Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 31, 2023

Да оставиш следа в родното школо

Столичното 42. ОУ „Хаджи Димитър“ чества своята 100-годишнина

Зина Соколова от Зина Соколова
02-08-2023
в Брой 31, 2023
A A
Две от фоайетата на 42. ОУ стават по-красиви благодарение на седмокласниците от випуск 2023

Седмокласниците, които тази година завършват столичното 42. ОУ „Хаджи Димитър“, събират средства и изрисуват две училищни фоайетата. Слагат и пейки, като оформят кътове за отдих, които всички много харесват. И по този начин продължават традицията всеки випуск седмокласници да направи нещо, което да остане в училището в район „Подуяне“, което през 2023-та чества своя 100-годишен юбилей.

„В 100-годишното развитие на училището е вградена съзидателната воля на поколения учители и ученици – казва неговата директорка Фиданка Лазарова. – Стремим се към високо ниво на образованието, безопасна и модерна среда и висока култура на общуване. Нашата цел е да подготвим учениците за учене през целия живот, като предоставим качествено и отговарящо на съвременните световни тенденции образование и възпитание. Основната ни мисия е формиране на личности с висока интелектуална и практическа подготовка, с ярко изразено гражданско съзнание и поведение, със способности за ефективна реализация.“

Началото на 42. ОУ е поставено през учебната 1922/1923 г., когато е открито народно основно училище с четирима учители. Учениците провеждат учебните занятия в частни квартири. Бързото разрастване на квартала налага да се открие пълна прогимназия.

В началото на 1926 г. министърът на Народното просвещение постановява училището да се именува на големия български родолюбец и герой Хаджи Димитър.

Първият химн на училището е написан през 2003 г. и следва формата на Ботевото стихотворение „Жив е той! Жив е!“. През учебната 2021/2022 г. учителката по музика Веселка Тодорова посвещава на училището жизнерадостна песен, която се превръща в новия химн на 42. ОУ.

Освен химна другите училищни символи са знамето, емблемата и униформите. Червеното знаме, на което е извезано името на патрона, е развято за първи път през учебната 1926/1927 г. на празника на светите братя Кирил и Методий. От 2017 г. униформите на учениците са задължителен елемент от облеклото им. Емблемата на училището е с лика на Хаджи Димитър.

Училището разполага и с богата музейна сбирка. Първите експонати започват да се събират през 80-те години на миналия век. Особен интерес сред тях представ­ляват първата книга, заведена в библиотеката при откриването ѝ през 1951 г. – „Война и мир“, и капсулата с послание на учениците от випуск 1997/1998 г. до випуск 2022/2023 г. Учениците могат да се потопят в миналото, като разглеждат перодръжки с мастилници, грамофон с винилови плочи, диаскоп, прожектираща машина, компютър „Правец“ от 1994 г. Могат да седнат на дървен чин и да пишат с тебешир по черната дъска. Сред експонатите са и препис на тефтерчето и писмата на Левски, препис на „История славянобългарска“. Основно внимание е отделено на патрона на училището, на когото е посветена цяла секция, представяща неговото родословно дърво, детските му години и революционен път.

В 42. ОУ „Хаджи Димитър“ днес учат 780 деца. План-приемът се изпълнява всяка година. Има паралелки с хореография, които се включват в много фестивали – тази година сред тях е и участие в Италия. Отзивите за тяхното представяне са много добри.

Има и паралелки с изобразително изкуство, а нейните възпитаници печелят много отличия на различни конкурси. С техните рисунки редовно са правят изложби в библиотеката, в Общината. През 2021 г. ученичка от училището печели второ място в националния конкурс на тема „Рождество на спасителя“.
Освен рисуване и хореография другите избираеми предмет са математика, български и английски. Клубовете за занимания по интереси са разнообразни – народни танци, баскетбол, лека атлетика, волейбол, йога.

„Имаме и много гимнастички, но когато станат в V клас, отиват в Спортното и не можем да им се радваме – споделя Фиданка Лазарова. – Участваме в проекта „Заедно в изкуствата и спорта“. По него ни отпуснаха финансиране и от тази година имаме и оркестър, успяхме да купим инструменти. Засега само трима са в него, но свирят невероятно. Направихме костюми и за мажоретния състав. Стремим се не само да учим, но и да се забавляваме. Щастлива съм, че тази година на Националното външно оценяване след VII клас нашето училище е на второ място по математика в района.“

Във връзка със 100-годишнината ученички от VII в клас подготвят рецитал в памет на Хаджи Димитър. Провежда се и литературен конкурс на тема „Сто думи за моето училище“. В кратка форма участниците представят своите мис­ли и вълнения по случай юбилея.

В последните две години активно и успешно е участието на възпитаници на училището в националното състезание „Стъпала на знанието. Български език и литература“.

