Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 32, 2023

С индивидуален подход към всяко дете

ДГ „Детелина“ в Поморие е единствената градина в област Бургас с държавна „Монтесори“ група

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-08-2023
в Брой 32, 2023
A A

Детска градина „Детелина“ в Поморие е единствената държавна градина на територията на област Бургас с „Монтесори“ група. Малчуганите, за които се грижат там, са 328, като в „Монтесори“ групата са 23. Идеята за създаването е на директорката Таня Арабаджиева. „По-малката ми дъщеря посещаваше частна детска градина „Монтесори“. Tова ме провокира през 2019 г. и аз да започна да уча“, разказва директорката. И така започва всичко. През изминалата 2022 г. Таня Арабаджиева заедно със седем учителки от ДГ „Детелина“ записват и следдипломна квалификация на тема „Монтесори педагогика“ във филиала на Нов български университет в Пловдив.

Обучението по метода „Монтесори“ започва със запознанство с природата и практически упражнения от реалния живот

Основополагащото при обучението по метода на д-р Мария Монтесори е, че всяко дете е индивидуално и към него трябва да се подхожда по този начин. Поради тази причина няма универсална програма или метод. Единственото, което е препоръчително за всички, е, че при възпитанието и обучението на децата от най-ранна възраст не трябва да се използва манипулацията като форма на възпитание. Под „манипулация“ тук се има предвид даването на награда за добро поведение и използването на форма на наказание – за лошо. Децата трябва да се чувстват свободни и сами да откриват света. При детските учебни заведения по метода „Монтесори“ обстановката също е различна. Тя е разчупена. А използваните материали за обучението не са стандартните, а са от реалния живот: пръст, камъни, листа, цветя и дори буболечки.
„Монтесори“ методът за най-малките стартира с практически упражнения от реалния живот. При нас правят всичко това, което правят и у дома – споделя моята събеседничка. – Преди всичко децата изучават природата. Чак след това идва ред на математиката, българския език и всички други общообразователни предмети, за които се използва специализиран материал за работа.“

Навсякъде по света „Монтесори“ групите са със смесен състав – деца на различна възраст. Това е и идеята на метода – по-големите да учат по-малките, а учителят да има спомагателна, а не водеща роля.
Новоприетите деца в „Монтесори“ групата в детската градина в Поморие са родени 2020 г., така че към момента те са чист набор от 3-годишни. Обучението им започва с практически упражнения от живота.
„Те надграждат много бързо цялата позната образователна система у нас. На 5 години детето, което се обучава по този метод, трябва чете самостоятелно. И го прави не защото някой го е накарал, а защото само е решило – разяснява Таня Арабаджиева. – В днешно време трябва да предлагаме иновативни неща“, категорична е моята събеседничка. Надява се следващата година да успеят да направят още една „Монтесори“ група, като целта е с всяка следваща година техният брой да се увеличава. Идеята е децата да имат алтернатива – място, където да продължат обучението си по същия метод. Така ще надградят постигнатото до момента и ще продължат да се развиват с много бързи темпове.

„Неоснователен е страхът на някои от родителите, че след „Монтесори“ групата децата им трудно ще продължат обучението си в масовото училище“, казва Арабаджиева. И допълва, че точно това се е случило с дъщеря ѝ и тя по никакъв начин не е показала затруднения или пък изоставане. Категорична е, че децата, обучавани по метода „Монтесори“, не се развиват различно от останалите. Просто го правят по-самостоятелно.

И най-важното – стават по-уверени в себе си.
Както всяко ново нещо, така и това среща понякога съпротива от страна на обществото. Директорката разказва, че на родителската среща в началото на миналата година присъстват родители на 62 деца. От тях само 23 са записани в новата „Монтесори“ група. „Истината е, че не са много майките и бащите, които разрешават на децата си да играят с ютията например“, смее се моята събеседничка. Благодарна е на Община Поморие за помощта и доверието при създаването на тази група.

