Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 30, 2023

Децата имат високи изисквания

В ПГТС „Арх. Йордан Миланов“ в Перник се стремят да бъдат в крак с времето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-07-2023
в Брой 30, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. В този брой ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи пос­тижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по техника и строителство „Арх. Йордан Миланов“ в Перник.

Възпитаници на гимназията се явяват всяка година на състезания по професии в календара
на МОН, като редовно печелят призови места

Много се радваме, че бях­ме избрани за център за високи пос­тижения в професионалното образование – казва Цветелина Борисова, директор на Професионалната гимназия по техника и строителство „Арх. Йордан Миланов“ в Перник. – Това за нас е висока чест и огромна отговорност.
В момента ни предстои мащабен ремонт. Целта ни е да се превърнем в място, откъдето излизат изключителни професионалисти, да сме в помощ и на останалите училища, и на колегите.“

Професионалната гимназия е с дългогодишна традиция – след две години тя ще стане на 60. Тук се обучават 500 ученици по шест специалности – „Компютърна графика“, „Интериорен дизайн“, „Строителство и архитектура“, „Електрически инсталации“, „Парково строителство и озеленяване“ и „Водно строителство“.

„Много труден въпрос е кои са най-търсените специалности – уточнява Цветелина Борисова. – На него винаги отговарям, че всяка година е много различна. Като цяло, мога да кажа, че най-предпочитани са компютърната графика, интериорният дизайн и строителство и архитектура. Но пак казвам, че е много субективно и относително и зависи от годината.“

Очаква се и тази година приемът да бъде на 100% изпълнен, както е през последните години. Ако преди е имало периоди с недостиг на ученици и приемът не се е реализирал в пълен обем, сега много от желаещите деца не успяват да се класират, и остават под чертата. Това според директорката е стимул за седмокласниците да покажат по-добри резултати на националните външни оценявания и на изпита за проверка на способностите по изобразително изкуство, за да изкарат висок бал и да гарантират влизането си. Защото гимназията е една от най-желаните в Пернишка област. Неслучайно тук няма проб­леми с посещаемостта.

Винаги има и предизвикателства, иначе нямаше да е интересно, категорична е директорката. Основното предизвикателство според нея са самите деца. Затова тя и педагогическият екип непрекъснато се стремят да отговорят на техните високи изисквания, да са в крак с новите технологии, да подсигурят най-доброто за тях и като добра квалификация за учителите, и като добра материална база.

Тук се предлага и дуална форма на обучение по специалността „Строителство и архитектура“. До миналата година е имало дуална форма и за специалностите „Електрически инсталации“ и „Парково строителство и озеленяване“.

„Дуалната система е изключително добра като замисъл, защото това, което децата научават на теория в училище, след това го виждат на практика – подчертава директорката. – И е изключително полезно за тях, а фирмите могат да си подготвят кадри, от които имат недостиг. Нашият регион е малко труден за работа в тази област. Но все пак се справяме. Имаме фирми партньори не само за учениците в дуална система на обучение, с които работим добре. Учениците ни имат производствена практика, която се провежда на реално работно място в местните предприятия. Така че си сътрудничим с бизнеса не само по отношение на дуалното обучение“.

Възпитаници на гимназията се явяват всяка година на състезания по професии, които са в календара на МОН, като редовно печелят призови места на регионални и национални състезания, като „Най-добър млад строител“ и „Млади таланти в интериорния дизайн“.

„Имаме и колеги, удостоени с наг­ради. Наш колега е разработчик на учебно помагало по строителство“, допълва Борисова.

В гимназията се работи и по доста проекти и национални програми – „Равен достъп до училищното образование в условия на криза“, „Подкрепа за успех“, „Ученичес­ки практики“ – фаза 1 и фаза 2, „Образование за утрешния ден“, „Подкрепа за дуалната система на обучение“, НП „Иновации в действие“, НП „Заедно в изкуствата и спорта“

Много са и групите за занимания по интереси – има театрално студио, отбори по волейбол, по футбол, много клубове – като този по фотография и други. Предлагат се и извънкласни занимания, свързани с Наредбата за приобщаващото образование.

„Смятам, че както учебната, така и извънкласната дейност са добре застъпени – казва директорката. – Най-много се гордея с изявите на децата и с техните успехи в национални, регионални и училищни състезания. Най-много награди имаме в направление „Строителство“. Ученическият съвет е много активен – отбелязваме всеки празник, организират се много събития, включително и такива с благотворителна цел. Те имат подкрепата на своите учители за всяка тяхна инициатива.“

В момента училището кандидатства по годишна програма за ремонт на физкултурния салон. Предстои и изграждането на STEM център, което досега не е направено, тъй като сградата се нуждае от основен ремонт. Това спира екипа да предприеме по-мащабни действия в това отношение.

„Но сега имаме тази възможност, така че искрено се надявам, че след една година ще имаме STEM център и преобразена сграда – казва директорката. – По Плана за възстановяване и устойчивост и по проекта за Центъра за високи постижения са предвидени ново оборудване, лаборатории и кабинети. Така визията на училището ще бъде съвсем различна и ще отговаря на съвременните изисквания. Това ще бъде изключително голям подарък за 60-годишнината ни. Искрено се надявам нещата да се движат по план и в рамките на една година да успеем да приключим.“

Your Image Description

Свързани статии:

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика От декорация на плодова салата до работа на полето Традиции и дух на иновации Животът се дава, за да сбъднеш мечтите си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„150 урока за Васил Левски“ в Карлово

Следваща статия

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Следваща статия
Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Да опознаеш другия, за да го обикнеш

Да опознаеш другия, за да го обикнеш

Разкази за солта в Поморие

Разкази за солта в Поморие

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"