Обучението по английски език предоставя голяма свобода за включване на презентации, проекти и организиране на ролеви игри. За да повишат мотивацията за учене, учителите по предмета имат интересна практика: дават възможност на учениците сами да застанат в ролята на автори и да измислят упражнения върху изучавания материал.

Учителите по природни науки се стремят да създадат връзки между отделни учебни предмети. Осъществяването на такъв предметен синтез заличава границите между дисциплините и стимулира интегрирането на знания и умения. Пример за подобна педагогическа практика е урокът за нашата слънчева система, проведен на английс­ки, в който учениците показват постиженията си едновременно и по астрономия, и по чужд език.

През изминалата година учениците от VIД клас участват в създаването на „Алея на българските владетели“. Те подреждат ликовете на владетелите от Средновековието, а съучениците им от VIIБ клас довършват алеята с владетели от Третото българско царство.

По традиция в училището всяка година се организират и провеждат три математически състезания
от I до VII клас:

Софийски математически турнир, на който ученици от 42. ОУ „Хаджи Димитър“ печелят два сребърни и два бронзови медала; общински кръг на олимпиадата по математика, като всяка година има класирани деца за областния кръг; и „Европейско кенгуру“.

От май 2022 г. започва нова инициатива, която подпомага седмокласниците за по-добро представяне на външното оценяване. Провежда се пробен изпит по математика, организиран по формата на НВО за VII клас.

В рамките на Националната програма „Занимания по интереси“ са сформирани групи „Аз съм влогър“ и „Моето дигитално портфолио“. В тях успешно са съчетани обучението по английски език с развиване на основни умения за работа в интернет среда. Сериозен успех отчитат и групите за компютърно моделиране от III и IV клас „Млад програмист“ и „Крачим със Скрач“, чиято цел е развиване на дигитални умения, креативност и иновативно мислене.

Ученическият парламент в училището е създаден през учебната 2002/2003 г. Тази форма на самоуправление на учениците помага за решаването на проблеми и оказване подкрепа на деца от уязвими групи.

В 42. ОУ учат и 24 деца със специални образователни потребности, като през 2022 г. е обновен ресурсният кабинет. През декември на учебната 2022/2023 г. учениците от V до VII клас се включват в събирането на средства за дарение на отделението по кардиология на Първа градска болница „Св. Йоан Кръстител“. Кампанията се провежда под надслов „От добро детско сърце за много здрави сърца“.

Вече повече от 10 години, съвместно с асоциация „Родители“, в 42. ОУ „Хаджи Димитър“ на открито се провежда празникът „Фамилатлон“. Основната му цел е по забавен начин майки, бащи и деца да прекарат заедно един вълнуващ и незабравим следобед. Родители и деца могат да избират между забавни спортни надпревари, детски работилници за творчес­ки занимания и различни игри по време на празника. В него участват дори домашни любимци, както и бъдещи ученици на 42. ОУ.

А кои са най-сериозните предизвикателства пред директора на училището?

„За мен най-голямото предизвикателство е да ремонтирам сградата на училището, тъй като трябват много средства. Тя е много голяма, 8800 кв. метра разгърната площ – казва Фиданка Лазарова. – Търсим пари по различни проекти, за да може да осигурим средствата за санирането ѝ. Зимата е студено, лятото е топло. Много искам да направя съвременна и модерна материална база, в която децата и колегите да се чувстват добре и да работят спокойно. Хубавото е, че в началото на юни открихме новата спортна площадка за волейбол и баскетбол, което много зарадва учениците. Модерното съоръжение реализирахме по програма на Министерството на образованието и науката с подкрепата от Столична община – район „Подуяне“.

Друго много сериозно предизвикателство е изборът на персонал. Трудно се намират преподаватели, които да отговарят на спецификата на училището. „Имаме доста млади учители. Стремим се колкото може повече млади колеги да влязат в системата. Опитваме се да сме в крак с новите тенденции, няма кабинети без мултимедия. Правим и много обучения, за да може колегите да влязат в час с модерните технологии. Това позволи екипът ни да се справи и с друго предизвикателство – в годините на пандемията успешно преминахме към обучение от разстояние в електронна среда“, отбелязва директорката Лазарова.

Your Image Description

Свързани статии:

Къщата на книгите в Русе отбелязва 135-годишнина България залага на иновации 75% от училищата вече са подали STEM проекти Признание за научните списания на „Аз-буки“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Юбилей

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вдъхновители или сървайвъри

Следваща статия

Сърцето в спорта ни тупти

Следваща статия
Сърцето в спорта ни тупти

Сърцето в спорта ни тупти

Подкрепа с добавена стойност

Подкрепа с добавена стойност

75% от училищата вече са подали STEM проекти

75% от училищата вече са подали STEM проекти

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"