученик. И трите са еднакво важни.“ Според Стоянов компромиси с физическата част на образователната среда са недопустими. „Физическата среда е задължителна – категоричен е той. – Във всяко училище трябва да има максимално високо ниво на физически комфорт.“
Директорът дава за пример ръководеното от него училище, в което промяната на физическата среда започва по неотложна необходимост: „Преодолявахме студа, за да правим образование“. Но след като се подобряват видът и условията в сградата, вижда как децата вече не чупят, а пазят и се наслаждават на комфорта. „И тогава взех за себе си категоричното решение – казва Стоянов, – че училището, което ръководя, трябва да притежава висок стандарт по отношение на физическата среда. Защото, както всички знаем, средата образова, наричат я „четвъртият фактор“ в образованието и чрез нея възпитаваме.“
Доказателство за директора, че училището върви в правилната посока, са идеите на младите хора, които непрекъснато се увеличават, и фактът, че те имат условията и възможността да ги реализират. Модерното обзавеждане не прави училището модерно, убеден е Стоянов. Но възможностите, които съвременното оборудване и организация на средата предоставят, активират потенциала и на ученици, и на учители, за да се реализира модерното образование на практика. За директора студиото, в което се провежда подкастът, е именно такова пространство, което ограмотява учениците. Те са запознати по-добре от своите учители с неговата функционалност и това събужда желанието им да бъдат по-креативни в използването му. „Аз не разбирам какво точно представлява stop-motion анимацията – споделя Стоянов, – но виждам, че децата са заинтригувани и искат да се занимават. Поради това много държа да осъществим докрай „Да Винчи“ центъра. Защото този проект изразява идеята на цялата училищна общност, включително на учениците, че модерно е онова училище, в което знанията идват по модерен начин.“
Иван Стоянов е убеден, че класическото традиционно образование е изиграло вече своята роля за индустриалното общество.
А дигиталното общество и светът на изкуствения интелект, в който все по-категорично навлизаме, изискват напълно нов вид образование. „От една страна – казва директорът на карнобатското средно училище, – това ново образование включва развитие на индивидуалните потребности, което се осъществява трудно в училище от масовия тип. Но от друга – изисква да развиваме по-различни умения и да придобиваме друг вид знания – като тези, свързани с нашата емоционална интелигентност и опознаването на човешката ни същност. Те ще ни помогнат да взимаме по-добри решения за живота си в този век. Защото какво всъщност представлява образованието? Образованието е личностен напредък. Всяко следващо поколение да живее по-добре от предишното.“
С почти 100-годишна история, основано през 1926 г., Средно училище „Христо Ботев“ в Карнобат, заслужено получава признание от своите ученици. От момента, когато става първото училище в България, приело деца от помощните училища след тяхното закриване, до днес, когато се присъединява към екопосланията на света като едно от екоучилищата в България, школото не спира да се развива. Съвсем логично след всичко направено в името на учениците през годините прозвучава отговорът на единайсетокласничката Елиф на въпроса дали харесва училището си. „Не просто го харесвам – казва тя. – Аз го обожавам! Обожавам свободата, която ми дава, и чувството за способност. Мисля, че то е нестандартно училище, което отговаря максимално на нуждите на учениците.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg