Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 34, 24 - 30.08.2023

Еделина Кънева, прима на операта и оперетата и директор на Държавния музикален и балетен център: Когато ученикът е готов, той среща своя Учител

Човек се учи всеки ден, а аз лично никога не се уморявам да го правя

Мария Георгиева от Мария Георгиева
23-08-2023
в Брой 34, 24 - 30.08.2023
A A

Впечатляващият глас на Еделина Кънева с лекота завладява музикалните сцени, превъплъщавайки се в централните партии на оперите „Трубадур“, любимата ѝ „Тоска“, „Сватбата на Фигаро“, „Дон Жуан“; оперетите „Прилепът“, „Цигански барон“, „Графиня Марица“, „Царицата на чардаша“; мюзикълите „Мамма миа“, „Котки“, „Някои го предпочитат горещо“, „Уестсайдска история“, „Вълкът и седемте козлета“.

Нейната 30-годишна професионална кариера носи отпечатъка на силния ѝ, упорит характер, в който амбицията е слуга на постоянството. След повече от 20 години като солистка на Музикалния театър в София, миналата есен тя става директор на единствената по рода си сцена на Балканите.
За уроците на музиката и учителите, оставили най-ярка следа по пътя към призванието ѝ, Еделина Кънева споделя пред читателите на в. „Аз-буки“.

 

Като човек, посветен на музиката, как бихте описали професията и ролята на учителите?

– Учителите са имали изключително важна роля в моя живот и силно вярвам, че когато ученикът е готов, той среща своя Учител. Имала съм късмета още в I клас да срещна прекрасен педагог – другарката Рибарова, която в първите месеци в училище разбра, че съм дете, което го влече изкуството, а не математиката, да речем. Хубаво е, когато учителят разкрие скритите заложби на детето и го окуражи да ги развива. Тя беше изключително справедлив учител и педагог с главно „П“, оставила у мен най-светлите и прекрасни спомени.

– Кой пръв събуди музикалния Ви талант и даде тон на бъдещия Ви професионален път?

– Майка ми беше тази, която навремето ме записа в Детския радиохор и на уроци по пиано – тя е първопричината. Моят дядо работеше като хорист в Софийската опера, беше и гуслар. Баба ми също работеше в Операта. Баща ми пък беше спортист и израснах повлияна от две абсолютно противоположни занимания. Имах възможността да поема по пътя както на спортиста, така и на твореца. В XI клас обаче, по неведом за тогавашната ми възраст прозорлив начин, си дадох сметка за следното – че на 30 години си стар спортист, а на 30 години си млад артист. Това предначерта бъдещия ми път.

– Завършили сте класическо пеене в ДМА „Панчо Владигеров“. Кои са преподавателите, оставили най-ярка следа у Вас?

– Изключително ярка следа у мен оставиха учителите ми по пеене. Дипломирах се в класа на проф. Елена Киселова, но може да се каже, че бях първата ученичка на сегашната професорка – Илка Попова. Именно тя ме научи на постоянство и на най-важното – да вярвам в себе си. Не бях от най-лесните ученици. Отказах се от пианото, защото в VII клас прецених, че няма да мога цял живот да седя и да свиря, тъй като съм много динамичен човек. Пак на тази възраст постъпих в Детския радиохор, където пях толкова дълго време, че както се шегувам, имам половин пенсия.

Акад. Христо Недялков е другият педагог, оставил голяма следа у мен – той ме научи на дисциплина. Бях много буйно дете, което правеше страшни пакости, а майка ми не успяваше да овладее тази енергия. За мен важно беше сама да достигам до своята истина и да откривам правилния метод. Затова Детският радиохор беше страхотна школа, там също съм била наказвана много – не от лошотия, а просто защото бях много импулсивна и трудно намирах мярката. Но отношението ми към музиката и пряко към работата ми ме промениха.

Вярвам, че когато човек прави нещо, което обича, думата дисцип­лина не му тежи – ти го правиш с цялата любов, на която си способен, с цялото си сърце. В Детския радиохор се научих на точност дотам, че сега, ако не отида някъде с 10 минути по-рано, вече се броя за закъсняла. Много съм благодарна за това качество, защото тази точност ми дава спокойствие. Хорът ми даде и изключително богата музикална култура.

Интересно е, че не ме приеха в Музикалното училище, защото навремето прецениха, че гласът ми е изхабен именно заради Детския радиохор. Благодарение на този „изхабен“ глас, продължавам да пея до ден-днешен. Постоянството, на което ме научиха проф. Попова в Академията, и фактът, че когато си набележа конкретна цел, я преследвам неуморно, са сред най-важните качества, които съм изградила у себе си. Това не е точно амбиция, а е упоритост и последователност. Много позитивен инат съм.

– Поливалентен артист и наред с това директор на Музикалния театър – как съчетавате тези две различни роли?

– Много трудно. Откакто заех тази длъжност през ноември 2022 г., много малко съм работила като артист. Супер задълбочен човек съм и когато тръгна да правя нещо, му се отдавам изцяло. Предпочетох да не се занимавам с пеене, докато навлизам в новата си административна роля, защото искам да бъда добър директор на Музикалния театър. Не мога да кажа, че е лесно – напротив, трудно е, отнема много време, но всеки ден се уча и придобивам нови умения. Както с търпението и желанието си се научих да бъда добър артист, така искам да се науча да бъда и добър директор.

– Били сте преподавател в НМУ „Любомир Пипков“ и в Музикалната академия. Какъв бе личният Ви подход в педагогическата работа и какви са впечатленията Ви от днешното младо поколение?

– Много търпелива и добра съм с децата. Моята дъщеря се шегува, че за да ме ядосаш, са необходими три години. А една от ученичките ми в Музикалното училище казваше: „Госпожо, вие нямате нерви!“. Според мен най-важното е да даваш добър пример и да показваш можене. Тогава респектираш децата и ги правиш свои съмишленици. Освен това винаги се отнасям с учениците си като с равни.

Сред младото поколение има изключително талантливи, много амбициозни и отдадени деца. Те започват със страхотно желание, но през годините, колкото по-нагоре отиват, толкова повече виждат, че тези наши музикални професии нямат кой знае каква реализация. Изключително трудно е, не са доб­ре платени, да постигнеш успех е истинско предизвикателство. Може да си изключително добър и да нямаш шанса. Винаги съм казвала и вярвам, че ако Господ е решил човек да се занимава с това нещо, никой не може да му попречи.

– Вярвате ли, че книгите също могат да бъдат учители, и кои са вашите?

– Обикновено в юношеската си възраст човек чете много. Спомням си, че някъде между IX и XI клас преживявах някакви екзистенциални кризи. Не знаех коя съм, не знаех какво искам да правя, не знаех дали искам да играя баскетбол, или да се занимавам с музика. Беше ми много трудно. Колкото и невероятно да звучи, моят писател се оказа Ерих Мария Ремарк. Той е човекът, който ме извади от всичките ми тогавашни терзания и неволи. Когато прочетох всичките му книги, незнайно как всичко отмина – намерих себе си.

Изключително голямо въздействие върху моя детски свят са имали и Карлсон, и историите на Астрид Линдгрен, Ерих Кестнер, Джани Родари, Толкин, Александър Дюма – всички идеи и книги, които учат децата кое е правилно и кое не е. До днес ползвам финалната фраза в „Граф Монте Кристо“ – „Чакай и се надявай“. Обичах много и фантастичните приказки, българските приказки, произведенията на Братя Грим. Четях приказки и като порас­нала, защото тези чудни светове подхранваха още повече моето
въображение и развиваха фантазията ми, на която много разчитам. Когато например продуцирам нещо, го измислям или точно преди да заспя, или идеите ми се раждат насън, а на сутринта сядам и ги записвам. За мен между реалността и сънищата не съществува рязка граница.

– Може ли човек да бъде сам на себе си учител?

– Ако е достатъчно разумен – да. Човек се учи всеки ден и лично аз никога не се уморявам да уча. Това е непрекъснат процес – когато нямам какво да уча, ми е скучно. В момента например съм си инсталирала приложение и си припомням италианския, който съм учила навремето – допълвам и научавам нови думи. Много обичам да доусъвършенствам нещата – и като лични качества, и в професионален план. Затова съм се заела и с превода, който преди години направих на прекрасния мюзикъл „Целуни ме, Кейт“ на композитора Коул Портър, който предстои да се играе в Музикалния театър. Чета го отново на английски и го трансформирам на български, коригирайки фразите, които не звучат достатъчно красиво.

– За кои уроци сте най-благодарна на своите учители – и в музиката, и в живота?

– Много съм благодарна на учителя, който ме научи да пея – Михаил Томашов. Прибирайки се от Германия, където работех в Лайпцигската опера, имах проблем с гласа си, който там не можаха да установят. У нас откриха проблема и след лечението започнах с пеенето от самото начало. Достигнах до този учител по съдбовен начин – докато слушах радио, моя колежка спомена неговото име. По това време дори се бях отказала да пея. Но чувайки името му, се доверих на дивата си интуиция и си казах – това е моят човек. Той е един от учителите, на които съм безкрайно благодарна. Това, което съм в момента като певец, почти изцяло го дължа на него.

Очевидно навремето в Академията не съм била достатъчно зряла – винаги съм имала много красива фраза, умеела съм да изпея нещо като музикант, но не ми е достигала техника като певец. Михаил Томашов ме научи точно на техниката и ще му бъда признателна цял живот.

– Как се грижите за гласа си?

– Както казваше проф. Максимов, който беше нашият педагог по фонология в Академията: „Скъпи студенти, когато Господ е правил човека, той му е дал тези две мускулчета – гласните връзки, с които да може да говори. Вие обаче искате и да пеете с тях – така че внимавайте и не говорете много, за да ви остане глас за пеене“.

Your Image Description

Свързани статии:

Покажи своя талант Защо бургаско момиче стяга куфари за Брюксел Тийноваторите – новата сила Горещо археологическо лято във Видинско

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подкрепа за първокурсници

Следваща статия

Как да се промени обучението по математика

Следваща статия
Как да се промени обучението  по математика

Как да се промени обучението по математика

Печелившата формула на Механото в Разград

Печелившата формула на Механото в Разград

В конкуренция  със столичните училища

В конкуренция със столичните училища

Последни публикации

  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"