Таня Арабаджиева определено не е традиционалист. Обича да прилага нови неща в работата си. Тази година се захваща и с организирането и провеждането на „Училище за родители“ на територията на управляваната от нея детска градина. Идеята е на логопеда и психолога. Чрез създаване на
групи за подкрепа и взаимопомощ родителите са канени да участват в беседи, походи сред природата и информационни кампании. Тези дейности са част от спечелен проект на тема „Подкрепа за приобщаващо образование“. Темите, които разглеждат, са разнообразни – аутизъм, синдром на Даун, деца със специални образователни потребности, агресия в детска възраст, ролята на бащата и на майката в семейството, изразяване на емоции, позволено време пред екран за децата, трудното проговаряне и много други.
„Разисквахме теми и казуси спрямо това, което сме наблюдавали през учебната година“, споделя тя. Идеята на тази инициатива е да се окаже психологическа подкрепа на родителите за превенция и преодоляване на проблемно поведение на деца, включително и създаване на групи за подкрепа и взаимопомощ. В „Училище за родители“ се включват също и майки и бащи на деца, на които им предстои през новата учебна година да започнат детска градина.

„Няма подходяща възраст за тръгване на детска градина. Адаптацията и социализацията са по-лесни на по-ранна възраст. Това е така, но за мен по-важното е не кога, а как ще стане това. При нас
адаптационният период е много важен.

Изработваме индивидуален план за работа с всеки родител и дете“, обяснява Арабаджиева. При постъпване в яслена група родителят съдейства за поетапната адаптация на детето.
„С правилен подход на работа детето може да започне да посещава ясла на всяка възраст, отговаряща на стандарта за определената група“, категорична е директорката.

В ДГ „Детелина“ са решили и проблема с прехода от детската градина към училищната скамейка. При тях 6-годишните малчугани се обучават в среда, напълно идентична с класната стая. Там има дъска, чинове и столове. Всяко дете има своя собствена папка с учебни материали по математика и български език. Запознават се и с интерактивна дъска и иновативни образователни материали. Благодарение на всичко това децата не се страхуват от постъпването в I клас. Те много добре знаят какво ги очаква. А когато нещо вече не е ново, то въобще не е страшно.

Таня Арабаджиева е млад човек, изпълнен с много енергия и желание за развитие. Посоката, която е избрала за себе си, е само една – напред и нагоре. По образование е психолог и учител по психология (горен курс). След това завършва две магистратури – социално-педагогическо консултиране и начална и предучилищна педагогика. Работи и като външен инспектор в Националния инспекторат по образование в София. Определя себе си като учител и споделя, че работата с родителите и децата ѝ е далеч по-близка от административната дейност.

Постъпвайки на работа в ДГ „Детелина“, първоначално заема поста на временно изпълняващ длъжността, след това се явява на конкурс и го спечелва. „Всеки ден уча по нещо ново. Имам толкова много неща да науча. Системата така е направена, че нямаш право да се отпускаш. Попаднах на добри колеги и организация на работа и това ме мотивира още повече“, споделя тя. Много обича колегите си. Радва се, че работи с толкова активни и способни „момичета“, както самата тя ги нарича с много любов и признателност. Всички те заедно вярват, че промените за добро, рано или късно,
ще се случат.

И то не само в детската градина в Поморие, а навсякъде в страната. „Обичам да се захващам с непознати ниши. Масата не е моето и никога не е била. Работя по план, участвам във всякакви обществени мероприятия, а при желание винаги има начин да добавиш по нещо ново, от което, в крайна сметка, родителите да са доволни и от което да спечелят децата“, завършва Арабаджиева.

Your Image Description

Свързани статии:

Малкият голям герой от Бургас Гимназията в Лозница наесен с обновена сграда Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“ Ден от душата на едно 110-годишно училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Гимназията в Лозница наесен с обновена сграда

Следваща статия

Ефективно партньорство с бизнеса

Следваща статия
Ефективно партньорство с бизнеса

Ефективно партньорство с бизнеса

Зъбен скрининг в русенски ясли

Зъбен скрининг в русенски ясли

„Зелени библиотеки“  в парковете на София

„Зелени библиотеки“ в парковете на София

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"