Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 35, 31.08. - 06.09.2023

Арттерапията тук е всекидневие

Националната гимназия за приложни изкуства „Св. Лука“ навършва 70 години

Зина Соколова от Зина Соколова
31-08-2023
в Брой 35, 31.08. - 06.09.2023
A A
По повод 70-годишния юбилей на гимназията е организирана голяма изложба на „Шипка“ 6,
в която са показани работите на всички специалности от последните пет години

През 2023 г. Националната гимназия за приложни изкус­тва „Св. Лука“ навършва 70 години, директорката ѝ Лилия Балева – също. Те не само са връстници, но са били заедно през по-голямата част от този период. Целият професионален път на Лилия Балева е свързан с това училище – тя работи в него вече 44 години. През май Министерството на културата я отличи с наградата „Златен век“ за приноса ѝ в развитието на българската култура и духовност като художник, дългогодишен преподавател и директор.

Националната гимназия за приложни изкуства носи името на свети Лука – основоположник на християнската живопис и покровител на изкуствата. Основана е през 1953 г. като малко занаятчийско училище в покрайнините на града. От 2008 г. се помещава в сграда архитектурен паметник на културата, строена през 1922 – 1929 г. по проект на арх. Михаил Пушкаров. Характерната червена фасада и възстановената часовникова кула, широкото вътрешно стълбище с парапет от ковано желязо и модерните външни стълби я правят една от емблематичните сгради в София.

Гимназията е носител на международната награда „Платинена звезда“ – Мадрид 1999 г., както и на наградата на Съвета на европейската научна и културна общност „Златна книга“. НГПИ „Св. Лука“ е удостоена и с грамота на Министерството на културата за принос в развитието на българската култура и образование.

Лилия Балева,
директор

По повод 70-годишнината е организирана голяма изложба на „Шипка“ 6. Съюзът на художниците за пореден път предоставя най-голямата си зала за юбилея на гимназията.
„Много съм им благодарна. Това е подкрепа за младите таланти. Изложбата представя всички специалности от последните 5 години – казва Лилия Балева. – Получих страшно много поздравления, и то от хора, от които не съм очаквала подобно нещо. Българите не ходят много по изложби, не влизат в галерии. Не знам колко души са я посетили, но тези, които я видяха, оцениха качеството ѝ. И съм много горда с това.“

Един от последните поводи за гордост в гимназията дава дванайсетокласничката Лора Трифонова, която получи почетното отличие „Национална диплома“ за средно образование за отличен успех по всички предмети. Ученичката е носител и на втора награда на Националния ученически конкурс за учебна рисунка, 2023 г.

„Целият випуск на Лора, който сега се дипломира, са много силни и талантливи деца – подчертава директорката. – Бях с Лора и нейни съученици по програма „Еразъм“ в чужбина – посетихме австрийско и немско училище. Гордеех се, като гледах как представят своята работа. И темата беше за мира, не беше свързана с изкуство. За мен е чест да съм директор на такива умни и добри деца. Пос­тиженията на нашите ученици са всекидневни. Когато им се даде задача и те я изпълнят с желание, не може да не им се радваш. Неслучайно учениците ни получават най-много стипендии от конкурса за даровити деца.“
В гимназията учат близо 500 ученици в осем специалности – „Художествена дърворезба“, „Художествена тъкан“, „Художествена обработка на метали“, „Детски играчки и сувенири“, „Рекламна графика“, „Силикатен дизайн“, „Пространствен дизайн“ и „Моден дизайн“. Освен всички общообразователни учебни предмети се изучават и рисуване, живопис, скулптура, история на изкуството, компютърна графика, пластична анатомия и перспектива.

„Искам да подчертая, че специалностите „Металопластика“, „Силикатен дизайн“, „Детски играчки и сувенири“ не се предлагат никъде в другите професионални гимназии – уточнява Лилия Балева. – Освен това имаме и две защитени специалности – „Художествена дърворезба“ и „Художествена тъкан“. И е логично да бъдат такива. Тази година специалността, която се запълни още на първо класиране, беше точно текстилът. Ние сме най-голямото училище за приложни изкуства от тези, които са към Министерството на културата – с най-много специалности, с най-много ученици. Нямаме проблеми с план-приема. Желаещите да учат при нас, се увеличават всяка година.“

На втория етаж в гимназията е мястото за свободна духовна изява – галерия „Свети Лука“. Тя дава пространство за организиране на изложби на ученици, преподаватели и гости, представя образователни проекти с национално и международно значение. В нея са излагали свои творби известни имена в българското изобразително изкуство, изявени преподаватели от Националната художествена академия с техни ученици. Гостували са и други галерии и музеи. Тук при завършване на училище зрелостниците имат възможност да представят свои самостоятелни изложби, да покажат резултатите от обучението си и да направят дипломните си защити. Годишно в галерията се организират по няколко изложби. Тази активност помага на учениците да се срещат с художници.

Витражите на новите двери на галерията са дипломна работа на Анатоли Илиев от специалност „Силикатен дизайн“, випуск 2016/2017 г., с преподавател д-р Елизар Милев.

„В днешно време на фона на всичко, което се случва в българското образование, училищата по изкуствата са като оазиси – казва Лилия Балева. – Когато хората се занимават с изкуство, са по-спокойни, по-уравновесени, по-свободни, по-усмихнати. Атмосферата не е такава, каквато е в масовото училище. Това прави впечатление на всички които идват отвън, и е първото нещо, което винаги ми казват: „Вашите ученици са по-усмихнати и по-щастливи“. Всички са чували за арттерапия. Е, ние се занимаваме с изкуство, така че при нас арттерапията се прилага ежедневно и на ученици, и на учители.“

В училището преподават едни от най-добрите български художници. Това е много важно, защото тези преподаватели са активни в творчеството си и резултатите от тяхната работа могат да се видят в изложби. Това вдига много техния авторитет пред учениците, които се гордеят, че учат при известни учители, което ги мотивира да се стараят повече.

„В края на учебната година направихме ревю на специалността „Моден дизайн“ на учениците от IX до XII клас – казва директорката. – Получи се истинско модно дефиле – бяхме на двора, имаше подиум. Беше много интересно.“

На 18 октомври е патронният празник на училището. По този повод се прави конкурс. Победителят в него ще получи еднократна помощ от училището. Конкурсът е в три етапа, могат да участват всички ученици, които желаят. Провежда се от две години и дава още едно поле за изява на въображението и артистичността на децата. Идеята на конкурса е на преподавателка по английски език.
„Нашите учители по общообразователни предмети са много съпричастни към това, което правят децата – подчертава директорката. – Когато дойдат при нас, голямо впечатление им прави колко умни и талантливи са децата. Тук не се крещи, отнасяме се с уважение към учениците. Може математиката да не е най-силната им страна, но когато човек види онова, което прави всеки в своята специалност, няма как да не изпита респект.“

Директорката признава, че е истински късмет да се работи с талантливи деца. Но това изисква и много усилия, за да бъде развит талантът на всяко от тях. Защото освен дарба са необходими постоянство и много труд. Учениците в гимназията са много заети. Те изучават много дисциплини. Това им помага да бъдат по-широко скроени, по-лесно да се адаптират, след като завършат. 90 – 95% от завършилите се реализират по специалността. Рядко се случва някой да смени напълно професията си, макар че не липсват и такива примери – един възпитаник на гимназията завършва медицина, друг става режисьор. Трети отиват да учат архитектура, което е близко до специалностите в гимназията. И пак са свързани с изкуството по някакъв начин. Да можеш да лекуваш хората, също е изкуство, трябва да имаш нещо специално в душата си, категорична е директорката.

А какви са впечатленията ѝ от новите поколения? Често се коментира, че всяко следващо е по-зле като грамотност, като отношение към училището.

„Ако децата имат някакви дефицити, пропуски във възпитанието, ние, техните родители, сме виновни за това. Заявявам го категорично, защото 44 години наблюдавам тийнейджърите – казва Лилия Балева. – Наблюдавам и техните родители. Мога да кажа, че когато родителите не си свършат работата, веднага се появяват пропуски и дефицити. Но децата не са виновни. Те копират това, което са видели от първия миг, в който са се родили в едно семейство. Често чувам, че училището не си е на мястото. Но на родителски срещи много пъти съм казвала – при нас децата идват на 14 години. Няма как в училището да се покрият дефицитите, натрупани за такъв дълъг период. Тук ги учим на изкуство и нямаме време да ги възпитаваме. Грижата за това е на родителите.“

Но многото поводи за гордост от творческите постижения на учениците говорят, че конфликт­ните случаи в седемдесетгодишната история на гимназията „Св. Лука“ са рядкост. А след като отмине еуфорията от празничните събития, започват дните на упорита работа за овладяване тайните на изкуството.

Your Image Description

Свързани статии:

Училище с нищо несравнимо Достойно ест* Как се става иновативно училище Децата имат нужда да бъдат чути

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Юбилей

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Стая със загадки в час по география и икономика

Следваща статия

Най-щастливото лято

Следваща статия
Най-щастливото лято

Най-щастливото лято

INSAIT привлича надежди в науката

INSAIT привлича надежди в науката

МОН търси преподаватели по български език за  7 чужди висши училища

МОН търси преподаватели по български език за 7 чужди висши училища

Последни публикации

  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"